Iranian Agriculture News Agency

وضعیت صنعت هواپیمایی در دوران پسابرجام در گفت‌وگوی ایانا با مسعود مهاجر:

تحریم ها ما را وابسته می‌کند

تقاضا برای حمل و نقل هوایی ۱۰ تا ۱۵ درصد رشد داشته است

صنعت هوایی از گذشته تا به امروز هیچ زمان خارج از تحریم‌‌ها نبوده است .حتی بعد از انقلاب نیز قراردادهای خرید هواپیما با خارجی‌ها به نتیجه‌ای نرسید ودر صورتی‌که پول هواپیماها نیز پرداخت شده بود اما هواپیمایی تحویل ایران نشد.

تحریم ها ما را وابسته می‌کند

به گزارش گروه سیاسی ایانا| هر چند صنعت هوایی کشور از دیرباز بار تحریم‌ها را به دوش کشیده و همواره با چالش‌های زیادی دست به گریبان بوده است اما اعمال دوباره تحریم‌ها ، می‌تواند محدویت‌های این بخش را دو چندان کند. مسعود  مهاجر، کارشناس حمل و نقل  با بیان‌اینکه تحریم‌ها در صنعت هوایی را در سال‌های گذشته نیزتجربه کرده‌ایم، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایانا می‌گوید: صنعت هوایی از گذشته تا به امروز هیچ زمان خارج از تحریم‌‌ها نبوده است .حتی بعد از انقلاب نیز قراردادهای خرید هواپیما با خارجی‌ها به نتیجه‌ای نرسید و در صورتی‌که پول هواپیماها نیز پرداخت شده بود اما هواپیمایی تحویل ایران نشد.

او با تاکید براینکه بار تحریم‌ها از 40 دهه اخیر بر دوش صنعت هواپیمایی سنگینی کرده است، می‌گوید: این درحالی است که حتی در صف مشتریان بزرگ هواپیماهای پهن پیکر نیز نبوده‌ایم.

مهاجر با اشاره‌ به‌ اینکه با اعمال تحریم‌های جدید وضعیت صنعت هواپیمایی بدتر از سه تا چهار سال قبل نمی‌شود، توضیح می‌دهد: آمارها نشان می‌دهد که در این سال‌ها کارنامه حمل و نقل چه دربخش مسافری و چه در بخش پروازهای داخلی و خارجی روبه رشد بوده است. حتی تقاضا برای حمل و نقل هوایی 10 تا 15 درصد رشد داشته است.

او با بیان‌اینکه وابستگی حمل و نقل هواپیمایی ما به غرب بیش از سایر بخش‌ها است، می‌گوید: این درحالی‌است که در بخش حمل و نقل شهری به دلیل‌ حضور چینی‌ها  وابستگی چندانی به غرب نداریم. در بخش حمل و نقل جاده‌ای نیز به نظر نمی‌رسد با مشکل چندانی روبرو شویم. چرا ناوگان‌های جاده‌ای در داخل کشور تولید می‌شود و وابستگی به خارج نداریم. اما همانطور که گفته شد در بخش حمل و نقل هوپیمایی چه در بخش خرید هواپیما و چه در بخش قطعات و تجهیزات فنی به غرب وابسته‌ایم.

مهاجر با تاکید براینکه در دوران تحریم مجبور شدیم از ناوگان منطقه‌ای و بین‌المللی استفاده کنیم، اضافه می‌کند: تحریم‌ها موجب شد پای شرکت‌های منطقه‌ای چون ترکیش ایرلاین ، اتحاد و سایر شرکت‌ها در منطقه به ایران باز شود.

این کارشناس حمل و نقل با این توضیح که تحریم‌ها موجب شد بخشی از بازار صنعت هواپیمایی در اختیار شرکت‌های منطقه‌ای قرار گیرد، ادامه می‌دهد: در صورتی‌که تحریم‌ها تداوم یابد بیش  از پیش  به شرکت‌های منطقه‌ای وابسته می‌شویم.چرا که این شرکت‌ها هیچ محدودیتی برای همکاری با ایران ندارند.

او اضافه می‌کند؛ با اعمال دوباره تحریم‌ها خدمات نگهداری هواپیما بیشتر می‌شود و شرکت‌های هواپیمایی بیش از پیش متضرر می‌شوند. این درحالی است که هم‌اکنون نیز این شرکت‌ها وضعیت مالی درستی ندارند و نیازمند کمک دولت هستند و بدون این کمک‌ها نمی‌توانند روی پای خود بایستند.

این کارشناس حمل و نقل در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره خط و نشان ترامپ به  شرکت‌های خارجی نیز توضیح داد: این شرکت‌ها هم اکنون نیز فروش هواپیما به ایران را متوقف کرده‌اند و حتی از تحویل هواپیماهای 80 تا 100 نفره نیز خودداری کرده‌اند.

او با بیان‌اینکه  با اعمال تحریم‌ها محدودیت‌ها در صنعت  هوایی بیشتر می‌شود، ادامه می‌دهد: هواپیماهای دست دوم و واسطه‌ای جایگزین هواپیماهای نو می‌شود . ضمن‌اینکه این نوع هواپیماها نیز گران‌تر به دست ما می‌رسد.

به گفته  مهاجر، در صورت اعمال تحریم‌ها هزینه نگهداری هواپیما افزایش می‌یابد  و عمدتا شرکت‌های هواپیمایی از دایره اقتصادی خارج می‌شوند.

او، افزایش بهای دلار را مشکل دیگری می‌داند و می‌گوید: با این اتفاق پروازهای داخلی از حاشیه سود خارج خواهند شد و زیان دربخش پروازهای داخلی بیشتر می‌شود. همچنین شرکت‌های داخلی مسافران خود را از دست می‌دهند. این درحالی است که این شرکت‌ها هم‌اکنون نیز به دلیل افزایش نرخ‌ها مسافران خود را از دست داده‌اند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید