Iranian Agriculture News Agency

محمد باسط درازهی نماینده مردم سراوان به ایانا گفت

دستورحجتی برای حل مشکل زمین های کشاورزی

سفر محمود حجتی به استان سیستان و بلوچستان دستاوردهایی بسیار مهمی داشت

درازهی نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی، به ایانا گفت: مشکل بزرگی که ما داشتیم در رابطه با تعیین تکلیف زمین های کشاورزی در ذیل ماده های ۵۴ و ۵۶ بود که آقای وزیر دستور دادند مشکلات برطرف شوند. همچنین قسمت مهمی از مشکلات کشاورزی استان در زمینه آب و مقابله با خشکسالی است. در حالی که تامین و توزیع آب در حوزه اختیارات وزارت جهاد کشاورزی نیست. حتی صدور مجوزها هم در اختیار وزارت جهاد کشاورزی نبوده و در اختیار وزارت نیرو است به ویژه در مورد سفره آب مشترک مرزی با پاکستان. از این رو قرار شد پس از بازگشت وزیر جلسه ای با وزارت نیرو گذاشته و مشکلات حل شود.

دستورحجتی برای حل مشکل زمین های کشاورزی

محمد باسط درازهی نماینده مردم سراوان در گفت وگو با گروه سیاسی ایانا سفر محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی را به استان سیستان و بلوچستان و شهرستان سراوان مثبت و با دستاوردهایی بسیار مهم ارزیابی کرده و گفت: جا دارد تشکر کنیم از زحمات ارزشمند وزارت جهاد کشاورزی در کشور به ویژه توجه‌ای که طی سفر به استان سیستان و بلوجستان انجام شد. همچنین تشکر ویژه داریم از جناب وزیر که دیروز دعوت من و مردم شهرستان سراوان را لبیک گفته در مرکز تولید خرمای کشور میهمان ما بودند

درازهی ادامه داد: سراوان قطب کشاورزی تولید خرما در کشور است.  از این رو وزیر دیروز از باغهای خرما و چند پروژه دیگر در همین زمینه بازدید کردند. در این بازدیدها ازجمله باغ‌های خرما مورد بازدید قرار گرفت. طی این سفر وزیر محترم جهاد کشاورزی با چند تن از کشاورزان نیز دیدار داشت. همچنین در ادامه از پروسه بارآوری خرمای رطب بازدید کردند.

نماینده سراوان در مجلس ضمن اشاره بر اینکه یکی از مشکلات بزرگ باغداران خرما در سراوان آفت سرخوطومی است خاطرنشان کرد: وزیر جهاد کشاورزی دیروز از باغ‌هایی که دچار این آفت شده بودند بازدید کرده و سپس از پروژه چگونگی مبارزه با سرخرطومی نیز بازدید کردند. سرخرطومی  یک نوع آفت است و جنگ بزرگی با درخت دارد. تاکنون نیز در این زمینه وزارت جهاد کشاورزی زحمات زیادی کشیدند.

 درازهی در ادامه گفت که محمود حجتی طی بازدید از پروژه تولید کبک  خاطر نشان کرد که این پروژه از بهترین پروژه های تولید کبک در کشور بود که تاکنون مورد بازدید قرار گرفت.

نماینده سراوان در مجلس در یک ارزیابی کلی سفر دیروز وزیر جهاد به استان سیستان و بلوچستان را خوب ارزیابی کرده و گفت: روی هم رفته بازدید خوب بود. وزیر دیدارهایی با مردم داشتند. آقای حجتی همچنین در زمینه مرمت و بازسازی قنوات دستوراتی صادر کردند. همچنین از مشکلاتی که داشتیم در زمینه تسهیلات بانکی و معوق ماندن آنها بود که سودهایی به دلیل دیرکرد شامل شده بود و وزیر در این زمینه نیز قول مساعد دادند. وزیر جهاد همچنین دستوراتی برای آغاز و به ثمر رسیدن آبیاری تحت فشار صادر کردند.

این نماینده مجلس توضیح داد:  مشکل بزرگی که ما داشتیم در رابطه با تعیین تکلیف زمین های کشاورزی در ذیل ماده های ۵۴ و ۵۶ بود که آقای وزیر دستور دادند مشکلات برطرف شوند.

وی افزود: همچنین در زمینه صادرات و واردات محصولات کشاورزی مشکلاتی داشتیم که آقای وزیر دستور دادند زمینه صادرات ایجاد شود چون ما در این استان زمینه خوبی برای صادرات از مرز زمینی داریم که به نظر ما مرز کًهک در این زمینه بهترین مسیر است. و فرصت خوبی برای ارزآوری است.

این نماینده مجلس ضمن تشکر از وزارت جهاد کشاورزی و مثبت ارزابی کردن رویکرد کلی وزیر و وزارت جهاد در زمینه توقعاتی که از این وزارتخانه وجود دارد گفت: توقعات در حوزه وزارت کشاورزی بسیار زیاد است. از این رو نمی توان انتظار داشت که همه آنها یک روزه برآورده شود. اما من امیدوارم با برگشت وزیر بسیاری از مشکلات برطرف شود.

وی در مورد  هماهنگی بین سازمان جهاد کشاورزی استان با کشور نیز گفت: به نظر من دوگانگی بین سازمان جهاد کشاورزی استان و وزارتخانه وجود ندارد . ممکن است در جایی خلاء باشد اما دوگانگی نیست. همچنین در این میان ممکن است یک مسوول به نوعی دیگر عمل کرده باشد اما رویکرد کلی در تعامل و هماهنگی با وزارت جهاد کشاورزی است و من تاکنون دوگانگی و عدم هماهنگی ندیدم.

درازهی همچنین گفت: قسمت مهمی از مشکلات کشاورزی استان در زمینه  آب و مقابله با خشکسالی است. در حالی که تامین و توزیع آب در حوزه اختیارات وزارت جهاد کشاورزی نیست. حتی صدور مجوزها هم در اختیار وزارت جهاد کشاورزی نبوده و در اختیار وزارت نیرو است به ویژه در مورد سفره آب مشترک مرزی با پاکستان.در اصل کلید حل مشکل ما در اختیار وزارت نیرو است. از این رو قرار شد پس از بازگشت وزیر جلسه ای با وزارت نیرو گذاشته و مشکلات حل شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید