Iranian Agriculture News Agency

سخنگوی وزارت امور خارجه:

تشکیل کارگروه اقدام ایران مغایر قوانین بین المللی است

وزارت خارجه در اطلاع رسانی کنوانسیون خزر کوتاهی نکرد

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه، تشکیل کارگروه اقدام ایران از سوی آمریکا را در راستای سیاست‌های خصمانه این کشور و مغایر قوانین بین‌المللی دانست و گفت: این اقدام جنگ روانی و اقتصادی است و نتیجه‌ای ندارد.

تشکیل کارگروه اقدام ایران مغایر قوانین بین المللی است

 

به گزارش سرویس سیاسی ایانا و به نقل از ایرنا؛  «بهرام قاسمی»  در نشست با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که اقدام دستگاه دیپلماسی ایران نسبت به تشکیل کارگروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا چیست، اظهارداشت: رفتار و اقدامات این کشور مغایر با همه موازین شناخته شده بین المللی است.

وی ادامه داد: این گونه اقدامات ره به جایی نخواهد برد و با مقاومت مردم و راهکارهایی که وجود دارد این اقدامات کنترل می شود و بیشتر یک بازی و جنگ روانی است مخصوصا در زمان و مکانی که مصادف با 28 مرداد است که تداعی کننده تاریخ روابط ما با آمریکا و رفتار خصمانه‌ای است که در دهه‌های گذشته آمریکا نسبت به ایران داشته است. 

او در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران درباره بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر این که در موضوع برجام برخی خطوط قرمز رعایت نشده است، اشاره کرد و گفت:بهتر است در این زمینه اظهار نظر نکنم،  ولی آنچه شاهد بودیم تیم مذاکره کننده سعی داشت که رهنمودها را به دقت انجام دهد و کمیته نظارت بر برجام این رهنمودها را در توافق هسته ای به عنوان مرجعی که می تواندبه عنوان بازوی مشورتی قوی تری عمل کند و با نظارت کامل بر مذاکرات اشراف داشته و خواهد داشت، اجرا کند. 

وی در پاسخ به این که برخی شهروندان نسبت به برخورد کارکنان سفارتخانه های خارجی در ایران گلایه دارند، وزارت خارجه در این زمینه چه برخوردی داشته است، گفت: سفارتخانه‌های خارجی در تهران موظف هستند حقوق شهروندان ایرانی را به دقت رعایت و خدمات لازم را ارائه کنند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: در این زمینه خبرهایی را دریافت کردیم که در حال بررسی آن هستیم، توصیه ما به سفارتخانه‌های خارجی در تهران کماکان حفظ حرمت شهروندان ایرانی و ارائه تسهیلات بیشتر است. 

وی افزود: اقدامات خوبی در گذشته انجام شده و امیدواریم وضعیت در مسیر برخورد بهتر و شایسته با شهروندان ادامه یابد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ادعای جان بولتن مبنی براینکه ایران قصد دخالت در انتخابات کنگره آینده آمریکا را دارد، گفت: «کافر همه را به کیش خود پندارد». 

قاسمی همچنین درباره اظهارات رییس سازمان حفاظت محیط زیست مبنی براینکه آتش سوزی هورالعظیم عمدی بوده و دولت عراق 13 روز اجازه ورود ایران به منطقه را نداده است، اظهارداشت: این بحث فنی بوده و بهتر است از سازمان حفاظت محیط زیست سوال کنید و در این زمینه تماس های میان وزارت امور خارجه دو کشور وجود داشته و پیگیری هایی انجام شده است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در خصوص تلاش اروپایی‌ها برای ارائه بسته اقتصادی و ماندن شرکت‌های اروپایی در ایران گفت: ما باید در مرحله اول به توان ملی و مردمی و ظرفیت های درونی اقتصاد کشور متکی باشیم و پس از آن به همکاری های بیرونی و خارجی توجه کنیم. 

قاسمی در خصوص همکاری‌های ایران و اروپا افزود: مواضع سیاسی اتحادیه اروپا بسیار روشن است، هم درمورد اتحادیه اروپا و هم روسیه و چین به عنوان دو عضو دیگر طرف برجام پس از خروج آمریکا شاهد پیشرفت همکاری های اقتصادی به اصطلاح «بسته اقتصادی» هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: به علت تعطیلات ماه آگوست و وضعیت اروپا و به طور کلی جهان در این ایام و سایر دلایل دیگر، شاید با کمی کندی مواجه بودیم و رضایت کامل از سرعت روند کار نداریم .

وی تاکید کرد: مصرانه خواستار این هستیم که کشورهای اروپایی با جدیت بیشتر و سرعت عمل لازم در این خصوص تلاش خود را ادامه بدهند.

*وزارت خارجه در اطلاع رسانی کنوانسیون خزر کوتاهی نکرد

قاسمی همچنین  در پاسخ به این سوال که برخی نمایندگان می گویند در جریان مذاکرات کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر قرار نگرفته اند، آیا وزارت خارجه وظیفه دارد که پیش از پایان مذاکرات نمایندگان را در جریان مذاکرات قرار دهد، اظهارداشت: این کنوانسیون یک موضوع پیش و پا افتاده، یک شبه یا یک هفته ای نبود تا در یک آمد و شد کوتاه تفاهمی صورت بگیرد.
وی افزود: این کنوانسیون حاصل 21 سال مذاکره در دولت های متفاوت است و حاصل تلاش دیرپا و جدی ایران و دیگر کشورهای ساحلی دریای خزر بود.
سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: سال گذشته به تفاهمات اولیه برای نهایی شدن کنوانسیون دست پیدا کردیم و باید برای امضای آن زمانی مشخص می شد که تنظیم زمان با پیچیدگی‌های فنی همراه بود.
قاسمی اضافه کرد: عمدتا کارهای موفق در جمهوری اسلامی ایران به خصوص در شرایط کنونی، با یک فضای روانی مواجه می شود که گاه از سر نادانی و بخشی هم از سر دلسوزی و نقد انجام می شود.
وی تصریح کرد: فضا برای نقد همواره وجود داشته و خواهد داشت اما در طول مذاکراتی که بیش از دو دهه طول کشید این که در کجای مذاکرات و در چه دوره هایی نمایندگان حضور داشته یا نداشته اند، اطلاعی ندارم ولی هیچ کشور و هیچ گروهی در چنین مسائلی حین مذاکره نمی تواند اخبار مذاکرات یا همه اطلاعات را منتشر کند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: این امر بدیهی و ساده ای است که زمان مذاکره شما نمی توانید همه موضوعات را به دلیل منافع ملی و احتمال سوء استفاده دیگران، اطلاع رسانی انجام دهند.
قاسمی افزود: البته مردم برای ما امین هستند و در زمان خودش موضوعات را باز می کنیم و طی یک هفته گذشته هم در این زمینه زیاد صحبت کردیم.
وی یادآور شد: این حق مجلس است که بداند و آگاهی لازم را پیدا کند، ما سعی کردیم نمایندگان را در جریان مذاکرات و امضای کنوانسیون قرار دهیم و در این مورد از طرف وزارت خارجه کوتاهی صورت نگرفته است.
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: نکته اساسی این است که هر پنج کشور باید کنوانسیون را بعد از امضا برای تصویب به پارلمان ها ارائه کنند. بنابراین متن کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر به مجلس ارائه می شود و نمایندگان فرصت دارند آن را بررسی کنند.
قاسمی یادآور شد: نظرات مجلس برای ما ارزشمند است اما این فقط خواست ما نیست بلکه چهار کشور دیگر هم باید در پارلمان های خود این کنوانسیون را تصویب کنند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید