Iranian Agriculture News Agency

محمود علوی در واکنش به بازداشت مدیران کانال‌های تلگرامی

نگاه وزارت اطلاعات سلیقه‌ای و جناحی نیست

اخطار، هشدار و تذکر به کانال‌های تلگرامی بر برخورد سخت افزارانه اولویت دارد.

نگاه وزارت اطلاعات سلیقه‌ای و جناحی نیست

حجت الاسلام والمسلمین سید محمود علوی،وزیر اطلاعات دیروز برای پاسخ به سوال 54 نماینده در مورد دستگیری تعدادی از فعالان رسانه‌ای و مطبوعاتی و ادمین 12 کانال تلگرامی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی حضور یافت.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایانا؛‌او دراین جلسه نگاه این وزارتخانه را به نوع مسائل حرفه‌ای، کارشناسی و بدور از برخورد سلیقه‌ای و جناحی عنوان کرد و گفت: اخطار، هشدار و تذکر به کانال های تلگرامی بر برخورد سخت افزارانه اولویت داشته است.

وی اظهارداشت: وزارت اطلاعات به نوع مسائل حرفه‌ای و کارشناسی نگاه می‌کند و از این که خدای نکرده تمایلات جناحی، عواطف قومی و قبیله ای،گرایش های قومیتی بر مسائل کارشناسی سایه بیاندازد با تمام وجود جلوگیری کرده است.

وزیر اطلاعات افزود: دخالت دادن مسائلی غیر از کارشناسی و حرفه ای اعم از جناحی، قومی و قبیله ای یا صنفی می تواند طبیعت کار اطلاعاتی را دچار اشکال کند و به انحراف بکشاند.

علوی تصریح کرد: وزارت اطلاعات از اعمال مسائل جناحی و دیگر مسائل در کار اطلاعاتی استنکاف می کند.

وی درمورد مدیران کانال‌های تلگرامی یادآور شد: وزارت اطلاعات از همین موضع رفتار می‌کند، این وزارتخانه کار رصد و پایش رسانه‌های مجازی را وظیفه خود می‌داند و اطلاع رسانی و آگاه بخشی به موقع و مدیریت هوشمند فضا را در دستور کار خود قرار داده و با تقدیم کار پیشگیری بر برخورد کار خود را در این زمینه دنبال می کند، کاری که در همه کشورها معمول است.

وزیر اطلاعات تصریح کرد: هیچ کشوری عرصه رسانه و فضای مجازی را تحت عنوان آزادی نمی‌گذارد بلکه چهارچوب‌های معقول و خردورزانه ای را معین می‌کنند که هم فعالان رسانه‌ای بتوانند در آن فضای محدود و مجاز کار خود را انجام دهند و هم از این که جامعه از حرکت‌های خارج از چهارچوب آسیب ببینند، جلوگیری کند.

علوی افزود: این شیوه باعث می‌شود از اصل موضوع غفلت نکنیم، برخورد با ریشه‌ها شود و برخورد با معلول‌ها نشود به مراتب هم کارساز تر و موثر تر از برخورد فیزیکی و حذفی با معلول هاست.

وی همچنین اظهار داشت: این وزارتخانه با این برآورد که اقدامات فیزیکی و حذفی در گام اول بدون تذکر و هشدار و اخطار قبلی چاره ساز نیست، همواره سعی کرده در این گونه موارد افرادی که ممکن است دانسته یا نداسته حرکتی را انجام دهند و محتوایی را تولید کنند که مخالف مصالح ملی باشد یا خدای نکرده تهدیدی برای امنیت ملی باشد به افراد تذکر بدهد، هشدار دهد و در مرحله سوم اخطار دهد و در صورتی که این اقدامات تاثیر نداشته باشد به برخورد سخت افزارانه بپردازد.

وزیر اطلاعات ادامه داد: خوشبختانه در وزارت اطلاعات برخورد سخت افزارانه نسبت به مجموع برخوردی که با کانال‌های تلگرامی و فعالان فضای مجازی داشته شاید یک در هزار یا یک در چند هزار نیست زیرا نوعا تذکرات و هشدارها دلسوزانه به فعالان مجازی اثر خود را گذاشته و دستگاه اطلاعاتی و امنیتی را از برخورد سخت افزارانه بی نیاز کرده است.

علوی تصریح کرد: امیدواریم که در آینده نیز همین روش را دنبال کنیم، طبیعی است با مدیرانی که در این سوال آمده نیز وزارت اطلاعات با همین رویه رفتار کرده است.

وی ادامه داد: هزینه تذکر، یادآوری و هشدار به افرادی که دانسته یا ندانسته رفتارشان به منافع و امنیت ملی لطمه می‌زند بسیار موثر بوده است. 

وزیر اطلاعات گفت: وزارت اطلاعات به مانند دکتری است که بیمار خود را به سرعت به اتاق عمل نمی‌فرستد، هر بیماری را به اتاق عمل نمی‌فرستیم، سعی می‌کنیم بیماران را با پماد، کپسول، قرص و هر دوای دیگر درمان کنیم و اگر کارساز نبود به ناچار بیمار را به اتاق عمل می فرستیم. 

علوی ادامه داد: مسئول برخورد با مدیران کانال‌های تلگرامی سازمان اطلاعات سپاه است، اگر به مدیران کانال‌های تلگرامی قبل از دستگیری، تذکر و هشدار داده می‌شد و بعد توجهی نمی‌کردند و دستگیر می‌شدند ضرری متوجه نظام نمی‌شد اما وزارت اطلاعات نمی‌تواند برای سایر دستگاه‌های اطلاعاتی تعیین تکلیف کند، آنان نیز حتما دلایل کارشناسی خود را دارند و ما از آنان خواستیم تا نظرات کارشناسی‌شان را اعلام کردند و البته اختلاف نظر کارشناسی طبیعی است. 

وی ادامه داد: بین وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه همواره بر اساس همدلی و هم‌افزایی عمل کرده‌ایم و از اقدامات کاهنده و تنش‌زا در این مسیر جلوگیری نموده‌ایم و البته بهره زیادی از نشست‌ها و همفکری‌های مشترک با دوستان برده‌ایم و نظام نیز منافع آن را که آرامش در جامعه است، برده است. رهبر معظم انقلاب نیز از هم‌افزایی و همراهی دو دستگاه اطلاعاتی ابراز خرسندی کرده‌اند. 

علوی افزود: ما به صورت ماهانه نشست مشترک با رییس سازمان اطلاعات سپاه داریم، در شورای عالی اطلاعات نشست‌های مرتبی برگزار می‌کنیم. 

وی تاکید کرد: بنده با آقای طائب مسئول اطلاعات سپاه هر یک ماه تا یک ماه و نیم جلسات مشترک برگزار می‌کنیم که البته برگزاری این جلسات بسیار مفید بوده به نحوی که نظرات وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه نسبت به قبل بسیار به یکدیگر نزدیک شده است. امیدوارم موارد مشابه دستگیری مدیران کانال‌های تلگرامی کاهش یابد و رفتارهای اطلاعاتی خردمندانه و اخلاق‌مدارانه‌تر شود. 

درنهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی از توضیحات وزیر اطلاعات درخصوص سوال مطرح شده از وی قانع شدند.
 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید