Iranian Agriculture News Agency

فلاحت‌پیشه عنوان کرد:

نخست‌وزیر عراق ایران را تحریم کرده نه دولت عراق

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این‌که «اجرای تحریم آمریکا علیه ایران موضع شخصی حیدرالعبادی نخست‌وزیر عراق و نه دولت و نه مردم عراق است»، گفت: اگر کسانی همچون حیدرالعبادی هم بخواهند نمی‌توانند ایران را تحریم کنند.

نخست‌وزیر عراق ایران را تحریم کرده نه دولت عراق

به گزارش ایانا حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، در واکنش به تصمیم اخیر نخست‌وزیر عراق برای اجرای تحریم‌های آمریکا علیه ایران، گفت: معتقدم عراق ازلحاظ سیاسی و جغرافیای سیاسی و همچنین ازنظر قومی و مذهبی شرایط خاصی دارد و تحولات پرفرازونشیبی را طی می‌کند.

او بابیان این‌که «عراق، ایران را دوست و برادر محترم خود می‌داند»، اظهار کرد: به‌هیچ‌وجه یک اظهارنظر نمی‌تواند منجر به شکست در این دوستی و برادری شود. البته در عراق بعثی‌ها نفوذ دارند و تلاش می‌کنند شرایط را به دوران صدام برگردانند. همچنین جریانات جدیدی با فشار آمریکا و سلفی ارتجاعی به دنبال نفوذ در عراق هستند به‌طوری‌که آن‌ها به دنبال خط دهی در انتخابات‌های مختلف عراق بوده‌اند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دراین‌بین به دلیل ریشه‌دار بودن مناسبات عراق و ایران وقتی موضوع تحریم‌ها علیه ایران مطرح شد حتی گروه مقتدی صدر که در مواقعی انتقاداتی به ایران مطرح می‌کرد، موضع تندی نسبت به صحبت‌های حیدر العبادی گرفت و حتی مطرح کرد که حاضر است برای دفاع از ایران اسلحه به دست گیرد.

فلاحت‌پیشه در جمع‌بندی گفت: بر این اساس معتقدم فضای پیش آماده به‌جای آنکه تغییر راهبرد در دولت عراق باشد، بازی سیاسی نخست‌وزیر عراق است که بتواند موضع سیاسی خود را در آینده بیان کند. به‌عبارتی‌دیگر موضع رسمی و علنی دولت عراق با رفتار غیرعلنی آن‌ها اختلاف دارد، آنچه در عمل در روابط با ایران و عراق شکل می‌گیرد با آنچه درصحنه سیاسی این روزها مشاهده می‌کنیم متفاوت است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این‌که «اجرای تحریم آمریکا علیه ایران موضع شخصی حیدر العبادی و نه دولت و نه مردم عراق است»، ادامه داد: درگذشته نیز برخی مقامات عراق مواضعی علیه ایران گرفتند که به دنبالش از صحنه عراق حذف شدند حتی تلاش کردند که در دفاع از مناسبات ایران و عراق صحبت کنند، اما فایده‌ای نداشت چون مردم عراق دیده‌اند که ایران در کوران تحولات عراق از جان، مال و ناموس آن‌ها دفاع کرد و حتی جان خود را داد.

فلاحت‌پیشه در پایان با تأکید مجدد بر این‌که «این موضوع بازی سیاسی حیدرالعبادی است»، به ایسنا گفت: مناسبات ایران و عراق طوری است که اگر کسانی همچون حیدرالعبادی هم بخواهند نمی‌توانند ایران را تحریم کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید