Iranian Agriculture News Agency

عبدالله ناصری، عضو شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات در گفت‌وگو با ایانا

روحانی از فرصت طلایی موجود استفاده کند

عبدالله ناصری، عضو شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایانا درباره طرح سئوال از رئیس‌جمهوری گفت: اگرآقای روحانی از این فرصت طلایی پیش آمده استفاده کند و واقعیت‌ها و نظام بروکراسی و دیوان‌سالاری کشور را در مجلس مطرح کند ، هم به خودشان و هم به نمایندگان مجلس برای تصویب قوانین خاص کمک می‌کند.

روحانی از فرصت طلایی موجود استفاده کند

او اضافه کرد: با توجه به فضای پرتنش و بحران ایجاد شده در سطح ملی به نظر می‌رسد نمایندگان و مدیریت مجلس نیز تحت فشار است تا گامی برای رفع مشکلات کشور بردارند برای همین نیز سئوال از رئیس‌جمهور و استیضاح چند وزیر را در اولویت کاری خود قرار داده‌اند. در صورتی‌که قوه مقننه در شرایط بحرانی می‌تواند کارهای موثرتری انجام دهد.به‌‌عنوان مثال، می‌تواند قوانینی متناسب با شرایط استثنایی و بحرانی کشور چه در عرصه سیاست خارجی و چه در عرصه اقتصادی واجتماعی تصویب کند.  

ناصری متذکر شد: البته مجلسی‌ها باید بدانند همه مشکلات ایجاد شده لزوما برعهده شخص رئیس‌جمهوری نیست و او تا حدودی می‌تواند فضای کشور را ترمیم و امید را تزریق کند. مجلسی‌ها باید بدانند و می‌دانند که مشکلات اقتصادی زمینه سیاست داخلی و سیاست خارجی دارد و تا آنها حل نشود این مسائل  نیز برطرف نخواهد شد. بنابراین بهترین اقدام مجلس این است که قوانینی تصویب کند و تمام مناسبات بین‌المللی خارج از مرزهای جغرافیای ایران را دراختیار وزارت امور خارجه و مسئولیت سیاست خارجی قرار دهد.دراین صورت هم به مردم و هم به نظام سیاسی کمک کرده است.

او تاکید کرد: به نظر می‌رسد با توجه به فضای ایجاد شده در برخی شهرستان‌ها ، مردم از نمایندگان مجلس انتظاراتی دارند و از آنجا که برخی مراجع نیز واژه نماینده یا وکلای انقلابی را به کار برده‌اند ، انتظار از نمایندگان  بالا رفته است و آنها نیز دراین شرایط راحت‌ترین کاری که می‌توانند انجام دهند والبته نتیجه‌ای هم نخواهد داشت، بحث سئوال از رئیس‌جمهور است که به نظر می‌رسد دراین شرایط موضوعیتی ندارد.

ناصری در پاسخ به سوالی مبنی براینکه طرح سوال از رئیس‌جمهوری در شرایط فعلی خوب است یا نه؟ اضافه کرد:طرح سئوال از آقای روحانی در شرایط فعلی از این جهت خوب است که رئیس‌جمهوری برخی مسائلی را که مردم از آن بی‌خبرند و فقط دولتمردان و تشکلات سیاسی از آن آگاهند، مطلع کند. دراین شرایط اگر بخشی از این مسائل را بیان کنند اتفاق خوبی برای دولت و رئیس‌جمهور است.

او با تاکید براینکه طرح سوال از رئیس‌جمهوری با انگیزه سیاسی و فراتر از آن انجام نمی‌شود،گفت: برداشت عمومی این است که طرح سئوالات نمایندگان از آقای روحانیسیاسی است چرا که نمایندگان مجلس بهتر از هر کسی می‌دانند که چه میزان از کارهای اجرایی کشور در اختیار رئیس‌جمهوری است.

ناصری اضافه کرد: به‌نظر می‌رسد اگر آقای روحانی از این فرصت طلایی که تا کنون از آن استفاده نکرده است، به درستی بهره ببرد و واقعیت‌های کشور و نظام بروکراسی و دیوا‌ن‌سالاری کشور را مطرح کند، هم به خود و هم به نمایندگان مجلس برای تصویب قوانین خاص کمک کرده است.

او در پاسخ به این سئوال که رئیس‌جمهوری چگونه باید پاسخ نمایندگان را بدهد، اضافه کرد: نمایندگان مجلس به دلیل مشکلات اقتصادی از جمله تورم، گرانی و تنش‌‌های اجتماعی طرح سئوال از رئیس‌جمهور را در دستور کار خود قرار داده‌اند.بنابراین، آقای روحانی با ارتباطاتی که با دستگاه‌های امنیتی دارد باید اطلاعاتی از بحران‌های ایجاد شده که در ارتباط با مباحث ارز  و سکه  در کشور است را برای نمایندگان و مردم تشریح کند و بگوید که چه میزان از این اتفاقات مردمی و عمومی و چقدر تشکیلاتی و ساختاری بوده است. به نظر می‌رسد آقای روحانی می‌تواند  این مسائل را موشکافی کند چرا که در سال 92 که دولت را تحویل گرفت توان اقتصادی و نهادهای هم‌عرض دولت 50- 50 بوده است. این نشان می‌دهد دولت باید همانگونه که در جمع استاتید دانشگاه حاضر شد، با مردم و نمایندگان هم صحبت کند و با آمار و ارقام نشان دهد که چه مقدار از پولی که وارد بازار ارز و طلا شده متعلق به سرمایه عمومی مردم و چه مقدار از سوی نهادها و بنگاه های معاملاتی شکل گرفته است.

او این را هم گفت که اکنون فرصت خوبی برای رئیس‌جمهوری فراهم شده و مردم نیز منتظرند تا صحبت‌های او را بشنوند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید