Iranian Agriculture News Agency

چرا تعداد سفرهای خارجی ولایتی افزایش یافته است

ولایتی کجاها می‌رود

افزایش تعداد سفرهای علی اکبر ولایتی به کشورهای منطقه ودیدار با مقام‌های عالی‌رتبه این کشورها و اظهار نظرهای او درباره مسائل گوناگون منطقه‌ای،به این معنی نیست که سکان هدایت دستگاه دیپلماسی به جای اینکه در دستان ظریف باشد به ولایتی واگذار شده است؟

ولایتی کجاها می‌رود

گروه سیاسی ایانا|| افزایش سفرهای علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبری در امور بین‌الملل، به کشورهای منطقه و کشورهای اروپایی و مقایسه آن با سفرهای محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه، چه امروز و چه در سال‌های گذشته همواره با واکنش‌های مختلفی روبرو بوده است.

انگشت انتقادها به سفرهای خارجی او در زمینه سیاست خارجی چه به کشورهای منطقه و چه روسیه و مسکو درحالی است که موافقان معتقدند که او نقش بسزایی در زمینه سیاست خارجی ایران ایفا کرده است اما در مقابل برخی این اقدام را نوعی موازی‌کاری با وزیر امور خارجه دانسته‌اند. این انتقاد تا حدی بود که در کنفرانس خبری سخنگوی وزیر امور خارجه نیز انعکاس داشت و بهرام قاسمی سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور ضمن واکنش به آن به دفاع از سفرهای ولایتی پرداخت.

بهرام قاسمی،‌ سخنگوی وزارت امور خارجه،‌ تاکید کرده است که هیچ‌گونه موازی کاری و رقابت بین دکتر ظریف و دکتر ولایتی وجود ندارد.

با این حال تحرکات دیپلکاتیک ولایتی در یک سال اخیر به صورتی بوده که گفته می‌شود به‌نوعی وزیر امور خارجه کشور به حاشیه رفته است و ولایتی پیشبرد امور دیپلماسی کشور را عهده‌دار شده است. با این وجود؛ سئوالی که مطرح می‌شود این است که افزایش تعداد سفرهای علی اکبر ولایتی به کشورهای منطقه به خصوص لبنان و سوریه ، دیدار با مقام‌های عالی‌رتبه این کشورها و اظهار نظرهای او درباره مسائل گوناگون منطقه‌ای چه پیامی دارد.

واکنش‌ها به سفرهای ولایتی

گفته می‌شود‌ آقای ولایتی نقش علنی و رو به پیشرفتی در زمینه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران ایفا کرده است. تا جایی‌که در فاصله سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۶ وزیر خارجه ایران بود.

علاوه براین گفته می‌شود؛ آقای ولایتی از شخصیت‌های سیاسی و رده بالا در کشور هستند. اصلا تعداد سفرهای این دو مقام سیاسی به کشورهای اروپایی از جمله مسکو یکی نیست. آقای دکتر ولایتی مسئولیت‌هایی در بزنگاه ها سیاسی در کشور دارند به همین منظور به سفر می‌روند.

بهرام قاسمی،‌سخنگوی وزارت خارجه اخیرا گفته بود؛‌ آقای ولایتی ۱۶ سال وزیر امور خارجه بودند و از تجارب ارزشمندی در حوزه‌ سیاست خارجی برخوردارند و اینکه تعداد سفرهای ایشان به روسیه بیش از تعداد سفرهای وزیر امور خارجه بوده، اشتباه است ضمن‌اینکه آمار سفرهای آقای دکتر ولایتی و ظریف به مسکو قابل مقایسه با یکدیگر نیست. این درحالی است که وزیر امور خارجه کشور بارها به‌دلیل مسائلی مانند برجام، سوریه، تحولات دوجانبه و منطقه به روسیه سفر کرده‌اند و این باعث شده که تعداد سفرهای وزیر امور خارجه به روسیه از رکورد بالایی برخوردار باشد. آقای ولایتی هم چندین سفر به روسیه داشته‌اند، ایشان به‌عنوان مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در بزنگاه‌هایی ماموریت‌هایی را دنبال کرده و موضوعات سیاست خارجی را پیگیری می‌کنند.

ولایتی به کجاها سفر کرد؟

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل 21 فروردین 97 به دمشق و سوریه سفر کرد. او در جریان سفر به دمشق علاوه بر شرکت در اجلاس وحدت و تقرب اسلامی ،‌ با تعدادی از مقامات این کشور عربی از جمله بشار اسد دیدار و گفت‌وگو کرد.این سفر که همزمان با پیروزی های راهبردی سوریه در غوطه شرقی و افزایش فشارهای امریکا بر  سوریه بود،‌ به‌منظور آخرین هماهنگی‌های سیاسی دو کشور در مبارزه با تروریسم و گروه‌های تکفیری انجام شد.

سفر به عراق در 26 بهمن 96 به منظور گفت‌وگو با مسئولان این کشور از دیگر سفرهای او بود.ولایتی در این سفر ضمن حضور در برنامه تاسیس مجمع تقریب وحدت اسلامی عراق، با مسئولان عالی رتبه عراقی درباره روابط فی مابین دو کشور و همچنین آخرین تحولات منطقه‌ای بحث و گفتگو کرد.

سفر دیگر او به حلب سوریه بود. ولایتی در 19 آبان 96 پس ازدیدارهای خود با مقامات عالی در سوریه و لبنان، به حلب سفر کرد و درباره مسائل منطقه‌ای به گفت‌وگو نشست.

سفر سنگاپور و مالزی از دیگر سفرهای ولایتی بوده است. او 27 تیرماه 95 به دعوت مقامات عالی سنگاپور و مالزی برای شرکت در همایش مهاجران آسیایی به این کشور سفر کرد و در حاشیه این همایش با  مقامات این کشور دیدار کرد.همچنین در ادامه سفر به شرق آسیا به کشور مالزی نیز عزیمت  کرد و در این کشور با مقامات عالی دیدار کرد. در مرکز تحقیقات استراتژیک این کشور نیز با رئیس و مسئولان این مرکز ملاقات کرد.

ولایتی 15 بهمن 94 ضمن شرکت در کنفرانس همکاری‌های ایران و روسیه در مسکو با مقامات عالی رتبه روسیه از جمله ولادیمیر پوتین و همچنین دستیار ارشد رییس جمهور، نماینده ویژه رئیس جمهور، دبیر شورای امنیت ملی، رئیس و اعضای کمیته بین الملل و برخی دیگر از مقامات دیدار و در خصوص روابط دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی به تبادل نظر پرداخت.دراین سفر،‌تهران و مسکو قراردادهایی به ارزش 40 میلیارد دلار امضا کردند. این قراردادها در زمینه مهندسی نیروگاه‌های اتمی و پروژه‌های ریلی بود.او همچنین گفته بود که سفرش به روسیه«در راستای تحقق سیاست‌های راهبردی» رهبر جمهوری اسلامی بوده است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید