Iranian Agriculture News Agency

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی در گفتگو با ایانا مطرح کرد:

ارزش هندوانه از آبی که مصرف می‌کند کمتر است

نماینده مهاباد معتقد است محصولات استراتژیک باید بر اساس اقلیم کشور پهنه‌بندی و تولید شوند و از تولید محصولات غیراستراتژیک که بیشتر جنبه فانتزی دارد جلوگیری شود.

ارزش هندوانه از آبی که مصرف می‌کند کمتر است

جلال محمود زاده، نائب رئیس کمیسیون کشاورزی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی ایانا در خصوص خودکفایی محصولات استراتژیک گفت: «در بحث خودکفایی محصولات ابتدا باید محصولات استراتژیک از غیراستراتژیک تمیز داده شود.»

او بابیان اینکه محصولات استراتژیک باید تولید شوند تا به خودکفایی برسیم و وابستگی به سایر کشورها نداشته باشیم، گفت: «با نبود محصولات استراتژیک در کشور در شرایط تحریم به چالش اساسی برمی‌خوریم.»

محمود زاده تصریح کرد: «در حال حاضر گندم شامل محصولات استراتژیک می‌شود که خوشبختانه در آن به خودکفایی رسیده‌ایم.»

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی همچنین با اشاره به محصولات آب بر گفت: «با توجه به آب بر بودن برخی محصولات باید دید آیا این محصولات استراتژیک و ضروری هستند یا خیر، اگر ضروری هستند که با استفاده از تکنولوژی‌های جدید در آبیاری‌های نوین این محصولات را در کشور پرورش داد در غیر این صورت بهتر است این محصولات وارد شوند و در عوض محصولات کم آب بر را تولید کنیم.»

 او با اشاره به برخی محصولات استراتژیک و ضروری گفت: «باید محصولاتی مثل روغن، گندم، شکر، گوشت قرمز و سفید، شیر و محصولات لبنی باید در کشور تولید شوند.»

نماینده مهاباد تصریح کرد: «محصولات استراتژیک باید بر اساس اقلیم کشور پهنه‌بندی و تولید شوند و از تولید محصولات غیراستراتژیک که بیشتر جنبه فانتزی دارد جلوگیری شود.»

محمود زاده استفاده از سیب بجای موز را پیشنهاد داد و گفت: «می‌توانیم سیب را که سالم‌تر است در سبد مصرف خانوار قرار دهیم. از سوی دیگر با توجه به مصرف پایین گوشت سفید در کشور، گوشت سفید را جایگزین گوشت قرمز کنیم.»

او با اشاره به هندوانه گفت: «‌ نیاز نیست تمام  محصولها در کشور تولید شود. مثلاً تولید هندوانه آب بر است و ضروری نیست. می‌توانیم این محصول را وارد کنیم.»

نماینده مهاباد تصریح کرد: «‌ برای تولید یک هندوانه بیش از 300 لیتر آب مصرف می‌شود. اگر ما همین میزان آب را صادر کنیم 150 هزار تومان عایدمان می‌شود درحالی‌که هندوانه سال گذشته کیلویی 500 تومان صادر می‌شد؛ یعنی اگر فقط آب مصرف‌شده برای این محصول را صادر می‌کردیم و این به‌غیراز زحماتی است که برای تولید آن کشیده شده است، بیشتر سود می‌کردیم.»

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی گفت: «‌ باید تصمیمی اتخاذ شود و محصولی که آب بر است را با توجه به شرایط اقلیمی ایران، وارد کنیم. درواقع این‌گونه آب مجازی وارد می‌کنیم. از سویی محصولی که به آب کمتری نیاز دارد و استراتژیک است، موردحمایت قرار دهیم تا در آن به خودکفایی برسیم.»

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید