Iranian Agriculture News Agency

علی خرم دیپلمات سابق ایران در گفت و گو با ایانا

انتخاب مسکو به جای اروپا راه درستی نیست

ایران برای اینکه مجبور نباشد FATF را بپذیرد به سمت مسکو رفته است

انتخاب مسکو به جای اروپا راه درستی نیست. چرا که مسکو ما را در تحریم‌ها نجات نمی‌دهد. اروپایی ها بیشتر از روسیه قادرند ایران را در دوران تحریم نجات دهند.

انتخاب مسکو به جای اروپا راه درستی نیست

در شرایطی که ایران درحال رایزنی و مذاکره با اروپا و روسیه است تا خود را از تحریم‌های دوباره دونالد ترمپ، رئیس‌جمهوری آمریکا نجات دهد، برخی از کارشناسان و تحلیلگران تاکید دارند که مذاکره با روسیه راه درستی نیست. آنها معتقدند که مسکو ایران را در تحریم نجات نمی‌دهد و ایران را فدای منافع خود می کند.

علی خرم، دیپلمات سابق ایران در پاسخی به سئوالی مبنی براینکه آیا ایران باید بسته برجامی اروپا را بپذیرد یا خیر، می‌گوید: با توجه به سفرآقای ولایتی به مسکو و اعلام اینکه که ایران میخواهد دراین راستا حرکت کند، دیگر صحبت کردن درباره بسته برجامی اروپا جایگاهی ندارد.

او با بیان اینکه مجموعه مدیریت کلان کشور راه دیگری را انتخاب کرده است، در گفت وگو با ایانا، می‌گوید:با مذاکرات صورت گرفته ایران و مسکو برای سرمایه‌گذاری 50 میلیارد دلاری روسیه در ایران و همراهی مسکو با ایران در تحریم‌های آمریکا به نظر میرسد بسته برجامی اروپا منتفی باشد.

خرم در پاسخ به این سوال که رفتن به سمت مسکو در شرایط فعلی چقدر درست است،  تاکید می‌کند: انتخاب مسکو به جای اروپا راه درستی نیست. چرا که مسکو ما را در تحریم‌ها نجات نمی‌دهد. اروپایی‌ها بیشتر از روسیه قادرند ایران را در دوران تحریم نجات دهند.

دیپلمات سابق ایران این را هم اضافه می‌کند که اروپایی‌ها هم از تکنولوژی بالاتری در مقایسه با روسیه برخوردارند و هم قدرت مالی اقتصادی بیشتری دارند اما ظاهرا ایران برای اینکه مجبور نباشد FATF را بپذیرد به سمت مسکو رفته است.

او درباره تبعات رفتن ایران به سمت مسکو نیز توضیح می‌دهد؛ روسیه نشان داده است با کارت ایران بازی می‌کند و هر موقع منفعتش ایجاب کند ایران را درمقابل آمریکا فدا می‌کند.این درحالی است که در سه ماه گذشته هم در قضیه سوریه و هم در مورد افزایش فروش نفت و صادرات نفت ایران، بی‌اعتمادی خود را به ایران نشان داده است. ضمن‌اینکه در تلاش است تا ایران را از بازارنفت بیرون کند.

خرم اضافه می‌کند: علاوه بر این درباره باقی آثار سیاسی انتخاب روسیه به جای اروپا باید دید که آیا با سیاست نه شرقی نه غربی می‌خواند که ما یک طرفه برویم در حالیکه می‌توانیم هم با اروپا و هم با روسیه و چین کار کنیم تا بالانسی در روابط بین المللی ما به وجود بیاید.

او این را هم می‌گوید که ایران باید هم مجموعه اروپا و هم روسیه ، چین و هند را برای توسعه روابط خود انتخاب کند نه اینکه یک طرفه فقط  روسیه و یا روسیه و چین را برگزیند.

خرم درباره راه نجات ایران در برجام نیز توضیح می‌دهد: ایران هم باید روابط خود را با کشورهای اروپایی، روسیه چین هند وترکیه بهبود بخشد و هم‌ یک کانال مذاکراتی را با آمریکا باز نگه دارد تا از صدمات تصمیمات آنی دونالد ترامپ مصون بماند چرا که او تصمیماتی می‌گیرد و دست به اقداماتی می‌زند که موجب غافلگیری ایران می‌شود.

به گفته او، ایران باید کانال ارتباطی با آمریکا داشته باشد که نه درباره برجام که درباره روابط مذاکره کند و همدیگر را در مذاکرات قانع کنند.بسیاری از خصومت‌هایی که اکنون ترامپ نشان می‌دهد در مذاکره مستقیم قابل تعدیل است و مذاکره با آمریکا می‌تواند باعث شود که شر بیشتری به ایران نرساند.

 

پدیدآورنده: ارمغان جوادنیا

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید