Iranian Agriculture News Agency

ایانا چرایی سؤال از رئیس‌جمهور را بررسی می‌کند

سؤال از روحانی در این شرایط به صلاح است یا نه

در حالی برخی نمایندگان موافق و مخالف سؤال از رئیس‌جمهور هستند که بعد تعطیلات یک‌هفته‌ای مجلس، سؤال از رئیس‌جمهور در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.

سؤال از روحانی در این شرایط به صلاح است یا نه

به گزارش گروه سیاسی ایانا، دهم مردادماه بود که طرح سؤال از رئیس‌جمهور در صحن مجلس اعلام وصول شد. این سؤال با ۸۰ امضاء در دستور کار مجلس قرار گرفت.80 امضایی حتی امضای یک نماینده تهران در آن دیده نمی‌شود.

سؤال از رئیس‌جمهوری با محوریت پنج مسئله عنوان‌شده است که عدم موفقیت در مدیریت قاچاق کالا و ارز، استمرار تحریم‌های بانکی، عدم موفقیت در کاهش نرخ بیکاری، رکود اقتصادی و کاهش ارزش پول ملی ازجمله آن‌هاست.

در حالی طرح سؤال از رئیس در جمهور در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد که کشور در تب‌وتاب نوسانات بازار ارز و سکه و طلا و مسکن است و مردم از مسئولین انتظار پاسخگویی دارند.

با شرایط موجود و التهاب بازار، آیا سؤال از شخص اول مملکت کاری اصولی است یا خیر، این سؤالی است که برخی نمایندگان موافق و مخالف سؤال به آن پاسخ داده‌اند.

محمود صادقی از نمایندگان مخالف با سؤال از رئیس‌جمهوری با اشاره به سیاسی بودن این اقدام برخی از نمایندگان مجلس گفت: سؤال از رئیس‌جمهور را امضا نکردم چون به‌وضوح معلوم است برای ضربه زدن به دولت طراحی‌شده است، اما سؤال و استیضاح را حق نمایندگان می‌دانم. رئیس‌جمهور که خود پنج دوره نماینده بوده به این حق احترام بگذارد و از آن به‌عنوان فرصتی برای اصلاح کاستی‌ها و بیان محدودیت‌های خود استفاده کند.

اما عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس که از امضاکنندگان این طرح بوده است معتقد است، مطرح کردن موضوع عدم‌کفایت و همچنین سکوت در مقابل بی‌حالی و بی‌تحرکی دولت در شرایط کنونی که نیازمند وحدت و انسجام ملی هستیم، امر صحیحی نیست. نقوی حسینی در گفتگو با خانه ملت تصریح کرد: بنابراین طرح سؤال از رئیس‌جمهور اقدام خوبی است که به انسجام ملی لطمه نخواهد زد و مردم نیز همین انتظار رادارند که قوه مقننه از دولت توضیح بخواهد زیرا دولت با مردم حرف نمی‌زند و سکوت کرده است.

غلامعلی جعفر زاده ایمن آبادی، ازجمله نمایندگانی است که گرچه خود پای این طرح را امضا نکرده است اما معتقد است: سؤال حق نمایندگان است و رئیس‌جمهور نیز باید پاسخگو باشد اما طرح سؤال از رئیس‌جمهور در شرایط فعلی را سیاسی می‌دانم.

در این میان حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون ولایی مجلس طرح سؤال از رئیس‌جمهور را به‌نوعی آرام کردن مردم در شرایط اقتصادی حال حاضر می‌داند و معتقد است، مسئولان امروز فقط از مردم می‌ترسند و اگر مردم در جریان قرار بگیرند و گوش بدهند، کافی است. درواقع همین‌که رئیس‌جمهور به مجلس بیاید و سؤالات نمایندگان مطرح شود و رئیس‌جمهور هم جواب بدهد و مردم نیز بشنوند، کفایت می‌کند.

رئیس فراکسیون ولایی مجلس در گفتگو با خانه ملت اظهار داشت: در این شرایط، اگر کسی از رئیس‌جمهور سؤال نپرسد، می‌گویند مجلس بی‌عرضه است. اگر بپرسد، می‌گویند هدف جناحی است. پس نمایندگان چه‌کار کنند؟

حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری درباره رویکرد مجلس نسبت به دولت با توجه به طرح سؤال از رئیس‌جمهور گفت: اینکه در مدت کوتاهی، پنج سؤال از رئیس‌جمهور مطرح شود، برای ما جای سؤال دارد.

جای سؤال از رئیس‌جمهور برای حسینعلی امیری در شرایطی است که ادیانی، نماینده مردم قائم‌شهر اعتقاد دیگری دارد و به خانه ملت گفت: وجود لشکر بیکاران، کاهش ارزش پول ملی، افزایش بی‌رویه ارزش ارز خارجی و رکود اقتصادی ازجمله دلایل طرح سؤال از رئیس‌جمهور است.

ادیانی با تأکید بر اینکه توضیحات نمایندگان دولت نسبت به سؤالات نمایندگان قانع‌کننده نبود و حتی در برخی موارد نکات متضاد بیان کردند، افزود: رئیس‌جمهور انسانی عاقل بوده و سابقه پارلمانی دارد؛ همچنین این سؤال در راستای کمک کردن به رئیس‌جمهور برای شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی وی به مردم است.

این کش‌وقوس‌های نمایندگان و دولت در حالی است که عضو هیئت‌رئیسه مجلس، گفت: مجلس تا ۱۶ مرداد جلسه علنی دارد و بعدازآن نمایندگان برای یک هفته به تعطیلات می‌روند، سؤال از رئیس‌جمهور بعدازاین ایام در دستور کار صحن قرار می‌گیرد.

همچنین رئیس‌جمهور در نامه‌ای به علی لاریجانی رئیس مجلس اعلام کرد که در موعد مقرر به مجلس خواهد آمد و پاسخگوی نمایندگان و مردم خواهد بود.

او در بخشی از نامه اظهار داشت: انشاء الله در فرصت مقرر به مجلس خواهم آمد و به سؤالات پاسخ‌خواهم داد. البته این امر می‌تواند فرصت خوبی باشد تا برخی از حقایق را برای مردم عزیز کشورم بازگو نمایم که آن‌ها صاحب واقعی کشورند و مشروعیت من و شما نیز از آراء آن‌ها است.

پدیده آورنده: فاطمه سادات نجفیان

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید