Iranian Agriculture News Agency

از نگفتن تا گفتن های نمایندگان منجر به بیکاری وزیر کار شد/

حواشی استیضاح ربیعی در روز خبرنگار

استیضاح وزیر کار بر خلاف استیضاح های دیگر پر از حواشی بود. حواشی که نه تنها به وزیر کار بلکه به خود نمایندگان نیز بر می گشت.

حواشی استیضاح ربیعی در روز خبرنگار

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایانا، استیضاح ربیعی، وزیر کار رفاه و تعاون اجتماعی با حضور 209 نماینده  و به ریاست علی لاریجانی روز چهارشنبه سر ساعت مقرر شروع شد.

استیضاحی که به گفته کوهکن عضو فراکسیون ولایی مجلس نخستین بار بود که تعدادی از نمایندگان که به آنها وکیل‌الدوله گفته می‌شود تحریکاتی انجام دادند که جو مجلس متشنج شد.

در ابتدای این استیضاح ربیعی بدون حضور جهانگیری و دیگر وزیران دولت در جلسه حضور داشت.

تنش از آنجایی شروع شد که با حضور وزیر در مجلس ندای دو دو از برخی نمایندگان به گوش رسید و در فضای مجلس طنین انداز شد.

در ابتدا عبدالحمید خدری نماینده بوشهر در تذکری گفت : استیضاح نباید برگزار شود زیرا این استیضاح در کمیسیون اجتماعی مجلس بررسی نشده است و این اقدامی غیرقانونی است.

سکوت پشت تریبون جو را مشتنج کرد

لاریجانی از نمایندگان موافق استیضاح خواست که پشت تریبون قرار بگیرند و چندین بار اسامی برخی نمایندگان موافق استیضاح را خواند.

آقایانی همچون مسعود گودرزی، علیم یارمحمدی، قاسم جاسمی از سخنرانان موافق استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را چندین بار اعلام کرد و از آنان خواست که در موافقت با استیضاح سخن بگویند ولی هیچکدام از آنها به جایگاه نیامندند.

صحبت نکردن نمایندگان  موافق استیضاح و پای تریبون جمع شدن آنها بدون صحبت، جو را متشنج کرد و موجب شد لاریجانی از خبرنگاران بخواهد جلسه را ترک کنند و اعلام تنفس کرد.

وزیر باشد و نباشد استیضاح آغاز می شود

پس از گذشت نیم ساعت جلسه علنی شد اما این بار علیرضا محجوب بود که از عدم حضور وزیر در جلسه استیضاح گله مند شد و گفت:شروع جلسه استیضاح باید همزمان با حضور وزیر استیضاح شونده باشد اما ایشان هنوز به داخل صحن برنگشته است که رئیس مجلس در واکنش به اعتراض محجوب، به او گوشزد کرد که هیچ کجای آیین ‌نامه صراحتی برای آغاز جلسه استیضاح با حضور وزیر استیضاح شونده ندارد.

لاریجانی تاکید کرد: آیین ‌نامه هیچ صراحتی ندارد بنابراین وزیر باشد یا نباشد استیضاح باید آغاز شود.

در این میان اسحاق جهانگیری به همراه مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان و محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات به جلسه علنی مجلس وارد شدند.

پای دختر پزشکیان به میان آمد

اولین نفر مخالف حسین مقصودی نماینده مردم سبزوار بود که دلایل مخالفت خود را مطرح کرد.

او پس از پایان اظهاراتش از پشت تریبون به سمت صندلی‌ خود در حال حرکت بود که در این بین میرزایی ‌نکو عضو فراکسیون امید مجلس و مخالف استیضاح ربیعی به سمت مقصودی رفت و دقایقی میان این دو درگیری لفظی صورت گرفت.

مقصودی در اظهاراتش بیان کرده بود که من با حسینعلی امیری معاون پارلمانی رییس جمهور در مورد استیضاح ربیعی و مسعود کرباسیان وزیر اقتصادی و دارایی صحبت کردم که امیری گفت از کرباسیان دفاع کنید ولی ربیعی را خودتان می دانید.

ربیعی: من امروز دو بار استیضاح شدم

پس از صحبت 13 نفر از نمایندگان موافق استیضاح بود که ربیعی برای دفاع از خود پای تریبون مجلس آمد.

او با اشاره به اینکه برای سومین بار در طی چند ماه گذشته به مجلس آمده ام، گفت: دو بار از شما نمایندگان رأی اعتماد گرفته ام، اگر رویکرد استیضاح کنندگان تحقق پاسخگویی باشد حاضرم به تمامی سوالات پاسخ دهم.

ربیعی با انتقاد از صحبت های برخی نمایندگان مبنی بر ایجاد اغتشاش در مجلس با هدف برهم خوردن جلسه استیضاح گفت: بنده در وقت مقرر در مجلس حضور پیدا کردم، اما دو نوبت یعنی در جلسه غیرعلنی و علنی استیضاح شدم، ضمن اینکه حتی زمان خروج از صحن مجلس در جلسه غیرعلنی نیز خطاب به رئیس مجلس تاکید کردم که آمده ام تا به تمامی سوالات پاسخ دهم.

وزیر کار با انتقاد از نمایندگان گفت:« بنده را متهم به دروغگویی کرده و گفتند در بیشتر مسائل گریه می کنم، چرا چنین مواردی را استیضاح کنندگان مطرح می کنند؟»

نباید تهمت‌ها را از پشت تریبون مطرح کرد

ربیعی بخشی از وقت خود را به دو نماینده در دفاع از خود اختصاص داد.

پزشکیان نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در مخالفت با استیضاح علی ربیعی وزیر کار در صحن مجلس اظهار داشت: من قرار نبود صحبت کنم و تصمیم هم نداشتم حرف بزنم، اما از صبح که جو را دیدم و شاهد بحث‌هایی بودم که برخی مطرح کردند، احساس کردم باید از تمامیت مجلس و نمایندگان دفاع کنم.

او گفت: اینکه ما بیاییم بگوییم نمایندگان رفته‌اند و لابی کرده‌اند و پول گرفته‌اند که این کار را بکنند، به چه کسی بی‌احترامی می‌کنیم و چه کسی را زیر سؤال می‌بریم؟ کدام نماینده؟ یعنی اگر بنده به آقای ربیعی رأی بدهم، پول گرفته‌ام؟

پزشکیان افزود: می‌گویند اگر رأی ندهیم حیثیت مجلس از بین می‌رود، اما حیثیت مجلس زمانی از بین می‌رود که با جو و فشار رأی بدهد، چه مثبت و چه منفی. ما باید به حق رأی بدهیم نه با انگ زدن، تهمت زدن و جوسازی.

نائب رئیس مجلس گفت: کدام نماینده رفته پول گرفته است، آنهایی که این موضوع را می‌گویند اگر این را ثابت کنند آن نماینده باید از مجلس اخراج شود. این حرف‌ها را از تریبون مجلس گفته‌اند و خوراک رسانه‌ها قرار دادن انصاف نیست. کسی پول و باج نگرفته که به کسی رأی بدهد یا ندهد.

آقای تقی‌زاده به من گفت پسر من اصلاً پسر آقای ربیعی را نمی‌شناسد اما می‌گویند این دو با هم شرکت زده‌اند و در دبی چه کار می‌کنند. تهمت‌ها را نباید از پشت تریبون مطرح کرد. ما مسلمانیم، آیا بر اساس شنیده‌ها می‌خواهیم رأی بدهیم؟ یا چون در فضای مجازی پخش شده که فلانی فلان موضوع را می‌گوید تصمیم بگیریم؟

نایب‌رئیس مجلس تصریح کرد: ما مسلمان هستیم و به دنیا و آخرت اعتقاد داریم، چرا باید تهمت بزنیم.

این نماینده مجلس اظهار داشت: می‌گویند ربیعی گریه کرده، آیا وزیری که برای مردم گریه کرده بد است؟ اگر قیافه بگیرد و مردم را تحویل نگیرد خوب است؟ چه کار باید بکند؟ نماینده‌ها و مسئولان ما باید با مردم باشند که اگر نتوانستند مشکل مردم را حل کنند، اقلاً برایشان گریه کنند.

پزشکیان در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: من خودم وزیر بودم و می‌گفتند دو فرزند تو خارج هستند و دخترت بی ‌ام ‌و سوار است درحالی‌که بچه‌های من روی خارج را ندیده‌اند و آن موقع ماشین هم نداشتند. انصاف هم چیزی خوبی است اما چه کسی این سؤال را از من کرد، آقای مهندس عبدالعلی‌زاده‌ای که من را می‌شناخت و همشهری من بود. اما باور کرده بود بچه‌های من خارج هستند و ماشین ۴۰۰ میلیونی سوار می‌شوند درحالی‌که بچه‌های من ماشین وزارت هم سوار نمی‌شدند. زندگی بچه‌های من معلوم است و هر که می‌خواهد می‌تواند آن را ببیند پس به همدیگر تهمت نزنیم.

او ادامه داد: می‌گویند قبل از استیضاح در مجلس لابی کرده‌اند، خب کار مجلس هم این است که افراد با هم صحبت کنند و دلایلشان را به هم بگویند تا اگر کسی اشتباه می‌کند متوجه شود. لذا معتقدم نمایندگان بر اساس انصاف و حق نظر بدهند که باعث اعتبار و عزت مجلس است نه بر اساس فشار و جو.

 

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پس از ارائه توضیحات وزیر کار و همچنین نمایندگان استیضاح‌کننده علی ربیعی در نشست علنی امروز (چهارشنبه) پارلمان در سخنانی اظهار داشت: امروز طرح استیضاح آقای ربیعی در مجلس بررسی و مطلب مختلفی را هم از سوی نمایندگان مجلس و نمایندگان دولت در صحن علنی مطرح شد.

او افزود: همکاران می‌توانستند برخی از مطالب را نگویند، چون برخی از مطالب درست هم نیست، نامه‌ای را آقای ربیعی به بنده دادند و اعلام کردند «آقای پورابراهیمی فردی را برای ریاست بر شرکت ملی مس به وی معرفی کرده بود»، در حالی که این طور نیست و برای بهزیستی راور بوده است، آقای پورابراهیمی رایزنی می‌کنند که فلان فرد رئیس اداره بهزیستی راور شود، البته اسم بردن از افراد به نظر خیلی غلط بود.

رئیس مجلس تصریح کرد: آقای ربیعی گفتند فردی آمده و گفته پولی را به حساب فردی واریز کنید، آقای ربیعی! اسامی این فرد را به ما بدهید و بنده از هیأت نظارت بر نمایندگان می‌خواهم در اسرع وقت به این موضوع رسیدگی کند و گزارش آن را اعلام کند.

او ادامه داد: آقای ربیعی! چرا حرف مبهم می زنید؟! در این مدتی که بنده با آقایان نمایندگان کار می کردم، این نمایندگان ممکن است برای موضوعی رایزنی داشته باشند و بگویند فلان فرد را فلان جا بگذارید که این هم متعارف است، ممکن است بگویند بهزیستی فلان آنجا فقیرند و 300 یا 400 میلیون پول به آنها بدهید، اما این نمایندگان پول را برای خودشان که نمی‌خواهند.

لاریجانی تصریح کرد: آقای ربیعی! حرفی می‌زنید که فضای کشور را ملتهب می‌کنید، البته آقایان نمایندگان هم که صحبت‌هایی کردند که نباید در صحبت‌هایشان فضا را تیره و تار نشان دهند، بنده چه از نمایندگان  مجلس و چه از نمایندگان دولت که ادعاهایی را مطرح کردند، خواهش می‌کنم اسامی را بنده بدهند تا در اسرع وقت به هیأت نظارت بر نمایندگان بدهیم و این هیأت باید این موضوع را ظرف 2 هفته بررسی و نتیجه را اعلام کند تا تکلیف مشخص شود.

او در پایان خاطرنشان کرد: این حرف ها خوب نبود اما به هر حال جلسه استیضاح می‌توانست بهتر از این برگزار شود.

در انتها و پس از دفاعیات ربیعی  نمایندگان به ربیعی رای اعتماد نداند و پرونده کاری ربیعی بعد از دو بار استیضاح در کمتر از یک سال با 129 رای موافق در دولت دوازدهم بسته شد.

پدیدآورنده :پرستو سرمدی

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید