Iranian Agriculture News Agency

حاجی دلیگانی در موافقت با استیضاح کرباسیان

رکود تورمی کمر تولیدکنندگان و بازاریان را شکسته است

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه رکود تورمی کمر تولیدکنندگان، کسبه و بازاریان را شکسته است، گفت: علی‌رغم قول‌های داده‌شده از وزیر اقتصاد، وضعیت معیشتی مردم بدتر شده است.

رکود تورمی کمر تولیدکنندگان و بازاریان را شکسته است

به گزارش ایانا، حسینعلی حاجی دلیگانی در موافقت با استیضاح مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصاد و دارایی خطاب به او گفت: یک سال از زمان رأی اعتماد مجلس به شما و ارائه برنامه کاری شما با شعار آزادی، امنیت، آرامش و پیشرفت بر اساس ماده 206 آیین‌نامه داخلی گذشته است، اما در این‌یک سال چه بر سر اقتصاد و معیشت مردم آمد؟

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی افزود: وضعیت زندگی کارگران، کشاورزان، معلمان، رانندگان در یک سال وزارت شما چگونه بود؟ امروز باید از کدام مشکل اقتصادی صحبت کرد؛ از گرانی افسارگسیخته و بی‌حساب‌وکتاب در حوزه مواد غذایی و خوراکی مردم، مسکن، اجاره بها، خودرو، ارز، عدم شفافیت در اقتصاد یا خروج سرمایه های هزاران میلیاردی؟ از کدام باید صحبت کرد؟

او بابیان اینکه رکود تورمی کمر تولیدکننده، کسبه و بازاریان را شکسته است، تصریح کرد: آقای وزیر؛ یادتان هست در سال گذشته در برنامه‌ای که به مجلس ارائه دادید مهار تورم افسارگسیخته را از دستاوردهای دولت یازدهم دانستید و بیان کردید رشد منفی اقتصاد در این دولت مثبت شده است و مهار تورم در کنار احیای رشد اقتصادی سبب التهاب زدایی از اقتصاد شده و دیگر شاهد نوسانات شدید در بازار کالا، خدمات و ارز نیستیم؟

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در سال گذشته به‌زعم گفته‌های وزیر اقتصاد ثبات و آرامش نسبی در اقتصاد حاکم شده بود، تورم افسارگسیخته که برخی زمان‌ها از مرز 40 درصد عبور می‌کرد، پس از 26 سال در سال 95 تک‌رقمی شده بود؛ بر اساس آمار ارائه‌شده توسط آقای کرباسیان تورم گروه‌های خوراکی و آشامیدنی‌ها از 41.7 درصد در سال 92 به 8.2 درصد در سال 95 رسیده است و با توجه به اهمیت این گروه در سبد هزینه خانوار وضعیت معیشتی دهک‌های پایین درآمدی در سال‌های اخیر و پیش از وزارت شما در دولت یازدهم بهبود پیداکرده است.

حاجی دلیگانی با اشاره به صحبت‌های وزیر اقتصاد در سال 96 عنوان کرد: شما درباره دستاوردهای دولت یازدهم در برنامه خود اعلام کردید به گواه ارزیابان مستقل بین‌المللی و گزارش‌های جهانی در شاخص‌هایی مانند فضای کسب‌وکار، نوآوری، کارآفرینی، شادی و کیفیت زندگی بهبود داشتیم، به‌عنوان‌مثال گفتید 38 پله در شاخص نوآوری و 32 پله در شاخص بهبود فضای کسب‌وکار پیشرفت کردیم و مدعی شدید ایران از گروه کشورهای با ریسک بالا خارج‌شده و درجه کشور ما از 7 به 6 کاهش‌یافته است و جایگاه بین‌المللی کشور نیز در شاخص آزادی اقتصادی 13 پله و در فلاکت اقتصادی 15 رتبه بهبودیافته است.

او ادامه داد: آقای کرباسیان از زمانی که شما وزیر شدید دلار از 3800 تومان به 12 هزار تومان، متوسط قیمت یک مترمربع مسکن با حداقل 65 درصد افزایش به متری 8 میلیون رسیده است. روزانه یک هزار میلیارد تومان نقدینگی کشور افزودید و بالاترین میزان نقدینگی کشور یعنی 1.6 تریلیون تومان را تجربه کردیم.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه رشد اقتصادی در دوران وزارت آقای کرباسیان 3 تا 4 درصد کاهش داشته است، یادآور شد: نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه نشان می‌دهد در خردادماه تورم به 13.7 رسیده یعنی 95 درصد افزایش قیمت داشته‌ایم؛ این رشد در برخی زیر بخش‌ها که در معیشت مردم اثر بسیار دارد قابل‌توجه است.

این نماینده مردم در مجلس دهم بیان کرد: شاخص قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها هرماه حدود 9 درصد رشد داشته است، در یک سالی که وزیر شدید رتبه بهبودی فضای کسب‌وکار ایران 4 رتبه سقوط داشته، قیمت خودرو 40 تا 50 درصد افزایش داشته، قیمت یک سکه از یک‌میلیون و 200 تومان به بالای 4 میلیون تومان رسیده است.

عضو فراکسیون ولایی مجلس بابیان اینکه سفره مردم از مرز کوچک شدن به مرحله نامرئی شدن رسیده است، گفت: قدرت خرید مردم را حدود 50 درصد کاهش دادید و مردم فقیر را فقیرتر و متوسط را ندارتر کردید. گوشت کیلویی 70 تومان با سفره‌های مردم بیگانه است؛ نقش شما در تهیه و ابلاغ بسته اول ارزی چه بود، اگر نقشی داشتید بر چه اساسی مفاد آن را تهیه کردید، چرا پس از 4 ماه که این بسته زیان‌های بسیار برای کشور به بار آورد بسته دیگر را ارائه کردید و اگر نقشی نداشتید چه وزیر اقتصادی هستید

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید