Iranian Agriculture News Agency

رئیس گروه اعزامی وزارت خارجه به عربستان:

از منافع هم‌وطنان در هر شرایطی دفاع می کنیم

رئیس گروه اعزامی وزارت امور خارجه به حج تاکید کرد: حضور کارشناسان بخش کنسولی وزارت امور خارجه نوعی اطمینان‌بخشی به حجاج است و ما در هر شرایطی از منافع هم‌وطنان حمایت و از آن دفاع می‌کنیم.

از منافع هم‌وطنان در هر شرایطی دفاع می کنیم

به گزارش ایانا، حسین کمالیان با تشریح عملکرد وزارت امور خارجه در موسم حج گفت: موضوع حج در مناسبات وزارت امور خارجه دارای اهمیت و جایگاه ویژه‌‌‌‌‌‌ای است. این وزارتخانه چه در زمانی که روابط دو کشور برقرار بود و چه پس از قطع روابط سیاسی، همواره به امورحجاج چه در بخش خدمات به زائر و چه هماهنگی امور کنسولی آنان توجه ویژه‌‌‌ای داشته است.

وی با اشاره به قطع روابط سیاسی ایران و عربستان اظهار داشت: این وزارتخانه امسال نیز همچون سال گذشته همزمان با موسم حج گروهی از کارشناسان خود را در دو شهر مقدس مکه و مدینه مستقر کرده و این گروه ده نفره که از کارشناسان خبره وزارت امور خارجه هستند با شروع عملیات انتقال زائران، به عربستان اعزام شده‌‌‌‌‌اند و تا زمان حضور آخرین زائر در این کشور خواهند بود. این گروه در ایام تشریق نیز در منا و عرفات مستقر خواهند بود.

رئیس هیات اعزامی وزارت امور خارجه به حج، درباره خدمات کنسولی به زائران تصریح کرد: در بخش کنسولی همچون گذشته ما خدماتی را درچ ارچوب قانون در بخش تایید رسمی اسناد و صدور گواهی‌‌‌‌های درخواستی هموطنان ارائه می‌‌‌‌‌‌کنیم. کارشناسان این بخش با اختیار کامل، وقوع حوادثی از جمله فوت زائر، تصادف، بازداشت و هر گونه تعرض به اتباع کشورمان را پیگیری و به سرعت رسیدگی می‌‌‌کنند.

کمالیان ارائه مشاوره‌‌‌‌های مختلف به هم‌وطنان را از دیگر وظایف گروه اعزامی دستگاه دیپلماسی برشمرد و خاطرنشان کرد: مشورت‌‌‌های حقوقی، صدور گواهی برای انجام معاملات فوری در ایران و صدور وکالت نامه برای زائر از دیگر خدمات این بخش است.

وی ارائه خدمات به ایرانیان مقیم خارج در موسم حج را از دیگر اقدامات کارشناسان وزارت امورخارجه در عربستان دانست و ابراز داشت: هستند برخی هم‌وطنانی که مشکل گذرنامه دارند یا برخی قصد دارند از عربستان به ایران سفر کنند که مقدمات سفرشان در این بخش تسهیل می‌‌‌‌‌شود. پاسخ به ابهامات کنسولی هم‌وطنانی که در قالب کاروان‌‌‌‌‌های غیرایرانی به حج مشرف می‌‌‌شوند، مشاوره درخصوص اموری همچون نظام وظیفه و... بخش دیگری از وظایف این گروه اعزامی است.

رئیس هیات اعزامی وزارت امور خارجه به حج حضور کارشناسان بخش کنسولی وزارت امور خارجه را نوعی اطمینان‌‌‌‌بخشی به حجاج کشورمان دانست و بیان کرد: ما در موسم حج در هر شرایطی از منافع هموطنان حمایت و دفاع می‌‌‌کنیم.

کمالیان پیگیری مسائل پیش آمده در روابط دو کشور در سال‌های گذشته را از جمله اقدامات گروه اعزامی برشمرد و یادآور شد: در تلاشیم پرونده‌‌‌‌های باقیمانده در این کشور را در مدت حضور درعربستان دنبال کنیم.

رئیس هیات اعزامی وزارت امور خارجه به حج موضوع حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام را که به شهادت شماری از حجاج کشورمان منجر شد، از جمله این پرونده‌‌‌ها دانست و عنوان کرد: با پیگیری‌‌‌های هماهنگ با حجت‌‌‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر، نماینده مقام معظم رهبری در سازمان حج و زیارت و مسئولان این سازمان، اسامی جانباختگان این حادثه به مقامات عربستان ارائه شده و در انتظار اقدام طرف مقابل هستیم.

کمالیان درباره پیگیری مطالبات شهدای منا هم گفت: اقداماتی در دست انجام است که در صورت حصول نتیجه اطلاع‌‌‌رسانی خواهد شد.

وی از نماینده مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت و مسئولان این سازمان به سبب همکاری نزدیک با وزارت امور خارجه، قدردانی و تشکر کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید