Iranian Agriculture News Agency

هدایت آقایی در گفت‌وگو با ایانا:

احزاب درحوزه امنیت‌غذایی کار نکرده‌اند

دولت برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر در حوزه غذا و دارو برنامه‌ریزی کرده است

هدایت آقایی عضو حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگو با ایانا در پاسخ به این سئوال که حزب کارگزاران در حوزه امنیت غذایی چه اقداماتی انجام داده است، می‌گوید: به‌طور کلی احزاب در حوزه سیاست چه در حوزه داخلی و چه در حوزه خارجی کار می‌کنند اما در چهارچوب کلی امکان دارد مواضع کلیشان بر امور اقتصادی و وضعیت اقتصادی باشد.اما به طور مشخص حزب کارگزاران یا احزاب دیگر وارد مقولات ریزی به‌نام امنیت غذایی و کشاورزی و حتی به طور خاص مثل صنعت نمی‌شوند اما کلیات همه آنها در مواضع اجتماعی و اقتصادی منعکس می‌شود.

احزاب  درحوزه امنیت‌غذایی کار نکرده‌اند

او اضافه می‌کند: وقتی مباحثی چون اصلاح مدیریت، اصلاح ساختار و اصلاح نظام پیش می‌آید طبیعتا بخش عمده‌ای بر مسائل جزئی‌تر چون امنیت غذایی جریان پیدا می‌کند اما احزاب به طور مشخص تا کنون دراین حوزه کار خاصی نکرده است.

به گفته آقایی، هر کدام از نهاده‌هایی که امروز نیازمند دارو ، غذا، بهداشت  و حمل و نقل هستند می‌تواند بحران‌ساز باشد اما این‌ها شاخه‌هایی نیست که احزاب سیاسی وارد جزئیات آن شوند، احزاب وارد این مسائل نمی‌شوند اما از این موضع که در شرایط فعلی که کشور با تلاطمات اقتصادی زیادی از ضعف مدیریت گرفته تا فشارهای خارجی روبرو است و مردم حداقل  دهک‌های پائین باید احساس امنیت داشته باشند ، موضع کاملا مشخص است که باید کمربندهای حمایتی را برای اقشار آسیب‌پذیر محکم‌تر کنند اما اینکه در مکانیزیم‌ها و جزئیات آن چه برنامه‌ای باید باشد، کار کارشناسی مدیریتی است که حوزه‌های تخصصی باید بر روی آن کار کنند و سازمان‌های تخصصی  این کار مواضع رسمی‌تر بگیرند.

او درباره اینکه موضوع امنیت غذایی چقدر در بدنه کارشناسی احزاب جای دارد، توضیح می‌دهد:  بدنه کارشناسی در درجه اول دستگاه اجرایی است که باید بر روی امنیت مسائل کار کند و دراین باره برنامه داشته باشد. تا جایی که شنیده شده دولت برنامه حمایتی برای اقشار آسیب‌پذیر در حوزه غذا و دارو برنامه‌ریزی کرده است که امیدواریم با این برنامه اقشار ضعیف، ضعیف‌تر نشوند.

آقایی تاکید می‌کند: به طور مشخص دید کارشناسی چه در دولت و چه در سازمان‌های مردم نهاد و احزاب وجود دارد و تمامی این نهادها باید دراین حوزه کمک کنند چرا که حوزه بحران اقتصادی امروز بحران ملی است. امروز مثل زمانی می‌‌ماند که بحرانی مثل سیل و زلزله ایجاد شود  دراین صورت تمام ملت خارج از اینکه در چه گروهی باشند؛ چه موافق و چه مخالفت نظام وارد میدان می‌شوند . در واقع همه کسانی که دید کارشناسی دارند و می توانند به طور راهبردی به این موضوع کمک کنند وظیفه ملی‌شان این است که کمک کنند تا جلوی فجایع اقتصادی گرفته شود.

او درباره علاقه احزاب به موضوع امنیت غذایی نیز می‌گوید: احزاب به این مسائل علاقه دارند اما چون ساختارشان سیاسی است بعید است قدم عمده‌ای به‌لحالظ کارشناسی دراین حوزه بردارند البته اگر بتوانند مواضع سیاسی و کلان را به نوعی تنظیم کنند که مشوق همگرایی و کمک به اقشار ضعیف باشد ، می‌تواند کمک کننده باشد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید