Iranian Agriculture News Agency

واکنش منتقدان و موافقان صحبت‌های رئیس‌جمهور در مجلس

پاسخ های روحانی در کفه ترازو

گروه سیاسی ایانا: سخنان دیروز حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در مجلس با واکنش‌های زیادی روبرو شد. برخی تاکید داشتند؛‌ رئیس‌‌جمهور درجلسه پاسخ‌گویی به نمایندگان مجلس تنها به ارائه گزارش عملکرد و کلی‌گویی‌ها بسنده کرده و از بیان ناگفته‌ها صرف‌نظر کرد. برخی دیگر اما معتقد بودند؛ هر چند آقای روحانی به شکل واقعی به بیان مسائل و مشکلات نپرداخت اما صحبت‌‌های ایشان دعوت به وحدت بود. از نگاه این گروه؛‌ آقای روحانی برای پرهیز از تنش و ایجاد چالش‌های بیشتر به بیان مشکلات اشاره‌ای نکردند.عده‌ای دیگر اما عنوان کردند که صحبت‌های رئیس‌جمهوری در مجلس، با آرامش و تعامل همراه بود.

پاسخ های روحانی در کفه ترازو

بعد ازاینکه مجلس از پاسخ‌های آقای روحانی قانع نشد و در نهایت رای به عدم اقناع داد؛ برخی از چهره‌های سیاسی هم در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها و هم در صفحه توئیتر خود در موافقت و مخالفت با صحبت‌های آقای روحانی در مجلس واکنش نشان دادند.

حسام الدین آشنا مشاوررییس جمهور، نوشت: روحانی یکبار دیگر هزینه حفظ آرامش و عدم ایجاد تنش در کشور را پرداخت.

محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز نوشته بود: روحانی از سوی مخالفان رو‌دست خورد.

مصطفی تاجزاده فعال سیاسی اصلاح‌طلب در توییتر خود نوشت: روحانی می‌توانست با تبیین علل و عوامل اصلی مشکلات کشور گام بلندی در جهت رشد آگاهی‌های عمومی بردارد و مشارکت ملت را برای حل معضلات، خنثی‌کردن کارشکنی‌های دولت پنهان و طمع‌ورزی‌ ترامپ جلب کند.

علیرضا زاکانی فعال سیاسی اصولگرا  نوشت: سئوالات مجلس شفاف و محترمانه بود و پاسخ‌ها گرچه اقناع‌کننده نبود اما بویی از لجاجت نداشت. ‌

*پشت پرده‌ها

برخی دیگر اما در واکنش به سخنان دیروز حسن روحانی درمجلس تاکید کردند که بهتر بود آقای روحانی از پشت پرده‌ها و تیم اقتصادی دولت سخن می‌گفت.

عبدالله ناصری،‌عضو شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایانا دراین باره گفته است: به‌نظر من آقای رئیس‌جمهور درجلسه دیروز مجلس تنها کلیات را مطرح کردند.

او اضافه کرد: آقای روحانی بهتر بود رسما از مردم و مجلس به دلیل ناکارآمد بودن تیم اقتصادی دولت در شرایط حساس کشور عذرخواهی می‌کردند.

ناصری تاکید کرد: همچنین آقای روحانی باید دراین جلسه از ترمیم کابینه اقتصادی دولت سخن می‌گفت و از نمایندگان می‌خواست تا  به آنها رای دهند.

او این توضیح را هم داد که آقای روحانی در این جلسه دو راه بیشتر نداشت؛ اول اینکه  مسائل پشت صحنه اقتصاد کشور را می‌گفت. دوم اینکه از مردم بابت ناکارآمدن بودن تیم اقتصادی دولت عذرخواهی می‌کرد و طی یک هفته این تیم را تعویض می‌کرد.

* معتدل و آرام

عده دیگری از فعالان سیاسی هر چند انتظار داشتند که آقای روحانی به بیان واقعیات و مسائل کشور سخن بپردازد اما معتقد بودند که آقای روحانی روش معتدل و آرامی را در پیش گرفت.

شهربانو امانی،‌ فعال سیاسی اصلاح‌طلب دراین باره به ایانا گفته بود: آقای روحانی درجلسه مجلس می‌توانست فضا را ملتهب‌تر کند و از پشت پرده‌ها و ناگفته‌ها بگوید، اما مسیر رو به معتدل و قابل قبولی را انتخاب کرد.

او با تاکید براینکه صحبت‌های دیروز آقای روحانی در مجلس ایجاد تعامل بیشتر بود، تاکید کرده بود: ایشان سعی کرد تعامل را به کار گیرد و از خط اعتدال خارج نشود و اعتماد قلبی را در مردم ایجاد کند.

داریوش قنبری عضو مجمع نمایندگان ادوار مجلس نیز به خبرنگار سیاسی ایانا گفته بود: در مجموع آقای روحانی دراین جلسه از مسائلی که باعث ایجاد تنش و ناامیدی می‌شود،‌ جلوگیری کرد و در کل صحبت‌های ایشان دعوت به وحدت بود.

*محدودیت‌ها وموانع

برخی از نمایندگان فراکسیون امید اما تاکید داشتند؛‌دولت باید از تنگناها و محدودیت‌ها می‌گفت.

جلیل رحیمی جهان آبادی عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان‌اینکه رئیس‌جمهوری می‌توانست زحماتش را دقیق‌تر بیان کند و با حفظ محدودیت‌ها، تنگناها را مطرح کند، به ایسنا گفته بود: آقای روحانی می‌توانست از واقعیت‌ها دقیق‌تر حرف بزند و مردم و مجلس را قانع کند.

او همچنین گفته بود: به‌نظر می‌رسد پیام آقای روحانی این بود که حاضرم خودم آسیب ببینم اما به نظام آسیب نرسد که این پیام ارزشمندی است. اگرچه آقای روحانی می‌توانست مدیریت کند و بخشی از محدودیت‌ها، مشکلات، واقعیت‌ها و خدمات دولت را بگوید.

محمدرضا عارف، رییس فراکسیون امید مجلس نیز دراین باره توضیح داده بود: لازم بود که آقای روحانی در اظهاراتش دقیق‎تر به موانع کار می‎پرداخت که این کار را انجام نداد. شاید یکی از دلایلش ضیق وقت بود. در حالی که اگر موانع را مطرح می‎کرد و با همکاری مجلس برای رفع موانع پیگیری‎هایی را انجام می‎داد، نتیجه بهتری هم می‎گرفت.

او همچنین تاکید کرده بود: بهتر بود آقای روحانی غیر از شفاف‎سازی، موانع قانونی یا تصمیم‎سازی‎هایی که باید با تصمیم مجلس یا حکم قانونی باشد را مطرح می‎کرد.

با این تفاسیرو با توجه به واکنش مخالفان و موافقان به سخنان حسن روحانی، انتظار می‌رود؛رئیس‌جمهوری برای رفع ابهاماتی که در مجلس ایجاد شده مستقیما با مردم صحبت‌ کند و با جزئیات بیشتر درباره موانع و محدودیت‌های پیش‌رو بگوید.  

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید