Iranian Agriculture News Agency

امروز در صحن علنی

وزیر نفت نمایندگان را قانع کرد

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت که امروز برای پاسخ به سوالات نادر قاضی‌پور و علیرضا محجوب به مجلس رفته بود،پاسخ ادعاهای قاضی‌پور را داد. هر چند این پاسخ‌ها نتوانست او را قانع کند اما نمایندگان مجلس از توضیحات زنگنه قانع شدند.

وزیر نفت نمایندگان را قانع کرد

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایانا، نادر قاضی‌پور،‌عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از عملکرد وزیر نفت، سؤالاتی درباره علت واردات بی‌رویه پمپ‌های صنعتی بی‌کیفیت از چین، عدم حمایت از شرکت‌های تولیدکننده داخلی، علت عدم نظارت وزارت نفت بر پالایشگاه‌ها جهت تأمین مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان قیر و دلیل واردات لوله‌های گاز که منجر به تعطیلی کارخانه‌های لوله‌سازی شده است را از وزیر نفت مطرح کرد. 

نادر قاضی‌پور دراین جلسه خطاب به زنگنه از واردات بی‌رویه محصولات چینی، تحصیل کارشناسان فرزندان کارشناسان وزارت نفت و خریداری تجهیزات از کشور انگلیس انتقاد کرد و گفت: چرا پتروشیمی‌ها به دنبال چشم آبی‌ها و خارجی‌ها هستند؟

در ادامه بیژن نامدار زنگنه،‌وزیر نفت نیز پاسخ سئوالات او را چنین داد:چندی پیش قرارداد ۱۰ میلیون یورویی برای ساخت پمپ پروتان و بوتان با شرکت‌های داخلی بستیم اما به دلیل تاخیر یک ساله این شرکت‌ها در تحویل پمپ، ۵۰۰ میلیون دلار ضرر کردیم.چه کسی جواب این ضرر را می دهد؟

او اضافه کرد: طی سال‌های اخیر بیش از یک میلیون تن سفارش به کارخانه‌های داخلی داده‌ایم و ۵۵۰ میلیون یورو قرارداد تولید لوله های بدون درز با شرکت‌های داخلی به همراه شریک محترم خارجی منعقد کردیم. طبق قانون باید یکصد میلیون یورو سرمایه‌گذاری داخلی برای تولید لوله‌های بدون درز انجام شود. در دوره قبلی تحریم‌ها برای تامین این لوله‌ها دچار مشکل شده بودیم که با این قرارداد و تولید داخلی این لوله‌ها مشکلات حل شد.

وزیر نفت تصریح کرد: برخی فکر می‌کنند کاهش خریدهای وزارت نفت از کارخانه‌های داخلی به دلیل خرید از خارج است اما بنده سربسته می‌گویم که وزارت نفت فقط ۳ هزار میلیارد تومان بدهی قطعی به پیمانکاران دارد. به دلیل کمبود منابع به کارخانه‌های داخلی سفارش نمی‌دهیم نه به دلیل اینکه از خارج خرید می‌کنیم.

وی اظهارداشت: شرکت‌های درجه یک داخلی از تولیدکنندگان داخلی پمپ می‌خرند. من اسم سازنده را نمی‌برم چون اراده‌ام حمایت از داخل است اما واحدهای در حال احداث صنعت نفت جای تست و آزمون نیست. شرکت‌های داخلی اگر مشکل تکنولوژی دارند باید حل کنند.

زنگنه گفت: پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها ارتباطی با وزارت نفت ندارند و خصوصی سازی خاصی شده‌اند. این کارخانه‌ها به حال خود رها شده‌اند و هر کاری دلشان می خواهد انجام می دهند. ما هم کاری از دستمان بر نمی آید.

وی خطاب به قاضی پور گفت: من از شما گله دارم. چرا می گوئید مافیای باشگاه نفت و نیرو؟ افراد حاضر در این باشگاه افراد محترمی هستند. این اظهارات شما قابل پیگیری است. اگر مستنداتی دارید به قوه قضائیه ارائه دهید.

در ادامه نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه گفت: وزیر قبلی نیز از بنده شکایت کرد. شما هم شکایت کنید.

وزیر نفت ادامه داد: کار در وزارتخانه شما به جایی رسیده که شرکت‌های خارجی تصمیم می‌گیرند که کدام شرکت ایرانی با آنها در پروژه‌ها همکاری کند.

نادر قاضی‌پور پس از توضیحات زنگنه اعلام کرد که از پاسخ‌های وی قانع نشده و باید سؤال به رأی نمایندگان مجلس گذاشته شود که در نهایت نیز بهارستان‌نشینان از مجموع 199 نماینده حاضر، با 87 رأی موافق، 89 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از پاسخ‌های وزیر نفت قانع شدند.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید