Iranian Agriculture News Agency

احمد حاتمی یزد در واکنش به جزئیات بسته پیشنهادی برجامی

اروپا هیچ تعهد و تضمینی به ایران نمی‌دهد

بسته برجامی اروپا دروغ است

حاتمی‌یزد: اروپائیان دستورالعملی برای تضمین به ایران نداده و نخواهند داد.تمامی این حرف‌ها دل‌خوش‌کنک است و چنین اخباری صحت ندارد.

اروپا هیچ تعهد و تضمینی به ایران نمی‌دهد

در حالی برخی خبرگزاری‌ها مدعی‌ شده‌اند که جزئیاتی از بسته برجامی اروپا فاش شده که برخی از کارشناسان بانکی با رد این اخبار می‌گویند؛ امکان ندارد اروپا به ایران تضمینی بدهد.

به گزارش‌ خبرنگار سیاسی ایانا؛‌براساس ادعای این خبرگزاری‌ها،دربسته برجامی پیشنهادی،اروپا خرید یک میلیون بشکه نفت از ایران را تضمین خواهد کرد و در قبال آن از کانال مشخصی به ایران ارز پرداخت می‌شود.همچنین اروپا پذیرفته است که میزان ۱۰ میلیارد دلار در ایران سرمایه‌گذاری کند.

اما این اخبار ضد و نقیض در حالی است که احمد حاتمی‌یزد،کارشناس ارشد بانکی در گفت‌وگوبا خبرنگار سیاسی ایانا، با تکذیب چنین اطلاعاتی گفته است : بعید است اروپا به ایران تضمینی بدهد.

او با بیان‌اینکه تمامی اخبار مطرح شده درباره بسته برجامی اروپا دروغ است، اضافه می‌کند: با آنچه که از ساختار دولت و بخش خصوصی اروپا می‌دانم، چنین تعهد و تضمینی را به ایران نمی‌دهد.

حاتمی‌یزد،در پاسخ به این سئوال که در چنین شرایطی ایران باید چه اقدامی را درباره بسته پیشنهادی اروپا انجام دهد،می‌گوید:آنها چنین دستورالعملی را به ما نداده و نخواهند داد.تمامی این حرف‌ها دل‌خوش‌کنک است و چنین اخباری صحت ندارد.

او درباره کانال ویژه برای دریافت ارز از سوی اروپائیان نیز توضیح می‌دهد: برای بحث ارز صحبت‌هایی شده است. ضمن‌اینکه قرار است بانکی تاسیس شود که در آمریکا فعال نباشد و معاملات آن به جای دلار با یورو باشد. در چنین شرایطی این بانک دیگر قابل تحریم نیست و می‌توان براحتی معاملات ارزی را انجام داد.

این کارشناس بانکی با تاکید براینکه بحث تضمین از سوی بانک‌های اروپایی هیچ‌زمان مطرح نبوده است، درباره خط اعتباری ویژه نیز می‌گوید: خطوط اعتباری مربوط به موسسات تضمین صادرات اروپایی است. این موسسات در تمامی کشورها وجود دارد. درایران نیز صندوق ضمانت صادرات داریم که از صادرکنندگان حمایت می‌کند.

او اضافه می‌کند: این موسسات هیچ اعتباری را تضمین نمی‌کند، بلکه در صورت فروش جنس به ایران، تضمین می‌کند که پول را از ایران بگیرد.

حاتمی یزد،همچنین درباره بسته پیشنهادی برجامی اروپا گفت: هیچ کشوری به ما بسته پیشنهادی نمی‌دهد مثل بانک مرکزی ایران نیست. برای تداوم برجام باید مذاکره کرد.

پدیدآورنده: ارمغان جوادنیا

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید