Iranian Agriculture News Agency

صالحی در موسسه مطالعاتی نروژ:

شاید حفظ برجام ناممکن شود

چشم‌انداز روشنی برای ادامه مذاکرات با اروپا برای حفظ برجام وجود ندارد؛ احتمال خروج ایران از برجام در هفته‌های آینده وجود دارد.

شاید حفظ برجام ناممکن شود

بعد از گذشت یک ماه و نیم از خروج آمریکا از برجام، حالا ایران خبر از خروج احتمالی برجام را می‌دهد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایانا؛ علی اکبرصالحی،‌رئیس سازمان انرژی اتمی ایران صالحی که به تازگی اعلام کرده بود که پیشنهادهای اروپا برای انتظارات ایران در برجام کافی نیست، امروز نیز در سخنانی گفته است که چنانچه اهداف مورد نظر ایران از این توافق حاصل نشود، امکان حفظ آن ناممکن است.

به‌تازگی، عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران با بیان‌اینکه چشم‌انداز روشنی برای ادامه مذاکرات با اروپا برای حفظ برجام وجود ندارد، گفته است که احتمال خروج ایران از برجام در هفته‌های آینده وجود دارد.

با این حال،‌علی اکبر صالحی،‌ رئیس سازمان انرژی اتمی ایران که به منظور شرکت در نشست اسلو و به دعوت مقامات نروژ به این کشور عزیمت کرده بود، در آخرین برنامه این سفر، در نشست موسسه مطالعاتی اموربین‌الملل نروژ (NUPI) شرکت، حفظ برجام بعنوان دستاوردی چندجانبه را آزمونی برای جامعه جهانی برشمرد و تاکید کرد؛ چنانچه اهداف مورد نظر ایران از این توافق حاصل نشود، امکان حفظ آن ناممکن است و باقی ماندن تحریم‌ها و حفظ همزمان توافق شدنی نیست.

او همچنین ضمن اظهار نظر درباره اهمیت صلح و امنیت در نظام بین‌الملل معاصر و در هم تنیدگی آن با پیشرفت ملت‌ها، نگرانی و تلاش مستمر جمهوری اسلامی ایران را در طی چهار دهه گذشته به این واقعیت معطوف دانست و برجام را نیز حاصل چنین رویکردی توصیف کرد.

صالحی  با مرور سختی‌های مسیر دستیابی به توافقی چند جانبه که در آن هم نگرانی‌های ساختگی قدرت‌های بین‌المللی از توانمندی‌های جمهوری اسلامی برطرف گردیده و هم به نیازها و حقوق ملت ایران در استفاده از انرژی صلح آمیز هسته‌ای پاسخ داده شده است، اشاره کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی با ارائه استدلال‌های گوناگون از فریبکاری و خصومت در اظهارات اخیر مقامات آمریکا و تلاش گسترده آنان برای جلب همکاری بین‌الملل بمنظور ناکام گذاشتن توافق هسته‌ای، به اقدامات فرصت طلبانه و سودجویانه رژیم غاصب صهیونیستی نیز تاکید کرد.

او همچنین با تشریح مواضع جمهوری اسلامی در خصوص مسائل منطقه‌ای، گفتگوی فراگیر میان قدرت‌های اصلی منطقه‌ای را تنها راه حل برون رفت از مشکلات منطقه و فراتر عنوان کرد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید