Iranian Agriculture News Agency

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه در گفت‌وگو با ایانا:

روس‌ها نمی‌توانند نیاز ما را رفع کنند

اگر روس‌ها بخواهند در ازای نفت صادراتی ایران،کالا تحویل بدهند فایده‌ای ندارد چرا که روسیه نه محصولات خاصی دارد که در دنیا برند باشد و نه تکنولوژی پیشرفته‌ای دارد.

روس‌ها نمی‌توانند نیاز ما را رفع کنند

ایانا_ گروه سیاسی|| پیش از این در خبرها آمده بود که اروپایی‌ها اخیرا در دیدار با مسئولان سیاسی ایران به جای پیشنهاد مستقیم خرید نفت از ایران، اعلام کرد‌ه‌اند که ایران روزانه یک میلیون بشکه نفت خود را به روسیه بفروشد و این کشور نفت ایران را صادر کند. این خبر تایید و یا تکذیب نشد. اما این پیشنهاد در حالی مطرح شد که برخی از کارشناسان آن را عجیب و برخی مضحک دانسته‌اند. اما در مقابل برخی دیگر هر چند این پیشنهاد را یک راه حل می‌دانند اما تاکید دارند که باید دید در قبال این پیشنهاد چه عاید ایران می‌شود. به گفته این  کارشناسان،‌اگر قرار باشد به ازای نفتی که به روس‌ها می‌دهیم ، کالا تحویل بگیریم،‌ روس‌ها هیچ کالای خاصی برای ایران ندارند.

در این زمینه لطفعلی بخشی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایانا دراین باره توضیح می‌دهد: این پیشنهاد به نوبه خود یک راه حل است و نمی‌تواند بد باشد اما باید دید روس‌ها در قبال آن چه در اختیار ایران می‌گذارند. اگر روس‌ها بخواهند در ازای نفت صادراتی ایران،کالا تحویل بدهند فایده‌ای ندارد چرا که روسیه نه محصولات خاصی دارد که در دنیا برند باشد و نه تکنولوژی پیشرفته‌ای دارد.

او با بیان‌اینکه مشکل اصلی ما بازپرداخت است ، می‌گوید: اینکه ما یک میلیون بشکه نفت در روز به روس‌ها تحویل دهیم و  آنها نفت را به اروپا بفروشند، منطق بدی نیست. علاوه براین،‌اگر اروپایی‌ها به ازای آن از طریق روسیه به ایران یورو بدهند منطقی است اما اگر یورویی به ایران نمی‌دهند و ما باید به روسیه نفت بدهیم و روسیه از اروپا یورو بگیرد ولی  به ما روبل بدهد، راه به جایی نخواهیم برد چرا که ما با روبل تنها از روسیه می‌توانیم خرید کنیم ودراین شرایط خیلی کار خاصی نکرده‌ایم.اما ظاهرا به سمت جایی می‌رویم که این تنها آپشن ما می‌شود که متاسفانه روزنامه‌های ما به اشتباه می‌گویند نفت در برابر غذا که امیدواریم کار به آنجا نرسید.

او اضافه می‌کند که روس‌ها فقط کاغذ و چوب و امثالهم دارند که اینها نیز بخش خیلی کوچکی از نیازهای ما را رفع می‌کند.

بخشی با تاکید بر اینکه تکنولوژی ما وابسته به غرب است، اضافه می‌کند: در 20 سال اخیرنیز برای تامین برخی قطعات به سراغ چینی ها رفته‌ایم حال اگر به طرف روس‌ها برویم که به چین ارتباطی ندارد. به هر حال، ما در حال غرق شدن هستیم که دراین دست و پازدن هم روس‌ها را گیر آورده‌ایم . مطمئنا روس‌ها از ما کمال سوء استفاده را خواهند کرد.

او اضافه می‌کند: در روزنامه‌ها خبری برای آشنایی بیشتر روس‌ها منتشر شد. دراین اخبار آمده بود که در مراسم پایانی جام جهانی، وقتی باران گرفت چتر را روی سر خود گذاشتند و به مهمان‌ها توجهی نکردند. در همه جای دنیا به زنان احترام می‌گذارند. اما دراین مراسم روی سر خانم رئیس جمهور کرواسی و حتی رئیس جمهور فرانسه هم  چتر گرفته نشد فقط آن را بر سر آقای روس گرفتند برای همین است که گفته می‌شود نمی‌توان زیر چتر روس‌ها رفت.روس‌ها چترشان را برای کسی نمی‌گیرند.

این اقتصاددان، همچنین با بیان‌اینکه ما از روی ناچاری به سمت شرق رفته‌ایم، توضیح می‌دهد: نکته اصلی این است که تمامی تکنولوژی ایران از آلمان تامین می‌شود و 100 درصد صنایع ما به آلمان وابسته است به همین دلیل گروه 5 تایی سازمان ملل، آلمان را اضافه کردند تا درصورتی که آلمان بخواهد  ایران را تحریم کند، صنایع ایران را به زانو درآورند. این درحالی است که بالای 90 درصد کارخانه‌های ما از آلمان و اروپا است. البته دربخشی از موارد به سراغ چینی‌ها هم رفته‌ایم و تعدادی کارخانه با حضور چشم بادامی‌ها تاسیس کرده‌ایم اما هنوز که هنوز است استخوان‌بندی صنعت ما از اروپای غربی است.

بخشی همچنین با تکید براینکه در شرایط فعلی ما نباید قند زیادی بخوریم، می‌گوید: ما در روابط بین‌المللی خود اشتباهات بزرگی کرده‌ایم که باید آن را جبران کنیم.در واقع باید با دنیایی که سرش به تنش می‌ازرد تعامل مثبت داشته باشیم در غیر این صورت تحت فشار بیشتری قرار می‌گیریم.

 

پدید‌آورنده: آرمین منتظری

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید