Iranian Agriculture News Agency

لاریجانی در تشریح جلسه غیرعلنی عنوان کرد:

بررسی وضعیت اقتصادی کشور و راه‌های برون‌رفت از آن

فرمان مشروطیت نقطه عطفی در تاریخ معاصر ایران است

رئیس مجلس شورای اسلامی در تشریح جلسه غیرعلنی امروز مجلس از بررسی وضعیت اقتصادی کشور و راه‌کارهای نمایندگان برای برون‌رفت از این وضعیت سخن گفت.

بررسی وضعیت اقتصادی کشور و راه‌های برون‌رفت از آن

به گزارش گروه سیاسی ایانا، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در تشریح جلسه غیرعلنی امروز یک‌شنبه 14 مرداد گفت: «بررسی وضعیت اقتصادی کشور و راه‌هایی که نمایندگان برای حل مسائل مختلف و سازوکارهایی برای تدوین آن ارائه می‌دهند موضوعی بود که در جلسه غیرعلنی امروز موردبررسی قرار گرفت.»

او همچنین در ادامه در نطق پیش از دستور با اشاره به سالروز فرمان مشروطیت در این روز گفت: فرمان مشروطیت نقطه مهم و عطفی در تاریخ ایران معاصر است؛ در زمان دیکتاتوری قاجار کشور بدون مرکزیت قانون‌گذاری بود اما با این فرمان مجبور شدند با دخالت‌های مراجع عظام نجف و تهران موضوع تشکیل عدالت‌خانه که بعداً به پارلمان و مجلس ملی تغییر نام داد را دنبال کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در 5 دوره اول، مجلس پرتوان با نیروهای ملی و اسلامی تشکیل شد که کارهای مهمی را پیگیری کردند اما بعد که رضاشاه دیکتاتوری به وجود آورد مجلس را از حیزانتفاع انداخت و مجلس کاملاً دولتی و دست‌نشانده شد.

او ادامه داد: تا زمانی که در جنگ جهانی رضاشاه توسط انگلیسی‌ها و برخی دیگر کشورها کنار گذاشته شد فضای باز ایجاد و مجلس مجدداً نفس تازه‌ای پیدا کرد و نمایندگان چون آیت‌الله کاشانی و مصدق در مجلس حضور پیدا کردند و ملی شدن صنعت نفت نیز در همین دوره رقم خورد.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در این دوره نیز مجلس گرفتار دیکتاتوری صغیر شد تا انقلاب اسلامی مجلس دست‌نشانده ادامه پیدا کرد لذا در این دوران مجلس متفاوتی را شاهد بودیم و بعد از انقلاب با حضور مردم نمایندگان واقعی مردم در پارلمان حضور پیدا کردند و در این 10 دوره منشأ خدمات بودند لذا این روز را گرامی و در تاریخ ایران مهم می‌دانیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید