Iranian Agriculture News Agency

هدایت آقایی در گفت‌وگو با ایانا:

آقای روحانی جنبه مصلحت کلان را درنظر داشت

مصالح فعلی فراتر از پاسخ‌هایی است که باید داده شود

هدایت آقایی، فعال سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایانا درباره نحوه پاسخ‌گویی رئیس‌جمهوری در مجلس گفت: به‌نظر می‌رسد آقای روحانی بیشتر جنبه مصلحت کلان قضیه را درنظر داشتند تا اینکه بخواهند نمایندگان را متقاعد کنند چرا که مصالح فعلی فراتر از پاسخ‌هایی است که باید داده شود.

آقای روحانی جنبه مصلحت کلان را درنظر داشت

 آقایی، با ذکر چند نکته مقداماتی گفت: به هر حال فشارهای اقتصادی و فشارهای ناشی از بی‌تدبیری درحوزه‌های اجرایی آستانه تحمل مردم را پائین آورده و موجب شده فضایی در سیستم اجرایی ایجاد شود که هم برخی جریانات در کشور جریان‌سازی کنند و از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند  و هم فکر کنند به مردم پاسخگو هستند تا آنها را آرام کنند که هر دو اشتباه است. مجموعه مسائلی که پیش آمده است فراتر از دستگاه‌های اجرایی ، رئیس‌جمهور ، وزراء و حتی خیلی فراتر از نهادهای دیگر است و به سیاست‌ها و تصمیمات کلی اتخاذ شده برمی‌گردد؛ تصمیماتی که در پهنه جهانی گرفته شده و درارتباط با مسائل منطقه و جریاناتی است که در دنیا عمل می‌کنند. نتیجه این تصمیمات موجب شده بیش از دو سوم مشکلاتی که در کشور وجود دارد ناشی از اعمال همین سیاست‌ها باشد.

او با بیان‌اینکه اعمال این نوع سیاست‌ها با چشم باز و با محاسبه انجام شده است، افزود: حتما آنهایی که این طراحی‌ها را انجام داده‌اند، پاسخی هم برای وضعیت موجود و هزینه‌های موجود دارند.

آقایی تاکید کرد: مطلب دیگر اینکه آقای روحانی و کابینه دولت یکسری معذوریت‌هایی دارند که نمی‌توانند آنها را بیان کنند. حتی در برخی از حوزه‌ها مسائل امنیتی و اطلاعاتی وجود دارد که احتمالا نمی‌توانند وارد شوند. برخی مسائل فرادستی و فرا اجرایی هستند که نمی‌توانند به آنها ورود کنند.بنابراین وقتی از رئیس‌جمهور درباره مسائل  کلان سئوال و جواب می‌شود  باید مسائل را کامل بیان کنند چرا که در صورت انجام ملاحظه نمی‌توانند پاسخ‌های لازم را بدهند.  

او اضافه کرد: به‌نظر می‌رسد  آقای روحانی بیشتر جنبه مصلحت کلان قضیه را درنظر داشتند تا اینکه بخواهند نمایندگان رامتقاعد کنند چرا که مصالح فعلی فراتر از پاسخ‌هایی است که باید داده شود .برای همین هم خیلی کلی از آن عبور کردند.

آقایی با تاکید براینکه دست آقای روحانی باز بود که جزئی‌تر صبحت کند،گفت: رئیس‌جمهور حتی می‌توانست بخشی از موضوعات و مشکلاتی که امروز گریبانگیر مردم است را بیان کند.مثلا؛ چگونه بیشتر سئوال‌کنندگان و جریانات اقتدارگرا در بوجود آ‌وردن شرایط فعلی دخیل بودند. یا اینکه در دولت‌های نهم و دهم چگونه میلیاردها دلار پول نفت عمدتا به هرز رفت. یا درباره دلایل افزایش یک شبه قیمت ارز به 300 درصد  و نقدینگی انباشته‌ای که از آن موقع به ارث گذاشته شده بودمی‌توانست صحبت کند تا حداقل افکار عمومی درباره آنها بدانند.

به گفته آقایی، به‌نظر می‌رسد در بی‌پناهی دولت هر کس از راه می‌رسد ، ضربه‌ای به دولت می‌زند. دولت امروز دولت بی‌بال و پری است که نه توانسته عقبه سیاسی را اطراف خود جمع کند،  نه در سطوح دیگر از او حمایت می‌شود.

آقایی با تاکید براینکه آقای روحانی بهتر از این می‌توانست از دولت دفاع کند، توضیح داد:رئیس‌جمهور می‌توانست افکار عمومی را روشن کند اما این فرصت را نادیده گرفت.

او در پاسخ به این سئوال که آیا رای مجلس به آقای روحانی منصفانه بود؟ گفت:آراء مجلس نمی‌تواند خیلی منصفانه باشد چرا که آراء نمایندگان بیشتر ناظر براین است که به مردم گفته شود در راستای منویات شما کار انجام می‌دهیم.

آقایی با تاکید براینکه سئولات نمایندگان از آقای روحانی کارشناسی نبود، افزود: نمایندگان مجلس پاسخ‌ سئوالاتی که از آقای روحانی پرسیده شد را می‌دانستند و منتظر پاسخ رئیس‌جمهور نبودند. اما از آنجا که تحت فشار افکارعمومی بودند و باید فعالیت سیاسی می‌کردند جلسه سئوال از رئیس‌جمهور را کلید زدند. این درحالی است که نمایندگان نیز همچون رئیس‌جمهور نمی‌توانند خیلی از مسائل را به زبان بیاورند.

او دربخش دیگری از صحبت‌هایش درباره ارسال گزارش سئوال از روحانی به قوه قضائیه گفت: ارجاع پرونده به قوه قضائیه در صورتی‌ اتفاق می‌افتد که جرایم عینی اتفاق افتاده باشد،؛ مثلا رئیس‌جمهور اختلاس کرده باشد، دروغ فاحشی گفته باشد یا نقض قانونی انجام داده باشد در این صورت اگر کمیسیون قضایی،‌ اصل 90 یا جمعی از حقوقدانان مجلس به این نتیجه برسند که این اتهامات وارد است،‌ می‌توانند گزارش را به دادستانی ارسال کنند و دادستانی اعلام جرم کند و گزارش به  قوه قضائیه برود  اما بعید است چنین اتفاقی بیفتد.

آقایی همچنین درباره اقداماتی که آقای روحانی باید در شرایط فعلی انجام دهد، تاکید کرد: دستگاه‌های اطلاع‌رسانی باید وظایف و اختیارات رئیس‌جمهور را بیشتر برای مردم باز کنند و قدرت مانور آن را بیان کنند. رئیس‌جمهور باید بیشتر اطلاع‌رسانی‌ کند و تیمش را منسجم‌تر کند .وزرایی که برکنار شده‌اند را سریع‌تر معرفی کند و تغییرات لازم را در کابینه انجام دهند. ملاحظه‌کاری نباید داشته باشند. روحیه خود را حفظ کنند و نگذارند مدیریت کشور تحت تاثیر این مسائل تضعیف شود.

او این توضیح را هم داد: در شرایطی که آمریکا پا روی خرخره اقتصاد ایران گذاشته است و تا می‌تواند فشار می‌آورد آیا باید یقه رئیس‌جمهور را بگیریم که چرا ترامپ اینگونه عمل می‌کند ؟

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید