Iranian Agriculture News Agency

عبدالله ناصری در گفت‌وگو با ایانا با اشاره به حوادث مدرسه فیضیه قم:

کانون علمی قم به کانون سیاسی تبدیل شده است

حادثه‌ مدرسه فیضیه کانون حوزه علمیه قطعا حرکت اجرایی عیله دولت است.

عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلا‌ح‌طلب درباره حوادث اخیر در مدرسه فیضیه قم به خبرنگار سیاسی ایانا گفت: با توجه به محکومیت‌هایی که برخی مراجع هم داشته‌اند، این حرکت‌ها نشان می‌دهد که حوزه علمیه‌ای که سال‌ها مدیریت منسجم و مدبر داشته و صرفا متوجه برنامه‌های آموزشی و علمی بوده است امروز نه تنها از انسجام وحدت بیرون آمده است و دوگانگی در سیاست‌گذاری‌ها و مدیریت‌های آن دیده می‌شود بلکه به نظر می‌رسد این کانون علمی و آموزشی کاملا تبدیل به کانون سیاسی شده است.

 کانون علمی قم به کانون سیاسی تبدیل شده است

به گفته او؛‌ اگرچه در گذشته هم حرکت‌های این چنینی وجود داشته است اما اکنون بعد از 40 سال به ویژه بعد از قضایای سال 88، برخی از مراجع و علمای قم ترجیح دادند درگیر مسائل سیاسی نشوند. اما کماکان هسته افراطی که سازمان‌های علمی و حوزوی را تحت تاثیر قرارمی‌دهد و نمونه آن را می‌توان در آتش زدن سفارت عربستان با مدیریت طلبه‌ای که در حوزه‌های عملی تهران درس خوانده و دراین نظام پرورش یافته مشاهده کرد، نشان‌دهنده این است که آنها این قابلیت را دارند که هزینه‌های سنگینی رابرای جمهوری اسلامی ، نظام دینی کشور و باورهای دینی مردم ایجاد کنند.

ناصری اضافه کرد:اگر با فلسفه وجودی نظام آموزشی حوزه آشنا باشیم،می‌توان گفت قبل از انقلاب سازمان مرکزی حوزه به ویژه بعد از دوم خرداد اساسا هوشیار بوده و هوشمندی سیاسی خود را داشته است اما این هوشمندی سیاسی الگویی برای بخش‌های دیگری از جامعه بوده و امروز توانسته این بینش سیاسی را حفظ کند، در مدار اخلاقیات و واقع‌بینی بوده است چون برای نظام حوزوی که ماهیت آن با ماهیت حکومت دینی همسان است، کار سیاسی برای حوزه وحوزه‌های دیگر در زمان جمهوری اسلامی، به نحوی راه رفتن بر لبه تیغ بوده و کار سختی است.بنابراین این هوشمندی که البته به جرات می‌توان گفت، در دهه اول به دلیل کاریزمای امام(ره) که مرجع مسلم و کاریزمای علمی و حوزوی بود تا حدودی سامان داشت؛ اگر چه انکار نمی‌کنم در زمان امام(ره) هم برخی مراجع از دنیا رفته برخی از تهدیدها را می‌کردند. البته امام برای اینکه نظام اجتماعی در حوزه بهم نریزد خیلی جاها به ویژه در حوزه‌های فقهی و شرعی و فتوایی حتی از مطالبات خودشان کوتاه می‌آمدند تا حوزه بهم‌ نریزد و دو دستگی ایجاد نشود اما بعد از امام(ره) و بعد از اینکه بزرگان حوزه عملا از دنیا رفتند و افراد دیگری در مدیریت‌ها  ومراجع  روی کار آمدند، متاسفانه کار بی‌سامان شده است.

این فعال سیاسی اطلاح‌‌طلب همچین با این توضیح که سرخط حرکت‌های غیرمتناسب و غیرهماهنگ با شان تاریخی حوزه همیشه بیرون از حوزه بوده است، گفت: حتی طلبه‌های تندور یا  فردی که به عنوان طلبه و مدیر یکی از حوزه‌های عملیه کوچک تهران،رهبر آتش زدن به سفارت عربستان می‌شود، چه در قم و چه درشهرهای دیگر قطعا خارج از تشکیلات حوزه مدیریت می‌شوند. این درحالی است که حتی در سال‌های اخیر به ویژه آرامشی که بعد از دوره احمدی‌نژاد از سال 92 به بعد در کشور حاکم شد،چنین حرکت‌هایی را حداقل در این وسعت و ابعادی که آقای آیت‌الله مکارم هم این حرکت را تخطئه کرده اند ،‌ درحوزه نمی‌دیدیم .

او با تاکید براینکه این حرکت حتما زنگ خطر بزرگی برای دور شدن حوزه از رسالت خود و کنارگذاشتن از سیاست‌وزری اخلاقی است، گفت: به نظر می‌رسد این گروه به‌قدری تریبون و امکانات دارند که حتی اگر مخالفان خود را به گفت‌وگو ومناظره دعوت کنند و از طریق سازمان‌ها و مراکز بزرگشان در قم و با همراهی از ناحیه صدا و سیما ، حتما می‌توانستند بیانات خود را کمی اصلاح‌شده‌تر و اساسی‌تر بیان‌کنند. اما دریک جمله باید گفت که این اقدام قطعا حرکت اجرایی عیله دولت و انسجامی است که با توجه به شرایط ملی و بین‌الملی پدیده‌هایی از آن به چشم می‌خورد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره تبعات این حوادث توضیح داد: این حرکت‌ها قطعا جامعه علمی و بخشی از ناهنجاری‌هایی که به ضعف آموزش‌های دینی دچار است، را تقویت خواهد کرد. این درحالی است که بعد از انقلاب چون صنف روحانیت در کشور سیاست‌زده شده‌اند، هم کارکرد خود را در فضای عمومی و فرهنگ جامعه از دست داده‌اند و هم آن مرجعیتی که  در طول تاریخ بوده دربخش‌‌های مختلف ضعیف شده است و این بزرگترین پیامد زیان‌بار برای حوزه عملیه بعد از انقلاب بوده است.

به گفته ناصری، همیشه در طول تاریخ بزرگانی چون شهید مطهری، باهنر، بهشتی که بعد از دوره آموزش مدرن داشتیم یا افراد دیگری در نسل جدید،‌ اول بنیان علمی را در حوزه تشیخص دادند و بعد در دانشگاه‌ها با علوم جدید آشنا شده‌اند. به عبارت دیگر ولعی که خانواده‌ها یا افراد در گذشته برای آموزش علوم دینی و معارف دینی در حوزه علمیه قم داشته‌اند حتما به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده و کاهش پیدا خواهد کرد و امروز به عنوان عضو هیات علمی بازنشسته دانشگاه الهیات می‌گویم که قبل از انقلاب  این میزان ورودی در دانشگاه‌های الهیات و معارف اسلامی نداشته‌ایم.چون اگر کسی می‌خواست علومی یاد بگیرد ترجیح می‌داد به حوزه‌عملیه برود اما در سال‌های اخیر این بخش را متورم و پرتقاضا می‌بینیم و حتما یکی از دلایل آن این است که باور دارند نظام آموزشی حوزه  آن هویت تاریخی خود را تا حدودی زیر پاگذاشته است.

گفته‌های عبدلله ناصری درباره حوادث اخیر مدرسه فیضیه قم در حالی است که آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در بیانیه‌ای ضمن انتقاد از حادثه‌ مدرسه فیضیه کانون حوزه علمیه ، آن را یک فاجعه به تمام معنا خواند.

او در این بیانیه تاکید کرده بود: متاسفانه جمعی از طلاب و اساتید محترم را به آنجا دعوت کرده بودند، تا درباره مسائل اقتصادی مردم صحبت کنند، سپس ورق برگشت، گوینده‌ای را که هیچ اطلاعی از وضع حوزه‌های علمیه شیعه نداشت، دعوت کرده و بدترین اهانت‌ها را به حوزه علمیه و مراجع شیعه کرد و پلاکاردی را در دست گرفتند که رئیس جمهوری محترم را تهدید به مرگ می ‌کرد و اعتراف ضمنی به مطالب دیگری داشت.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید