Iranian Agriculture News Agency

مهدی تقوی اقتصاددان در گفت‌وگو با ایانا پاسخ داد

دولت تدبیر و امید کدام قفل‌ها را باز کرد؟

دست فرمان دولت مثل دوره اول باشد، وضعیت اقتصادی بهبود می‌یابد

امکان دارد این یک میلیون بشکه نفت مقداری از کمبودهای نفت ایران را جبران کند اما مشکل اقتصاد ایران را حل نمی‌کند، . چرا که ما با ترامپ ابلهی روبرو هستیم که دست به هر اقدام پیش‌بینی نشده‌ای می‌زند.

دولت تدبیر و امید کدام قفل‌ها را باز کرد؟

در حالی محمدباقر نوبخت گفته است که کلید ما همه قفل‌ها را باز نمی‌کند که مهدی تقوی، اقتصاددان گفته است که حرف آقای نوبخت جنبه سیاسی دارد.

او در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایانا درباره قفل‌هایی که در دولت روحانی باز شده اشاره می‌کند و می‌گوید: اگر دولت روحانی را با دولت احمدی‌نژاد مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که کلید دولت تدبیر و امید توانسته قفل تورم و رشد اقتصادی را باز کند و تورم بالای 40 درصد را تک رقمی و رشد منفی اقتصاد را مثبت کند. علاوه براین، دولت روحانی توانسته است قفل برجام را هم که در دولت گذشته بسته بود، با تلاش‌های بسیار باز کند و این موفقیت بزرگی است.   

او اضافه می‌کند: اگر دولت روحانی دراین دوره هم بتواند با همان دست فرمان حرکت کند، وضعیت اقتصادی بهبود می‌یابد.

 تقوی همچنین در پاسخ به این سئوال که تضامین اروپا مبنی بر خرید یک میلیون بشکه نفت  ایران چقدر بر اقتصاد  ایران تاثیر گذار است ، توضیح می‌دهد: خرید این میزان نفت ایران می‌تواند مقداری از کمبودهای نفت ایران را جبران کند اما مشکل اقتصاد ایران را حل نمی‌کند.

او اضافه می‌کند: بعد از اجرای برجام ایران 2.5 میلیون بشکه نفت صادر کرد بنابراین اگر بتواند همان 2.5 میلیون بشکه نفت را با قیمت‌های جاری صادر کند، مشکلی نخواهیم داشت. اما اگر کمتر از این میزان صادر کند قیمت نفت افزایش می‌یابد  و یک میلیون بشکه نفت تضمینی می‌تواند کاهش عرضه را جبران کند.

به گفته تقوی،‌ به بیانی دیگر وقتی نفت صادراتی ایران یک میلیون بشکه کاهش یابد، عرضه نفت در بازارهای جهانی به میزان یک میلیون بشکه کاهش می‌یابد و دراین صورت قیمت نفت افزایش می‌یابد بنابراین آنها که خریداران نفت ایران هستند، با قیمت‌های بالای نفت متضرر می‌شوند .

تقوی با بیان‌اینکه امکان دارد این یک میلیون بشکه نفت مقداری از کمبودهای نفت ایران را جبران کند اما مشکل اقتصاد ایران را حل نمی‌کند، می‌گوید: ما با ترامپ ابلهی روبرو هستیم که دست به هر اقدام پیش‌بینی نشده‌ای می‌زند که این مساله می‌تواند لطمات زیادی را به بار آورد.

این اقتصاددان درپاسخ به این سوال که نگاه ایران به شرق چقدر می‌تواند مشکلات کشور را برطرف کند، می‌گوید: کره جنوبی به دلیل اینکه حکم مستعمره آمریکا را دارد، نفت ایران را خریداری نمی‌کند اما امکان دارد چین ، ژاپن و حتی روسیه نفت بیشتری از ایران خریداری کنند. بنابراین نگاه ایران به شرق می‌تواند تا حدودی چالش‌های کشور را برطرف کند.

او این توضیح را هم می‌دهد که کاهش صادرات نفت ایران به زیان واردکننده‌های نفت خواهد بود.

پدیدآورنده: ارمغان جوادنیا

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید