Iranian Agriculture News Agency

مجید بازیان از دلایل عدم حضور در نمایشگاه سیال فرانسه می‌‌گوید:

انفعال وزارت خارجه در حل مشکل تاجران پسته

مجید بازیان یکی از صادرکنندگان نمونه‌ای که نتوانسته در نمایشگاه بین‌‌المللی تخصصی مواد غذایی سیال پاریس شرکت کند، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایانا می‌‌گوید: به دلیل اعمال تحریم‌ها ایمیلی به‌دست ما رسید که حضور ما را در نمایشگاه کنسل می‌کرد.

انفعال وزارت خارجه در حل مشکل تاجران پسته

او از تشکیل یک کمپینی برای حل این مشکل خبرمی‌‌دهد و اضافه می‌کند: یک سری افراد، ایمیل‌هایی به سفارت ایران در فرانسه زدند و عنوان کردند که  این نمایشگاه در ارتباط با مواد غذایی است و ارتباطی به سیاست‌های تحریمی ندارد که متاسفانه تا کنون پاسخی داده نشده است. بعد از این هم به سازمان توسعه تجارت خبردادیم که این سازمان نیز تا این لحظه جوابی نداده است.

بازیان، با بیان‌اینکه آخرین ایمیل از سوی سازمان تجارت برای ما زده شد، می‌گوید: دراین ایمیل آمده بود که به دلیل اینکه احتمال تحریم‌ها وجود دارد،‌هیچ اقدامی برای تهیه بلیت و رزورهتل  نکنید. ما هم در آخرین لحظه‌ای که اعلام کردیم نمی‌‌توانیم برنامه‌ریزی لازم را داشته باشیم، نامه زدیم که حداقل پول ما را پس دهید آنها هم گفتند شماره حساب‌هایتان را اعلام کنید تا پولتان را برگردانیم که تا این لحظه نمی‌دانیم پولی پرداخت شده است یا خیر.

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان خشکبار این توضیح را هم می‌دهد که با توجه به اینکه در سیال فرانسه ، سیال شانگهای ، سیال کانادا و سیال آمریکا هم شرکت داشتند، به دلیل شرایط آمریکا ، ایران را حذف کردند تا نمایشگاه بزرگ کانادا و آمریکا را از دست ندهند.

او با بیان‌اینکه در 25 سال گذشته در بدترین شرایط حتی در زمان جنگ چنین اتفاقی برای ما نیافتاده بود اما امسال افتاد، اضافه می‌کند: البته ما حدود 60 تا 70 درصد هزینه را پرداخت کرده‌ بودیم واین روزها هم باید مابقی هزینه را پرداخت می‌کردیم.

این صادرکننده نمونه با بیان‌اینکه وزارتخانه‌های مربوطه هنوز اقدامی دراین باره انجام نداده‌اند، می‌گوید: وزارت امورخارجه و صنعت، معدن و تجارت در یک راستا هستند ، وقتی وزارت صنعت از این موضوع اطلاع پیدا کند، وزارت امور خارجه باید اتوماتیک‌وار وارد این قضیه شود و دلیل را بخواهد و رایزنی و لابی‌گری کند که تا کنون بعید به‌نظر می‌رسد به نتیجه‌ای دست یافته باشند چرا که هنوزدراین مورد اطلاع‌رسانی نکرده‌اند.

بازیان با اشاره به‌اینکه هر موقع کمی و کاستی‌هایی در مورد نمایشگاه‌ها داشتیم به شرکت نمایشگاه‌ها یا سازمان تجارت منعکس کردیم نه سفارت، می‌گوید: من تا به‌حال مشکلی نداشته‌ام که  بخواهم برای حل آن به سفارت مراجعه کنم.

بازیان با تاکید براینکه این نمایشگاه دو سالانه‌ای است که یک سال درآلمان برگزار می‌شود و آنوگا نام دارد و یک سال با همین ترکیب در سیال فرانسه، می‌گوید: شاید سال  دیگرهم در آنوگا هم همین اتفاق بیفتد و نتوانیم درآنجا شرکت کنیم.

او این را هم می‌گوید که این اتفاق درحالی رخ داده است که محصولات خشکبار یک پای ثابت نمایشگاه است  که هر سال بین ده تا 15 شرکت بزرگ صادراتی در آن شرکت می‌کردند.

بازیان با تاکید براینکه حضور ما دراین نمایشگاه برای نشان دادن محصولات و حضوردر صنعت پسته و خشکبار لازم بود، اضافه می‌کند:ما چند نمایشگاه بزرگ و معروف سیال  ، آمریکا و مسکو  داریم که شرکت‌ها هر ساله در آن شرکت می‌کردند. حال با توجه به شرایط فعلی باید دید چه اتفاقی درآینده می‌افتد.

لازم به ذکر است که وزارت امورخارجه به رقم پیگیری های مکرر خبرنگار ایانا تاکنون هیچ پاسخ و واکنشی نسبت به این موضوع ارائه نکرده است. 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید