Iranian Agriculture News Agency

لابی اتحادیه اروپا به نفع ایران

ایرباس به دنبال میانبر صدور هواپیما به ایران

منابع خبری مطلع از لابی اتحادیه اروپا به نفع ایران خبر داده‌اند و گفته می‌شود که اتحادیه اروپا از شرکت ایرباس خواسته تا تعداد هواپیماهایی را که می‌تواند به ایران تحویل دهد، اعلام کرده تا آنها بتوانند از طریق مذاکرات سیاسی مجوزهای لازم را اخذ کنند.

ایرباس به دنبال میانبر صدور هواپیما به ایران

 بعد از تصمیم «دونالد ترامپ» برای خروج از برجام، وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز از لغو مجوز فروش هواپیماهای مسافربری بوئینگ و ایرباس به ایران خبر داد و اعلام کرد ایالات‌متحده، پس از یک دوره 90روزه، دیگر اجازه نخواهد داد هواپیماهای مسافربری و قطعات و خدمات آن به ایران صادر شود.

به گزارش ایانا بعد از اعلام این خبر، سخنگوی بوئینگ اعلام کرد که به‌دنبال مسیری خواهد بود که دولت آمریکا آنها را هدایت می‌کند. اما شرکت فرانسوی ایرباس از اظهارنظر صریح در خصوص قطع همکاری با ایران خودداری کرد و تصمیم‌گیری در این زمینه را نیازمند ارزیابی دقیق دانست. پیش از خروج آمریکا از برجام، شرکت ایرباس سه فروند هواپیما و شرکت ایتالیایی-فرانسوی «ای‌تی‌آر» نیز هشت فروند هواپیما را به ایران تحویل دادند.

خبرها حاکی از آن است که لابی هوایی اروپا با آمریکا برای اخذ مجوز تحویل هواپیما به ایران آغاز شده و اتحادیه اروپا در تلاش است تا بتواند قرارداد شرکت ایرباس با ایران‌ایر را حفظ کند. همزمان با دیپلماسی جدید ایران برای روابط اقتصادی و سیاسی در دوره پساخروج، اتحادیه اروپا نیز مصمم به حفظ برجام و توسعه روابط اقتصادی و سیاسی خود با ایران است. از این‌رو شنیده می‌شود که این اتحادیه از ایرباس خواسته تا ظرفیتی که می‌تواند هواپیما به ایران تخصیص دهد را اعلام کند که آنها بتوانند برای اخذ مجوز از آمریکا وارد مذاکره شوند. بنابراین لابی‌های هوایی اروپا با آمریکا استارت خورده و باید در انتظار نتیجه آن بود. یک مقام آگاه نیز به «دنیای‌اقتصاد» گفته است: دو شرکت ایرباس و ATR در تلاش هستند که قراردادهای خود را با ایران حفظ کنند و این مساله را به ایران‌ایر نیز اعلام کرده‌اند.

پیش از خروج آمریکا از برجام، شرکت هواپیماسازی ایرباس از 100 فروند هواپیمای سفارش داده شده ایران در قرارداد رسمی، 3 فروند هواپیما را به ایران تحویل داد. همچنین ATR نیز از 20 فروند هواپیمای سفارشی ایران در قرارداد رسمی اش، 8 فروند هواپیما را به ایران ایر تحویل داده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید