Iranian Agriculture News Agency

داستان یک اعتراض

کدام جناح از شلوغی بازار سود می‌برد ؟

عجیب است که فروشنده به گرانی اعتراض کند

برخی منابع خبری حاکی از این است که 20 نفر چماغ به‌دست موسوم به گروه موتلفه بازاریان را تهدید و هشدار دادند که اگر تعطیل نکنید،‌شیشه‌هایتان را خرد می‌کنیم.

کدام جناح از شلوغی بازار سود می‌برد ؟

کمی عجیب به نظر می‌رسید. عجیب از این جهت که فروشنده به گرانی اعتراض کند. شاید این برای نخستین بار است که چنین اتفاقی می‌افتد. اعتراض فروشنده به گرانی.

به گزارش گروه سیاسی ایانا، بعد از اینکه فروشندگان موبایل در بازار چارسو و علاءالدین تهران در اعتراض به آنچه که «افزایش بی‌رویه نرخ ارز» و «گران شدن تلفن همراه» نامیدند دست به اعتراض زدند، دیروز نیز بازاریهای تهران کرکره مغازه‌شان را پائین کشیده و نسبت به وضع موجود تجمع کردند.

آیا واقعا فروش کم شده؟

برخی گزارش‌ها حکایت از آن داشت که دلایل تعطیلی مغازه‌های بازار اعتراض به رکود حاکم بر بازار، گرانی نرخ ارز و کمبود مشتری بوده است. حال آنکه فروش دو شرکت بزرگ حاضر در بازار ایران یعنی ال جی و سامسونگ کاهش پیدا نکرده است.

از این گذشته یک سری منابع حاضر در بازار و چند نفر از بازاریان که مورد پرسش ما قرار گرفتند گزارش دادهاند که 20 نفر چماغ به‌دستبازاریان را تهدید کرده‌اند تا مغازه های خود را تعطیل کنند. بر این اساس این گروه دیروز به بازار تهران رفتند و به مغازه‌داران  هشدار دادند که اگر تعطیل نکنید،‌شیشه‌هایتان را خرد می‌کنیم.  در این میان نامی هم از موتلفه به میان آمد. مبنی بر اینکه موتلفه از نفوذ تاریخی خود در بازار برای به تعطیل کشاندن آن و فشار بر دولت استفاده کرده است.

شلوغی کار موتلفه نبود

این خبر تا آن حد جدی شد که یک عضو سرشناس حزب موتلفه مجبور به واکنش شد. در این زمینه حمیدرضا ترقیعضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی به  خبرفوری گفت: حزب موتلفه نقشی در اعتراضات دوشنبه بازار تهران نداشته و اطلاعی هم نداشته است». ترقی همچنین با واکنش عجیب به این پرسش گفت: روحانی از این اعتصاب ها خوش حال می شود.

اما آنچه جالب توجه شد این بود که حمید ترقی گفت: از اعتصاب بازار چهارسو مطلع بودم ولی از اعتصاب امروز بازار تهران نه حزب موتلفه و خودم من هیچ اطلاعی نداشتیم.

اعتصاب چهارسو یک روز پیش از این صورت گرفته بود.

 

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه با تاکید به بی اطلاعی در خصوص اعتصاب بازاریان تهران تصریح کرد: طی صحبتی که با آقای محمد کریمی اصفهانی دبیر کل جامعه اصناف و بازار داشتیم ایشان مخالف اعتصاب بازار در شرایط فعلی بودند و بعید هست که این اعتصاب توسط جامعه اسلامی اصناف باشد.

چماق به دستها از کجا آمدند

درهمین حال، برخی ازنمایندگان لوازم خانگی در چهارراه امین حضور و خیابان ایران با تائید هشدارهای یک گروه فشار به خبرنگار سیاسی ایانا گفته اند،‌ دیروز 20 نفر چماغ به‌دست سراغمان آمدند و تهدید کردند.

آنها همچنین تاکید کردند که ما هم از ترس اینکه مبادا متضرر شویم ، سریعا تعطیل کردیم. این درحالی است که محمد طحان‌پور، رئیس اتحادیه لوازم خانگی درباره تطعیلی بازار تهران پاسخ روشنی نداد و تنها این توضیح را داد که صنف لوازم خانگی تنها برای چند ساعت تعطیل و مجددا فعالیت خود را از سر گرفت.

درهمین حال، برخی از طلافروشان بازار تهران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایانا،درباره اتفاقات دیروز بازار تهران اعلام کردند که عده‌ای چماغ به‌دست امدند و از ما خواستند که فورا مغازه‌هایمان را ببنیدیم. آنها همچنین تهدیدمان کردند و رفتند.

برخی دیگر نیز درباره اعتراضات بازاریان اظهار بی‌اطلاعی کردند.

محرکان بازداشت شدند

با این وجود، موضوعی که مطرح می‌شود این است که این شلوغی‌ها به نفع رقبای سیاسی دولت تمام شده است. واکنش‌ها به مصنوعی بودن و غیرخودجوش بودن وضعیت دیروز بازار بدان جایی رسید که عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران امروز در حاشیه همایش سراسری قوه قضائیه از دستگیری تعدادی از محرکان اصلی تعطیلی بازار در حوادث روز گذشته خبر داد.

بازداشتیهای بازاری نیستند

او با اشاره به حوادث روز گذشته به ایسنا گفت؛ تعدادی از محرکان اصلی تعطیلی بازار در حوادث روز گذشته دستگیر شدند که این افراد از جنس بازاریان نبودند.

دادستان تهران این توضیح را هم داد که افراد دستگیر شده تا روز محاکمه آزاد نمی‌شوند.

درهمین حال، آیت الله آملی لاریجانی نیز به اخلالگران بازار ارز هشدار قاطع داده و گفته است؛ دولت در ماه‌های اخیر برای تامین نیازهای کشور ده میلیارد دلار تامین کرده است.

او این را هم اضافه کرده است؛‌اگر فردا یک عده احضار شدند نگویند ما نمی‌دانستیم فساد فی الارض است.اینها بدانند سر و کارشان به قانون فساد فی الارض است.

جریان را به رئیس قوه قضاییه گفتم

علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز در این همایش مبارزه با اخلال‌گران اقتصادی را از ویژگی‌های دیگر ایجاد امنیت اقتصادی دانسته و گفته است؛‌ براساس گفته‌های بخش‌های امنیتی کشور، در همین حوادث اخیر جریان‌های سازمان یافته‌ای در حال اخلال هستند.

او با بیان‌اینکه این اخلال‌گران تعدادشان هم زیاد نیست و باید آنها را پیدا و شناسایی کرد، اضافه کرده است؛‌برخی می‌گویند این افراد را شناسایی کرده‌ایم ولی قوه قضاییه برخورد جدی نکرده است و شب گذشته هم خدمت آقای  لاریجانی(رئیس قوه قضاییه) این مساله گفته شد بنابراین از طرفی افرادی که در کار اقتصادی اخلال می‌کنند و دستگیر می‌شوند و اتهامات‌شان روشن است نباید با یک وثیقه عادی آزاد شوند.

لاریجانی همچنین توضیح داده است که ما در مجلس به دنبال طرحی هستیم که سازمانی زیر نظر قوه قضاییه که شعب دادگاه در آن باشد به این مساله بپردازد و مقررات روشن و مجازات کافی برای این منظور را در نظر بگیرد.

چه کسانی آشوب کردند

علی مطهری، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در جلسه علنی امروز در پاسخ به اخطار نماینده ارومیه درباره تعطیلی روز گذشته بازار گفته است؛ وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی دراین باره گزارش دهند. قاضی پور در اخطار خود گفته است؛‌ باید درباره جریان دیروز و تعطیلی بازار، نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات گزارش دهند که چه کسانی عامل آن بوده‌اند. ضمن‌اینکه لازم بود وزیر کشور هم گزارش ارائه دهد که این کار رخ نداد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید