Iranian Agriculture News Agency

۱۵ مرداد، روز اجرای فرمان اجرایی ترامپ؛

بازگشت مرحله نخست از تحریم‌های آمریکا از فردا

اولین مرحله از تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه ایران که در چارچوب برجام در سال ۹۴ تعلیق شده بود، بر اساس فرمان اجرایی رییس‌جمهوری آمریکا در روز ۱۸ اردیبهشت سال جاری (۸ می) روز دوشنبه ۱۵ مرداد اجرایی می‌شود.

بازگشت مرحله نخست از تحریم‌های آمریکا از فردا

به گزارش ایانا، با وجود تلاش کشورهای اروپایی، چین و روسیه به همراه ایران برای اجرای برجام بدون حضور آمریکا و انجام مذاکراتی فشرده که پس از اعلام خروج آمریکا از این توافق آغاز شده است، نمی‌توان گفت این اقدامات و تلاش‌ها بتواند از تاثیرات قابل توجه و مهم بازگشت تحریم‌های آمریکا بر فعالیت‌های اقتصادی و مالی ایران مانع شود.

کشورهای ۱+۴ پس از خروج آمریکا از برجام متعهد شدند تا ساز و کارهای اقتصادی، تجاری و مالی جدیدی را برای منتفع شدن ایران از مزایای ادامه اجرای برجام به ویژه در دو حوزه فروش نفت و تبادل‌ بانکی و مالی هم‌چنان حفظ شود، در غیر این‌ صورت برجام هم‌چون الاکلنگ از تعادل خارج و سقوط خواهد کرد.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در پایان کمیسیون مشترک برجام در وین که در سطح وزیران خارجه ایران و ۱+۴ انجام شد به طور تلویحی از پذیرش بسته اقتصادی پیشنهادی ۱+۴ از سوی ایران خبر داد و گفت: البته این بسته هنوز ناکافی است و نیاز است تا دو طرف به ویژه طرف‌های اروپایی بیش‌تر بر روی تضمین‌های مورد نظر ایران کار کنند.

ایران اعلام کرد، ضروری است این بسته اقتصادی تا قبل از اجرایی شدن بازگشت تحریم‌های آمریکا ارایه و اجرایی شود که به نظر این زمان به قبل از آبان ماه که تحریم‌های آمریکا در حوزه نفت و پتروشیمی اعمال می‌شود بازمی‌گردد. البته برخی مقامات کشورمان ابراز امیدواری کرده‌اند که این مذاکرات خیلی زودتر از آبان‌ماه محقق شود.

در عین حال تاثیر سیاسی و اقتصادی بازگشت تحریم‌های آمریکا خیلی پیش‌تر در حدود شش ماه گذشته خود را نشان داده است و قبل از این‌که موعد اعمال بخش اول تحریم‌ها در مرداد ماه فرا رسد سونامی افزایش قیمت‌ها خود را نشان داد.

تحریم‌های آمریکا که از ۱۵ مردادماه اعمال می‌شود، تحریم‌های جدیدی نیست و شامل تحریم‌های ملی آمریکا علیه ایران می‌شود که از سال ۱۳۸۹ در دولت محمود احمدی‌نژاد علیه ایران وضع و اعمال شد. این تحریم‌ها با شروع مذاکرات ایران و ۱+۵ در سال ۱۳۹۲ به طور موقت متوقف و با اجرایی شدن برجام در دی‌ماه ۱۳۹۴ متوقف شد. 

هر چند توقف این تحریم‌های به طور کج دار و مریض از سوی دولت اوباما و سپس دولت ترامپ اعمال شد اما گشایش‌های ایجاد شده پس از اجرای برجام روح جدیدی را پس از سال‌ها به تعاملات اقتصادی و مالی ایران دمید و شرکت‌های مختلف بزرگ و کوچک برای تعامل به ایران آمدند. خیلی طول نکشید که ساز مخالف دونالد ترامپ با برجام کوک و کنسرتی از اقدامات علیه ایران در دولت او شکل گرفت که صرفا به حوزه اقتصادی و مالی و تجاری محدود نشد بلکه بخش‌های سیاسی و اجتماعی را نیز در برگرفت تا جایی که دولت ترامپ برای اولین بار در تاریخ ایالات متحده آمریکا به طور رسمی و علنی سیاست "تغییر سیاسی ایران" را از زیر میز به روی میز آورد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید