Iranian Agriculture News Agency

نتیجه سیاست‌ خروج آمریکا از شورای حقوق بشر در گفت‌وگو با یوسف مولایی ، حقوقدان

شورای حقوق بشر برای آمریکا اهمیت ندارد

وقتی آمریکا تصمیم‌‌گیری‌های شورای حقوق بشر را در مسیر منافع خود نمی‌بیند، برای‌ فشار به این شورا تاکتیک خروج را به کار می‌گیرد تا ازاین طریق اعتبار شورا را زیر سئوال ببرد.

شورای حقوق بشر برای آمریکا اهمیت ندارد

تصمیم آمریکا برای خروج از شورای حقوق بشر با واکنش‌های زیادی روبرو شد. اولین واکنش‌ها از سوی سازمان ملل متحد بود. میروسلاو لایچاک، رئیس دوره‌ای مجمع عمومی سازمان ملل متحد نسبت به تصمیم آمریکا به خروج از شورای حقوق بشر ابراز تأسف کرد.

برخی دیگر چون رعد‌الحسین، کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز خروج آمریکا از شورای حقوق بشر را خبری مأیوس‌کننده و البته نه چندان تعجب‌آور ذکر کرد.

دکتر یوسف مولایی، وکیل و استاد حقوق بین‌الملل اما در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایانا،  با اشاره‌ به‌ اینکه ما نمی‌توانیم درباره تصمیم‌گیری‌های آمریکا نیت‌خوانی کنیم، می‌گوید؛شورای حقوقبشر که جانشین کمیسیون حقوق بشر است متشکل از نمایندگان دولت‌ها برای حضور در نهادهای بین‌المللی است و در چهارچوب سیاست‌های کلان خود عمل می‌کند.

او اضافه می‌کند، حضور آمریکا دراین شورا بیش از اینکه حقوقی باشد، سیاسی است و به دلیل حاکمیت خود در پیشبرد اهداف حاکمیتی دراین شورا شرکت می‌کند.

مولایی با بیا‌ن‌اینکه آمریکا پیش از این نیز چنین تصمیماتی گرفته بود و دفعه اولش نیست، ادامه می‌دهد؛ این کشور وقتی تصمیم‌‌گیری‌های این شورا را در مسیر منافع خود نمی‌بیند، برای‌ فشار به این شورا چنین تاکتیکی را به کار می‌گیرد تا ازاین طریق اعتبار شورا را زیر سئوال ببرد.

او با تاکید بر اینکه آمریکا قدرت بزرگ در جهان است و حضور نداشتن این کشور در این شورا مشکلات اجرایی را برای نهادها ایجاد می‌کند، می‌گوید؛ به‌‌هرحال وقتی کشور بزرگ و قدرتمندی چون آمریکا که توانایی‌های زیادی دارد در این شورا حضور نداشته باشد، تصمیم نهادها و ضمانت اجرا برای تصمیم نهادهای بین‌المللی به مشکل برمی‌خورد.

به گفته مولایی، همچنین وقتی آمریکا در این شورا حضور نداشته باشد، کشورهای دیگر که تحت تاثیر سیاست‌های آمریکا هستند، محافظه‌کارتر شده و احتیاط بیشتری به‌خرج می‌دهند.

استاد حقوق‌ بین‌الملل با این توضیح که خروج آمریکا از شورای حقوق بشر بیشتر جنبه سیاسی و دیپلماتیک دارد، می‌گوید؛ از سوی دیگر خروج این کشور از این شورا اتفاق خاصی ایجاد نمی‌کند چرا که شورای حقوق بشر فقط قطعنامه صادر می‌کند و در حوزه اعتبار سیاسی است.ضمن‌اینکه دارای اختیارات سیاسی نیست.

او این را هم می‌گوید که این شورا همچون شورای امنیت نیست که بتواند تحریم‌هایی را عملیاتی کند بلکه خروج از این شورا بیشتر اعتبار آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.علاوه براین، حضور نداشتن قدرت بزرگی چون آمریکا در این شورا برای آن کشور و متحدانش دارای جایگاه مهمی نیست.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید