Iranian Agriculture News Agency

ظریف در پاسخ به چگونگی حضور دوتابعیتی‌ها در تیم هسته‌ای؛

از وزارت اطلاعات استعلام و اجازه گرفتیم

وزیر امور خارجه گفت: همه افرادی که در مذاکرات با ما کارکردند را به وزارت اطلاعات معرفی کردیم و اجازه حضور این افراد را گرفتیم؛ من صرفاً مسئول به‌کارگیری این افراد در مذاکرات بودم.

 از وزارت اطلاعات استعلام و اجازه گرفتیم

به گزارش ایانا محمد جواد ظریف در صحن علنی حاضر شد و به سه سوال کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد و عضو کمیسیون امنیت ملی پاسخ داد. ظریف وزیر امور خارجه در پاسخ به این سؤال جواد کریمی قدوسی که چگونه و از چه طریقی 4 نفر از دو تابعیتی‌ها در تیم کارشناسی و هیات مذاکرات هسته‌ای نفوذ کردند، گفت: جمهوری اسلامی برای پیشبرد اهداف خودش در سطح بین‌المللی از همه ابزارها مانند سایر کشورها استفاده می‌کند.

او ادامه داد: شما امروز شاهد هستید که در جلسه استماع دیوان بین‌المللی دادگستری از طرف ایران وکلای انگلیسی و فرانسوی هم حضور داشتند و از طرف ایالات‌متحده هم وکلای انگلیسی حضور داشتند. در اینجا کسی سؤال نمی‌کند که چرا شما از وکلای با تابعیت‌های دیگر استفاده کردید گرچه این وکلا در جریان مذاکرات خصوصی و بحث‌های خصوصی قرار دارند که این عرف و رسم بین‌المللی است.

وزیر امور خارجه افزود: در جریان مذاکرات هسته‌ای موظف بودیم از تمامی امکانات استفاده کنیم همه افرادی که در مذاکرات با ما کار می‌کردند را به وزارت اطلاعات معرفی کردیم، آن‌ها هم خودشان به ما معرفی‌شده بودند که ما به وزارت اطلاعات معرفی کردیم و از وزارت اطلاعات اجازه حضور این افراد را گرفتیم.

ظریف گفت: این افراد که چهار نفر آنان را آقای کریمی قدوسی مطرح کردند یا از طریق سایر دستگاه‌ها به ما معرفی شدند یا از طریق شناختی که درگذشته داشتیم از این‌ها استفاده کردیم.

او اظهار داشت: برای این‌که بین خود و خدا مسئول نباشم می‌گویم که جز خدمت از این افراد در مذاکرات ندیدم. من مسئول روابط دیگر آن‌ها نیستم و صرفاً مسئول استفاده از آن‌ها در مذاکرات بودم ضمن این‌که در هیچ‌یک از جلسات خصوصی ما حضور نداشتند و تنها در مذاکرات تخصصی ما بودند.

وزیر امور خارجه خطاب به کریمی قدوسی گفت: شما مفروض کردید که مذاکرات شکست خورد. به نظر ما برجام نشان‌دهنده حقانیت جمهوری اسلامی ایران است و امروز آمریکاست که شکست‌خورده است و نتوانسته از برجام به نفع خود استفاده کند و مجبور شده از برجام برخلاف پیش‌بینی‌های دوستان مخالف برجام خارج شود.

او اظهار داشت: همه می‌گفتند برجام آن‌قدر به نفع آمریکاست که هیچ‌وقت آمریکا از آن خارج نمی‌شود ولی آمریکا از برجام خارج شد به خاطر این‌که برجام خوب مذاکره و نوشته‌شده بود و خوب کار کارشناسی در آن انجام‌گرفته بود.

ظریف خطاب به کریمی قدوسی گفت: شما در سؤال قبلی که از من پرسیده بودید گفتید وقتی انقلابیون شما مذاکره کردند توانستند 1.7 میلیارد دلار از آمریکا بگیرند. گرچه آن مذاکرات هم تحت هدایت بنده بود ولی بیشترین نقش را درگرفتن این مبلغ از آمریکا را آقای دکتر دری اصفهانی داشت، من کاری به بقیه موارد ندارم ولی بین خودم و خدا باید شهادت دهم کما این‌که برای مقامات قضایی هم شهادت دادم ایشان نقش مؤثری داشت.

وزیر امور خارجه ادامه داد: آقای سیروس ناصری که نقش ایشان در مذاکرات ایران و عراق در جهت منافع ملی بوده است و بارها توسط رهبر معظم انقلاب از جسارت ایشان در برابر دشمنان حمایت‌شده است. ایشان در مذاکرات هسته‌ای نقشی نداشت و تنها در موارد حوزه اقتصادی به ما کمک کردند.

او تصریح کرد: دکتر مشکور نیز مانند دری اصفهانی در تمامی مذاکرات حقوقی ما که وزارت دفاع در لاهه علیه آمریکا دارد، به‌عنوان وکلای جمهوری اسلامی محسوب می‌شود و در کمیته‌ای که ریاست جمهوری تشکیل داد نیز به‌عنوان متخصص حضور پیدا کرد.

او افزود: سایرین از متخصصین حقوقی خارجی و مشاوران بانکی و مالی خارجی استفاده می‌کنند اما ما از مشاوران ایرانی استفاده کردیم و در وطن‌پرستی و توجه به منافع ملی این افراد تردید نداریم.

ظریف ادامه داد: آقای شعبانی نیز هیچ‌گاه در مذاکرات حضور نداشتند و به‌عنوان کمک در روابط عمومی استفاده می‌شد.

او گفت: دولت عربستان میلیون‌ها دلار برای روابط عمومی خرج می‌کند اما ما از هیچ‌کدام از این موارد استفاده نکردیم و معتقدیم ایرانیان بزرگ‌ترین سرمایه‌های ما در خارج از کشور هستند که امیدواریم دوستان ما در مجلس و سایر قوا کمک کنند از این سرمایه ملی استفاده کنیم.

باند نیویورک مفهوم موهوم است

ظریف در ادامه در پاسخ به سؤال دیگر جواد کریمی قدوسی درباره ماهیت باند نیویورک و نقش وی در شکل‌گیری این باند اظهار داشت: آنچه نماینده مشهد مطرح کرد به زمان حضور من در دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در دهه 70 و ابتدای دهه 80 بازمی‌گردد که موضوع محرمانه‌ای هم نبوده است.

او افزود: بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، قرار بود از من در مورد فعالیت‌هایم در زمان مسئولیت در وزارت امور خارجه سؤال شود، این پرسش‌ها را باید در زمان رأی اعتماد مطرح می‌کردید اما من به خاطر ابهامات ایجادشده به این سؤالات پاسخ می‌دهم.

ظریف اظهار داشت: باند نیویورک یک مفهوم موهوم است که در دهه 70 هجری شمسی در زمان وزارت دکتر کمال خرازی در خصوص کسانی که با وی در نیویورک کار می‌کردند در شب‌نامه‌های داخلی وزارت امور خارجه مطرح می‌شد؛ بنده نه رئیس باند نیویورک هستم نه چنین باندی وجود دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: اولین بار که درصحنه علنی اسم باند نیویورک مطرح شد در مقاله‌ای در روزنامه کیهان بود، در آن مقاله نویسندگان کیهان به باند نیویورک اشاره کردند که این نشان می‌دهد یک گروه کوچک توانسته به مسائل امنیتی کشور فائق آید که روز بعد از انتشار این مقاله از بیان خود عذرخواهی کردند.

او گفت: باند نیویورک موضوع موهومی است و چنین موردی وجود ندارد، گروهی که مشکلات صنفی و دعواهای داخلی در وزارت خارجه با آن افراد داشتند، این موضوع را مطرح کردند.

 

جلسه سوال از وزیر خارجه مانند تمام جلسات علنی مجلس شورای اسلامی، به صورت زنده و برای اطلاع عموم، از رادیو فرهنگ پخش شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید