Iranian Agriculture News Agency

این هفته با ایانا

خواندنی‌های آدینه

توتال رفت/تراریخته روی سفر آمد/دستور روحانی درهای آزادی را گشود/سرعت ۱۳۰ کیلومتری مجاز/ خزر باتلاق …

خواندنی های آدینه از این هفته در روزهای آدینه توسط ایانا منتشر میشود.

خواندنی‌های آدینه

تراریخته را سر سفر مردم آوردیم

ایانا: بهزاد قره یاضی رئیس انجمن ایمنی زیستی، به حوزه تولید داخل اشاره کرد وگفت: «در حالی که واردات محصولات تراریخته در سفره غذایی مردم در ایران از حدود سال 1385 و در دوره وزارت مهندس اسکندری آغاز شده، امسال سال حمایت از کالای ایران است و ما معتقدیم که توان تولید داخل را داریم. ما اگر ملاحظه‌ای برای خودکفایی کشور از طریق تولید محصولات تراریخته داشته باشیم، حداقل درباره کاهش واردات چنین ملاحظه‌ای وجود ندارد. یعنی ما قطعاً می‌توانیم با استفاده از فناوری‌های نو ازجمله تراریخته یا روش‌های مدرن اصلاح نباتات با پیشرفت‌هایی که در علم زراعت کلاسیک صورت گرفته و با استفاده از دانش روز؛ کشور را به سمت خودکفایی پیش ببریم و کاهش واردات را برایش به ارمغان بیاوریم.»

گرانی ریشه روانی دارد
تابناک: شهاب الدین بیمقدار می گوید: به نظر می رسد، گرانی ها ریشه اقتصادی نداشته باشد و ریشه روانی داشته باشند. ریشه روانی نیز به این مفهوم است که بسیاری از مردم، امید زندگی در ایران را از دست داده و تلاش می کنند، هر طور شده، ثروت خود را از ایران خارج کنند.

ویلای لواسان تخلیه شد

ایانا: سردار سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی رئیس سابق ستادکل نیروهای مسلح ویلای لواسان را تحویل ستاد اجرایی فرمان امام(ره) داد.

تلاش آلمان برای منافع ایران

 تابناک: دو عضو ارشد کنگره آمریکا از وزیر خزانه‌داری این کشور خواستند، با استفاده از نفوذ واشنگتن، ایران را به لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی برگرداند. «اد رویس»، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان به همراه «راب پورتمن» رئیس کمیته فرعی دائمی مجلس سنای آمریکا در نامه به وزیر خزانه‌داری آمریکا، بر لزوم قرار گرفتن و حفظ نام ایران در فهرست سیاه پولشویی گروه ویژه اقدام مالی (FATF) تأکید کردند.

وال استریت ژورنال: در حالی که آمریکا برای اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران اقدام می‌کند، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در پشت صحنه تلاش می‌کند، این تلاش‌ها[ی آمریکا] را تضعیف کند. این گزارش افزود: نحوه واکنش ترامپ می‌تواند راهبرد او برای اعمال فشار حداکثری به ایران را چه پیروز شود یا شکست بخورد، تضعیف کند. وال استریت ژورنال در ادامه افزود: مقامات آلمانی در بریفینگ‌هایی در واشنگتن هدف‌شان را نشان داده‌اند و آن این است که آنها اطمینان حاصل کنند که ایران به سیستم سوئیفت متصل بماند.این روزنامه نوشت: با حمایت از دسترسی ایران به شبکه سوئیفت، آلمان امیدوار است که توان و امکان اروپا برای پرداخت پول نفت ایران را حفظ کند، و پول صادرات اروپایی را دریافت کند، اقدامی که تحریم‌های آمریکا را نقض می‌کند.

فوتبالی که رهبری دیدند

نشریه خط حزب الله در جدید ترین نسخه خود به خاطره ای از رهبر انقلاب درباره بازی فوتبالی که ایشان به طور کامل تماشا کردند اشاره کرده است. در این بخش به نقل از رهبر معظم انقلاب آمده است: ایشان [حمید استیلی]که بعداً پیش من آمد، گفتم به پاداش آن گل، پیشانی شما را می‌بوسم و بوسیدم. متأسّفانه من خیلی فرصت نمی‌کنم برنامه‌های ورزشی تلویزیون را تماشا کنم؛ خیلی به‌ندرت اتّفاق می‌افتد. از طرفی بیشتر ورزش‌هایی هم که پخش می‌شود، فوتبال است. من در فوتبال هیچ سررشته‌ای ندارم و در جوانی هم فوتبال بازی نمی‌کردم، به والیبال می‌پرداختم. در عین حال، آن شبی که بازی ایران و امریکا بود، من آن بازی را نگاه کردم. البته حقیقتش این است که آن شب هم نمی‌خواستم نگاه کنم؛ چون دیروقت بود و وقت خواب من بود؛ لیکن همین‌طور که نشسته بودم، تلویزیون را روشن کردم و ناگهان با گل ایشان مواجه شدیم و دیگر خواب از سرم رفت و نشستم تا آخر بازی را تماشا کردم.

دستور روحانی درهای آزادی را باز کرد

تابناک:معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور که شب گذشته برای تماشای بازی تیم ملی ایران به ورزشگاه آزادی رفته بود، بااشاره به حضور زنان و خانواده‌ها در ورزشگاه، نوشت: دستور شخص رئیس جمهور منجر به بازگشایی در ورزشگاه آزادی شد. معصومه ابتکار در دو پست در صفحه شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی ضمن اشاره به دستور رئیس جمهور برای حضور خانواده‌ها در ورزشگاه، نوشت: دستور شخص رییس جمهور منجر به بازگشایی درب ورزشگاه آزادی شد. وی همچنین در صفحه توئیتر خود بر ادامه این روند ابراز امیدواری کرد و افزود: «دیشب خانواده ها، زنان و مردان، کودکان و نوجوانان کنار هم بازی خوب #تیم_ملی کشورمان را در ورزشگاه ازادی دیدند. نشاط و هیجان تماشای بازی در ورزشگاه چیز دیگری است. از تمام کسانی که این امکان را فراهم کردند تشکر می‌کنم. ادامه این روند را در روزهای آینده شاهد خواهیم بود، انشاءالله.»

دختران ایرانشهری فقدان آموزش داشتند

ایانا: دو روز پس از انتشار خبر تجاوز به دختران در ایرانشهر محمد بلوچ زهی بخشدارشهرستان نیک‌شهر در حساب توئیتری‌اش نسبت به حذف فیزیکی دختران قربانی توسط خانواده ها هشدار داد. حالا نماینده مردم ایرانشهر در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اجتماعی ایانا هم این موضوع را تایید کرده است . او در این باره گفت: اگرچه پس از حمایت‌های صورت گرفته از این دختران و خانواده هایشان در جامعه این احتمال بسیار کم شده اما واقعیت این است که ممکن است در برخی خانواده‌ها این افکار رشد کند.به گفته او، در ایرانشهر بر روی آموزش درست برنامه‌ریزی نشده و اقدامات مناسب اجرایی تاکنون پیش نرفته است. بگذارید واقعیت را به شما بگویم، ما به هیچکس در ایرانشهر آموزش نداده ایم! نه خانواده‌ها و نه فرزندانشان. همه‌چیز هم به همین برمی‌گردد که مردم ما نسبت به این موضاعات آگاهی ندارند. وقتی آگاهی نباشد به جای حل کردن اصلا موضوع صورت مساله را پاک می‌کنیم و قربانی را از بین می‌بریم.

 

بررسی فسادها مناسب نیست

تابناک: یوسفیان ملا این نماینده مجلس گفت: متأسفانه رسیدگی ها به فساد و اختلاس تناسبی با میزان فسادهای رخ داده ندارد و باید بسیار گسترده تر از این ها باشد. همه دولت ها از این دست فسادها دارند بسیاری از دولت ها زمین برای ساخت و ساز داده اند اما طرف زمین را بالا کشیده، برخی ها وام گرفته اند پول پرداخت نکرده اند، مؤسسات مالی پول از مردم گرفته اند اما همه را بالا کشیده اند. از این فسادها زیاد داریم که دولت الان باید تاوان آنها را بدهد.

کهور مهاجم نیست

 ایانا: عادل جلیلی رئیس موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور در همایش روز جهانی مقابله با بیابان زایی که در اهواز برگزار شد، گفت: رفع معضل گرد و غبار در خوزستان جز با رهاسازی آب در هور شریفیه و منصوره ممکن نیست. او  با اشاره به اینکه بازگشت به گونه های بومی و احیای اکوسیستم در برنامه های وزارت جهاد کشاورزی مشهود است، بیان کرد: اقدام اداره کل منابع طبیعی استان خوزستان در بیابان زدایی می تواند الگویی برای سایر مناطق باشد.جلیلی درباره انتقاداتی که درباره کاشت کهور آمریکایی در خوزستان مطرح می شود، عنوان کرد: حساسیت های زیادی درباره کاربرد کهور آمریکایی در تثبیت عرصه های شنی مطرح شده است. اما این گونه به هیچ وجه رفتار تهاجمی در خوزستان ندارد و باید از آن برای تثبیت این عرصه ها بهره بگیریم.

 

نشان درجه یک هنر پس داده شد

تابناک: پس از افزایش شائبه‌ها درباره نشان درجه یک هنری، که به مقام اول دولت در حوزه هنر توسط وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی و در دوره مسئولیت این شخص در شورای تعیین صلاحیت اهدای نشان هنری اهدا شده بود، این مسئول جوان در اقدامی ارزشمند به توصیه «تابناک» عمل کرد و نشان درجه یک هنری خود را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بازگرداند.

سید مجتبی حسینی، معاون هنری کنونی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر پیشین شورای ارزشیابی هنرمندان است که از قضا این شورا مسئولیت تصویب نهایی اهدای نشان درجه یک هنری را دارد.

توتال رفت

cnbc: «پاتریک پویان» مدیرعامل توتال که هنوز شرکتش برای خروج رسمی از قرارداد نفتی خود با ایران اعلام رسمی نداشته است، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری CNBC در حاشیه نشست اوپک در وین بیان کرده: هیچ شرکت بین‌المللی مانند توتال در دنیا وجود ندارد که بتواند در کشوری که تحریم‌های ثانوی در آن برقرار است کار کند. من این اجازه را ندارم. این واقعیت دنیای ماست.

وزیر اسراییلی شاید اعدام شود

بر اساس اعلام منابع آگاه صهیونیستی، وزیر انرژی پیشین این رژیم اگر درخصوص اتهام جاسوسی برای ایران گناهکار شناخته شود، ممکن است به اعدام محکوم شود. به گزارش رسانه صهیونیستی تایمز آو اسرائیل، مقام وزارت دادگستری این رژیم در سخنانی اعلام کرد، مجازات اعدام می تواند گزینه ای برای پرونده «گونن سِگِو» (Gonen Segev) باشد.این مقام صهیونیست ادامه داد: اما اگر چنین چیزی تأیید نشود، مجازات بی‌ سابقه‌ای برای جاسوسی در نظر گرفته خواهد شد.

سالانه 150 هزار نخبه از ایران میروند

احمد خرم رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان با اشاره به اهمیت بازگرداندن نخبه های ایرانی به کشور و استفاده از ایده های آنها، اظهار داشت: طبق گزارش یونسکو سالیانه 150 هزار نخبه از کشورمان خارج می شوند و شاهد خروج کارگران ممتاز و درجه یک از کشور هم هستیم.

وزارت محیط زیست اولویت ندارد

ایسنا: محمد مجابی - دبیر کمیته محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام و معاون پارلمانی سابق سازمان حفاظت محیط زیست در مورد تشکیل وزارت محیط زیست اظهار کرد: با اینکه برای مدیریت محیط زیست کشور نیاز به عزم ملی داریم، اما بحث ساختار اداره محیط زیست، موضوع اولویت‌داری نیست.

تشکیل وزارت محیط زیست موضوعی است که به هیچ وجه تازگی ندارد و طی سال‌های گذشته بارها این پیشنهاد از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح شده است. در روزهای گذشته نیز تعدادی از نمایندگان مجلس مجددا طرح تشکیل وزارت محیط زیست را ارائه دادند و اعلام وصول این طرح در مجلس انجام شد.

بزرگراهی با سرعت 130 کیلومتر

فرارو: معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که سرعت تردد در آزادراه کنارگذر جنوبی تهران برای ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت طراحی شده است، گفت: پیشرفت فیزیکی این پروژه ۴۷درصد است.خیرالله خادمی در حاشیه بازدید وزیر راه و شهرسازی از آزادراه کنارگذر جنوبی تهران،‌ اظهار کرد: برای بهره‌برداری کامل از این پروژه که در چهار استان قزوین،‌ البرز، تهران و مرکزی قرار دارد باید همه قطعات ساخته شود؛ قطعه شماره 4 این آزادراه از اتوبان تهران ــ قم تا اتوبان قم ــ گرمسار به‌طول 38 کیلومتر حدود 86 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

لاریجانی به دنبال نظر رهبری درباره کنوانسیون پولشویی

انتخاب: سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این‌که «با توجه به بیانات مقام معظم رهبری موضوع لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) منتفی است»، گفت: باید قانون جدیدی برای مقابله با تامین مالی تروریسم وضع شود که در آن ضمن در نظر گرفتن قانون موجود درباره مقابله با تروریسم، موارد مندرج در این کنوانسیون نیز لحاظ شود. اما رئیس مجلس شورای اسلامی درباره تکلیف بررسی کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) بعد از بیانات روز گذشته مقام معظم رهبری درباره معاهدات بین‌المللی گفت: حتما ما این را با ایشان در میان می‌گذاریم و براساس تدابیر ایشان در مجلس پیگیری می‌کنیم.

خزر باتلاق شده است

خانه ملت: عزت الله یوسفیان ملا نماینده مردم آمل گفت: بخش عمده‌ای از دریای خزر در حال تبدیل شدن به باتلاق است که این معضل و مسئله اثرات بدی به دنبال دارد؛ در صورت تداوم این وضعیت و افزایش آلودگی رودخانه‌ها و به دنبال آن آلودگی دریاها بعید است در سال‌های آینده دریایی برجا ماند. عضو مجمع نمایندگان مازندران مجلس با بیان اینکه به علت آلودگی رودخانه‌ها و دریاها ماهیان خاویاری نمی‌توانند تخم‌ریزی کنند، گفت: امروزه صید و تولید خاویار از دریای خزر به صفر رسیده است.

بیلبورد میدان ولیعصر برای سومین بار تغییر کرد

ایانا،: در این نسخه برخلاف نسخه‌ی اول که زنان حذف شده بودند، زنان و مردان کنار هم جشن شادی و پیروزی گرفته‌اند و اتفاقا برخلاف بیلبورد دوم دیگر اثری از بازیکنان تیم‌ملی نیست!

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید