Iranian Agriculture News Agency

معاون اسبق وزارت اقتصاد ودارایی درگفت‌وگوبا ایانا

اروپا بدون پیش شرط باید به ایران تضمین بدهد

حیدر مستخدمین‌حسینی: اروپا حتما خواسته‌ای از ایران دارد

معاون اسبق وزارت اقتصاد و دارایی به ایانا گفت: به‌نظر نمی‌رسد تضامین اتحادیه اروپا بدون خواسته و پیش شرط از ایران باشد حتما خواسته‌ای از ایران خواهد داشت و در صورت تامین خواسته به ایران تضمین می‌دهد.

اروپا بدون پیش شرط باید به ایران تضمین بدهد

ایانا_گروه سیاسی|| از زمانی‌که اتحادیه اروپا رسما اعلام کرد که بسته پیشنهادی برجامی‌اش را به ایران تحویل داده است، مفروضات زیادی درباره جزئیات این بسته از سوی خبرگزاری‌ها منتشر شده است.

برخی اخبار حاکی از این است که در این بسته،‌ اروپا تضمین خرید یک میلیون بشکه نفت از ایران را برعهده گرفته و در قبال آن و از کانال مشخصی قرار است به ایران ارز پرداخت کند. اخبار دیگر حکایت از تضمین اروپا برای سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری در ایران دارد. اما برخی دیگر از اخبار از نگاه کارشناسان، اخباری درباره جزئیات بسته برجامی اروپا است که از سوی فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا رد شده است.

حیدر مستخدمین‌حسینی، معاون اسبق وزارت اقتصاد و دارایی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایانا با بیان‌ اینکه درباره افشای جزئیات این بسته موارد زیادی شنیده‌ایم،‌ می‌گوید: هفته پیش خانم موگرینی، با تکذیب برخی گفته‌ها درباره این بسته عنوان کرده بود که ما هنوز در این باره مطلبی بیان نکرده‌ایم.

به گفته معاون سابق وزارت اقتصاد، با وجود این اظهارات اصل موضوع این است که توافق و تضمینی که اروپا در قبال حفظ برجام به ایران می‌دهد می‌تواند برای وضعیت اقتصادی ایران مثبت تلقی شود. ضمن‌ اینکه این توافق وضعیت اقتصادی را از حالت توهم و سردرگمی خارج می‌کند و جهت و سویی را به نظام اقتصادی خواهد داد؛ حتی اگر حداقل باشد .

مستخدمین‌حسینی با بیان‌ اینکه کشورها وقتی مراودات اقتصادی دارند به حداقل‌ها اکتفا می‌کنند، می‌گوید: بعد از خروج آمریکا از برجام نظام‌ و مذاکره‌کنندگان ایران جهت‌‌گیری‌ای را در پیش گرفتند تا تکلیف اتحادیه اروپا را در قبال  برجام مشخص کنند. حالا اگر اتحادیه اروپا برمبنای قول و وعده‌ وعید‌های داده شده که حفظ برجام یکی پایه‌های آن و مراودات اقتصادی پایه دیگری از آن است، تضمین را هم می‌دهد . حتی اگر تضمین‌ها هم حداقل باشد می‌تواند جهتی را برای وضعیت اقتصادی ما مشخص کند و این خود جهت معنی‌دار و قابل تاملی است که به تبع آن می‌تواند دربرگیرنده سایر مراودات با کشورهایی چون آسیا و آفریقا وحتی آمریکای جنوبی هم طلقی شود. بنابراین اگر اروپا این تضمین‌ را به ایران بدهد،‌ در وهله اول نقطه گزیری در قبال شریک بالای 700 میلیارد دلاری‌اش خواهد بود و با این کار،مخالفت خود را به اتحادیه آمریکا نشان می‌دهد که به‌ نوبه خود نقطه موفقی برای ایران خواهد بود.

او درباره اینکه اصلا اروپائیان به ایران تضمینی می‌دهند یا نه ،‌ می‌گوید: ما هم دراین باره مطالبی شنیده‌ایم و همه صحبت‌‌های ما براساس فرضیات است، اما تازمانی‌که جزئیات این بسته رسما اعلام نشود، نمی‌توان درباره زوایای  آن بحث کرد.

معاون اسبق وزارت اقتصاد و دارایی این توضیح را هم داد: اما نکته مهم این است که اگر اروپائیان به ایران تضمین بدهند چه تضمین دیگری از ایران می‌خواهند. آیا تضامینی می‌خواهند که با منافع ملی ایران در تضاد است؟ یا اینکه تضمینی نمی‌خواهند. اما به‌نظر نمی‌رسد تضامین اتحادیه اروپا بدون خواسته از ایران باشد حتما خواسته‌ای از ایران خواهد داشت و در صورت تامین خواسته به ایران تضمین می‌دهد.

او اضافه کرد: با توجه به سوابق این کشورها حداقل در دوران معاصر،‌به‌نظر نمی‌رسد  اتحادیه اروپا بدون لحاظ یک خواسته  و پیش شرط تضمینی به ایران بدهد. اگر اتحادیه اروپا تضمینی از ایران بخواهد و خواسته‌ای داشته باشد، بازی‌ها و شرط و شروط‌های عملیاتی و اجرایی  دیگری پیش می‌آید که باید پیگیرآن باشیم.اما اگر بدون خواسته و شرط و شروط با ایران تضمینی حتی تضمین‌های حداقلی چون خرید نفت و امکان سرمایه‌گذاری بدهند،مثبت طلقی می‌شود اما اگرخواسته‌ای جدا از خواسته برجام مطرح کنند می‌تواند جای اما واگر و راه گریز از آن باشد.

او درباره فرضیه‌ دیگری مبنی بر انتقال ارز حاصل از فروش نفت از طریق کانال ویژه نیز توضیح داد: در اتحادیه اروپا بانک‌هایی وجود دارد که نه شریک آمریکایی دارند و نه‌ با بانک‌های آمریکایی در ارتباط هستند فقط بحث مربوط به سازوکارهای مبادلات یورویی را بین خودشان دارند. از این طریق  وجوه حاصل از نفت ایران تجمیع می‌شود و ایران گشایش اعتباری لازم را انجام  می‌دهد بدون ‌اینکه وجهی وارد کشور ایران شود. یعنی فروش نفت با یورو صورت می‌گیرد و در بانک‌های خاص اروپا که سهامدار آمریکایی ندارد و فقط مراودات خودشان را انجام می‌دهند،‌پول‌‌‌ها در بانک‌ها قرار می‌گیرد و ایران از طریق شرکت‌هایی که درایران وجود دارد و واردات و مواد اولیه مورد نیاز خودشان را از طریق گشایش اعتباری با این بانک‌ها از محل وجوهی که متعلق به ایران است تسویه صورت گیرد و کالا از اتحادیه اروپا وارد ایران شود.

او این را هم می‌گوید که این مکانیزمی است که قابل اجرا خواهد بود البته به شرط ‌اینکه اتحادیه اروپا این نقطه تقابل را با آمریکا پذیرا باشد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید