Iranian Agriculture News Agency

وزارت خارجه در پاسخ به سوال ایانا خبرداد:

اعتراض ایران به فرانسه درباره نمایشگاه سیال

اقدام شرکت فرانسوی توجیه ناپذیر و غیر قابل قبول است

وزارت امور خارجه درواکنش به اقدام شرکت فرانسوی درباره تحریم تولیدکنندگان و باغداران ایرانی در نمایشگاه سیال فرانسه، این اقدام را توجیه‌ناپذیر و غیرقابل قبول خواند و رسما اعلام کرد:«مراتب اعتراض رسمی ایران به دستگاه‌های ذیربط فرانسوی و مسئول برگزار کننده این نمایشگاه ابلاغ شده است».

 اعتراض ایران به فرانسه درباره نمایشگاه سیال

به گزارش سرویس سیاسی ایانا، این وزارتخانه در پاسخی مکتوب به ایانا، در رابطه با تصمیم شرکت نمایشگاهی کوم اکسپوزیوم فرانسه مبنی بر عدم اجازه به شرکت نمایشگاه‌های بین المللی ایران برای حضور در نمایشگاه مواد غذایی سیال که مهر ماه 1397 در پاریس برگزار می‌شود، تاکید کرده است: سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس از بدو امر ، حل این مشکل را در دستور کار قرار داده است.

دراین نامه آمده است: ارسال یادداشت به وزارت امور خارجه فرانسه، دیدار با مدیر منطقه‌ای این وزارتخانه و پیگیری موضوع، ملاقات با رییس شرکت نمایشگاهی کوم اکسپوزیوم که مسؤلیت برگزاری نمایشگاه سیال را برعهده دارد و رایزنی برای یافتن راهکاری جهت حل این مشکل، طرح موضوع در دیدار رییس اتاق بازرگانی کشورمان با رییس اتاق بازرگانی پاریس، گنجاندن موضوع ممانعت از حضور ایران در نمایشگاه مذکور دردستور کار مذاکرات کمیسیون مشترک برجام و پیگیری برای حل آن از سوی طرف فرانسوی و همچنین تماس مستمر با مسؤول حضور شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه سیال از جمله اقدامات وزارت امور خارجه برای رفع این مشکل است .

دربخش دیگری از این نامه تاکید شده است: سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس و وزارت امور خارجه،به تلاش‌های خود در این راستا ادامه می‌دهند.

این وزارتخانه دربخش پایانی این نامه آورده است: بی‌شک اقدام شرکت فرانسوی توجیه ناپذیر و غیر قابل قبول است زیرا این موضوع هیچ ارتباطی به مساله تحریم‌ها ندارد. لذا مراتب اعتراض رسمی ایران به دستگاه های ذیربط فرانسوی و مسئول برگزار کننده این نمایشگاه ابلاغ شده است.

پیگیری‌ها برای رفع مشکل تاجران ایرانی پس از آن شدت گرفت که مجری نمایشگاه سیال پاریس رسما اعلام کرد که تولیدکنندگان و تاجران ایرانی نمی‌توانند در نمایشگاه بین‌المللی سیال فرانسه –مهمترین نمایشگاه در بخش مواد غذایی- شرکت کنند.

این درحالی بود که هر چند این تولیدکنندگان برای شرکت در این نمایشگاه ثبت‌نام کرده بودند اما در زمانی که قرار بود برای رزور هتل و بلیت اقدام کنند، ایمیلی به دستشان رسید که حضورشان را در این نمایشگاه کنسل می‌کرد.  

در همان زمان، سید محمد ابراهیم علوی، دبیرکل انجمن پسته ایران که خود یکی از شرکت‌کنندگان این نمایشگاه بود، به خبرنگار گروه کشاورزی ایانا گفته بود: زمانی که برای پیگیری تماس گرفتیم، متوجه شدیم برای فعالان ایرانی روادید صادر نمی‌شود و امکان حضور در نماشگاه نیز وجود ندارد.

او آمریکایی بودن مجری نمایشگاه را علت این مساله ذکر کرده و گفته بود:حتی شرکت برگزارکننده اعلام کرده بود که هیچ تراکنش مالی مستقیم یا حتی ثالث از طرف ایران را نمی‌توانیم پذیرش کنیم.

دبیرکل انجمن پسته ایران با اشاره به اینکه هماهنگی حضور در این نمایشگاه از مدت‌ها پیش در حال انجام بوده و هیچ مرجعی برای این‌کار توضیح خاصی ارائه نکرده بود توضیح داده بود: با وجود اینکه ما برای اخذ غرفه و تعاملات اقدام به واریز وجه برای شرکت برگزارکننده کرده بودیم آنها اعلام کردند که نمی‌توانند شرکت‌های ایرانی را بپذیرند و حتی وجه واریز شده را نیز پس می‌دهند.

او که  برای رفع این مشکل به راه‌های زیادی متوسل شده ، گفته بود: از اتاق بازرگانی مشترک ایران و فرانسه، وزیر امور خارجه و کاردار سفارت ایران در فرانسه کمک خواستیم و حتی مکاتباتی هم با آنها داشتیم اما به رغم قو‌ل‌های مساعد این مشکل رفع نشد.

مجید بازیان نیز یکی از صادرکنندگان نمونه‌ای که نتوانسته در نمایشگاه بین‌‌المللی تخصصی مواد غذایی سیال پاریس شرکت کند، اعمال تحریم‌ها را دلیل عدم حضور تاجران ایرانی در نمایشگاه سیال فرانسه خوانده و به خبرنگار سیاسی ایانا گفته بود: حتی کمپینی برای حل این مشکل تشکیل شد و ایمیل‌هایی نیز به سفارت ایران در فرانسه زده شد  اما پاسخی به ما داده نشد. سازمان توسعه تجارت نیز جوابی به ما نداد.

درهمین حال، پیگیری‌های مکرر خبرنگار ایانا از وزارت امورخارجه برای رفع مشکل تولیدکنندگان ایرانی تا آنجا ادامه یافت که یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه در گفت‌وگوی اختصاصی با ایانا از تلاش این وزارتخانه برای رفع مشکل تاجران وتولیدکنندگان ایرانی در نمایشگاه سیال پاریس خبرداده و گفته بود: وزارت امور خارجه به این بحث ورود کرده و حتی نامه‌نگاری‌هایی برای رفع این مشکل انجام داده است.

رفع نشدن مشکل تولیدکنندگان ایرانی حتی واکنش‌های زیادی را به‌دنبال داشت. تا جایی که مهرداد بائوج لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفتگو با ایانا فرانسه را  در نمایشگاه سیال، مقصر دانسته و درباره تهدیدات آمریکا گفته بود: این نوع رفتارها از آمریکایی‌ها بعید نیست و امری عادی تلقی می‌شود.

درهمین حال، وزارت امور خارجه بعد از پیگیری‌های خبرنگار سیاسی ایانا برای حل مشکل تاجران و تولیدکنندگان ایرانی، در پاسخ به ایانا اعلام کرد که سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس از بدو امر ، حل این مشکل را در دستور کار قرار داده است.

با این تفاسیر، هر چند تا کنون اقدامات زیادی برای رفع مشکل تاجران و تولیدکنندگان در نمایشگاه سیال فرانسه انجام شده است اما همچنان معلوم نیست که این پیگیری‌ها و مذاکرات راه به جایی خواهد برد یا اینکه تاجران و تولیدکنندگان ایرانی از نمایشگاه مهم مواد غذایی جا خواهند ماند؟

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید