Iranian Agriculture News Agency

برخی از نمایندگان مجلس به اظهارات منصور ارضی واکنش نشان دادند

از توهین تا تهدید علیه رئیس‌جمهوری

گروه سیاسی ایانا: برخی از نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی به اظهارات اخیر منصور ارضی در مراسم روز عرفه ، یکی از مداحان معروف کشور واکنش نشان داده و تاکید کردند: این گفته‌ها علاوه بر توهین به مرحوم آیت الله هاشمی و رییس‌جمهور ، تهدیدی علیه دولت است.

از توهین تا تهدید علیه رئیس‌جمهوری

بعد از تجمع پرحاشیه طلاب قم در مدرسه فیضیه که به نوعی تهدید علیه دولت روحانی ودامن زدن به شائبه‌‌ها درباره فوت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود، این بار اما منصور ارضی، از معروف‌ترین مداحان کشور به این تهدیدها دامن زد. 

بر اساس فیلمی که از سخنرانی حاج منصور ارضی منتشر شده، او با اشاره به اقدامات مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و برنامه‌های دولت حسن روحانی گفته بود: اون یارو آخرش در استخر مرد، این یارو هم آخرش در استخر می‌میرد.

پیش از این نیز در تجمعی که در مدرسه فیضیه صورت گرفته بود، بر روی پلاکاردی خطاب به رئیس جمهوری نوشته شده بود:ای آنکه مذاکره شعارت، استخر فرح در انتظارت.

این تهدیدها در حالی از سوی طلاب و یکی از مداحان کشور شدت گرفته است که آیت‌الله مکارم شیرازی پس از تجمعی که در مدرسه فیضیه قم صورت گرفته بود در بیانیه‌ای ضمن انتقاد از حادثه مدرسه فیضیه قم،‌ آن را یک فاجعه به تمام معنا خوانده بودند.

انتقادها به این تهدیدها تا آنجا ادامه یافت که سپاه نیز دراین باره واکنش تندی نشان داد و در بیانیه‌ای با محکومیت شدید برخی شعارها و دست نوشته‌ها در تجمع اخیر طلاب و روحانیون در مدرسه فیضیه قم، هرگونه دخالت این نهاد درفرایند برگزاری مراسم را تکذیب و اعلام کرده بود: سپاه هیچگونه برنامه‌ای برای حضور کارکنان خود در این مراسم نداشته است.

درهمین باره برخی از نمایندگان مجلس این اقدامات را حاکی از کینه نسبت به مرحوم آیت‌الله هاشمی و آقای رئیس‌جمهور و شامل توهین به این دو بزرگوار دانستند. برخی دیگر نیز چنین اقداماتی را تهدید علیه دولت ذکر کردند.

عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلا‌ح‌طلب نیز درباره حوادث اخیر در مدرسه فیضیه قم به خبرنگار سیاسی ایانا گفته بود: این حرکت‌ها نشان می‌دهد حوزه علمیه‌ای که سال‌ها مدیریت منسجم و مدبر داشته و صرفا متوجه برنامه‌های آموزشی و علمی بوده است امروز نه تنها از انسجام وحدت بیرون آمده است و دوگانگی در سیاست‌گذاری‌ها و مدیریت‌های آن دیده می‌شود بلکه به نظر می‌رسد این کانون علمی و آموزشی کاملا تبدیل به کانون سیاسی شده است.

او همچنین تاکید کرده بود: این اقدام قطعا حرکت اجرایی عیله دولت است.

*توهین به رئیس‌جمهوری

علی مطهری، نایب رییس مجلس شورای اسلامی اظهارات اخیر منصور ارضی در مراسم روز عرفه را شامل توهین به مرحوم آیت الله هاشمی و رییس‌جمهور دانست و گفت که این کوتاهی روحانیت بوده که کرسی تعلیم و تربیت را به دست اینگونه مداحان سپرده‌اند.

او در یادداشتی با عنوان « چرا خیانت» که در اختیار ایسنا گذاشته، نوشته است: صحبت آقای منصور ارضی در مراسم قرائت دعای عرفه گرچه حاکی از کینه عمیق ایشان نسبت به مرحوم آیت‌الله هاشمی و آقای رئیس‌جمهور و شامل توهین به این دو بزرگوار بود ولی انصاف این است که سخن وی دلالت بر قتل آقای هاشمی در استخر و نیز شامل تهدید رئیس جمهور به مرگ نبود، زیرا ایشان گفته است اینگونه افرادِ به زعم ایشان خیانتکار به شکل خاصی از دنیا می‌روند که موجب تعجب مردم می‌شود که چگونه چنین شخصی در چنین مکانی از دنیا رفت.

البته بیان این مطلب بعد از شعار عجیب تجمع مدرسه فیضیه تداعی و تقویت کننده همان شعار است و گویی افرادی دچار عذاب وجدان شده‌اند و می‌خواهند ماجرای رحلت رییس فقید مجمع تشخیص را بازگو کنند.

او همچنین دراین یادداشت تاکید کرده بود: گذشته از بی‌مبنا بودن این سخن، متهم کردن رییس‌جمهور به خیانت به خاطر توافق برجام‌ و انجام مذاکره خود می‌تواند مصداق خیانت باشد، چرا که نوعی فریب دادن مردم خصوصا جوانان پاکدل و مومن است. چگونه ممکن است مذاکرات منتهی به برجام‌ را که با ابتکار و نظارت رهبر انقلاب آغاز و انجام شد و دستاوردهای قابل توجهی برای کشور داشت و البته به خاطر جنگ قدرتی که وجود داشت از مواهب آن به درستی استفاده نشد، این مذاکرات را خیانت و منتخب ملت را خائن بنامیم؟!

او در پایان اضافه کرده است: کوتاهی، قصور و کم کاری روحانیت بوده است که کرسی تعلیم و تربیت جامعه را به دست این گونه مداحان که معمولا از تهذب نفس کافی برخوردار نیستند، سپرده است که خواسته یا ناخواسته به فضای سیاسی و معنوی جامعه آسیب می‌رسانند.

 

مطهری در پایان این یادداشت تاکید کرده است: در گذشته، دعای عرفه یا دعای کمیل را علمای بزرگ مانند مرحوم لاله‌زاری در تهران قرائت می‌کردند که نفس پاک و نافذ آنها دل‌ها و قلب‌ها را متحول می‌کرد و از اینگونه آلودگی‌ها به دور بود. مداحان نباید جای روحانیون را در خطابه و منبر و مجالس وعظ و تذکر بگیرند.»

*یک تهدید

پروانه سلحشوری،نماینده تهران در مجلس نیز در واکنش به اظهارات منصور ارضی گفت: این موضوع یک مسئله سیاسی نیست و ‌یک تهدید است. زیرا هیچ فرد سیاسی تهدید نمی‌کند اما اینها که دست به تهدید زده‌اند، چه بسا افراد خودسری هستند که برای ‌ناامنی در جامعه دست به این کارها می زنند.‌‌

او همچنین اضافه کرد: به نظر می‌‌رسید احمدی‌نژاد بخواهد در مقابل روحانیت عده‌ای را قرار دهد که کارکرد و نقش روحانیت را تضعیف کنند. به ‌همین علت، به رشد جامعه ای از مداحان کمک کردند و به آنها پروبال دادند.‌

به گزارش انتخاب؛ سلحشور با بیان اینکه پس از دوران احمدی نژاد، تا حدودی بروز و ظهور مداحان کمتر شد، گفت: البته مداحان هیچ گاه در زمره گروه‌های نخبه و مرجع شمرده نمی‌شدند اما با واکنش‌هایی که خود آنها داشتند و عملکردها و حاشیه‌هایی که ایجاد کردند، همین ‌موقعیتی که به وسیله احمدی نژاد برای آنها ساخته شده بود، زیر سوال رفت تا جایی که حتی شان آنها را در سطحی که پیشتر به ‌عنوان مداح در مراسم عزاداری حضور داشتند هم نازل تر کرد.‌

با این تفاسیر به ‌نظر می‌رسد؛ تجمع مدرسه فیضیه اتفاقی و بدون هماهنگی نبوده است و بنا به اظهارات کارشناسان و نمایندگان مجلس ، این اقدامات تهدیدی علیه رئیس‌جمهوری است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید