Iranian Agriculture News Agency

بررسی عواقب تصویب نشدن fatf در گفت وگوی ایانا با نمایندگان مجلس

تصویب نکردن FATF به ضرر نظام است نه دولت

چند قدم تا لیست سیاه FATF فاصله داریم

اگر FATF تصویب نشود، امکان دارد بار دیگر در لیست سیاه FATF قرار بگیریم و این موضوع می‌تواند ‌ارتباطات بین‌المللی شبکه بانکی و مراودات مالی ما را با چالش جدی روبرو کند.

تصویب نکردن FATF به ضرر نظام است نه دولت

بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم CFT که بخشی از مراحل قرار خروج از لیست سیاه FATF است در حالی به دلیل مخالفت‌ها و درگیری‌های برخی از نمایندگان مجلس به مدت دو ماه مسکوت مانده است که کارشناسان و حتی برخی از نمایندگان مجلس درباره تصویب نشدن آن هشدار  می‌دهند.

الحاق به FATF برای کشورهای جهان و داد و ستد بین‌‌‌‌المللی تا حد اهمیت دارد که اعضای این معاهده حتی از تعداد اعضای سازمان ملل هم بیشتر است. در حال حاضر ۱۹۸ کشور، پذیرفته‌اند که توصیه‌های گروه اقدام مالی FATF را اجرا نمایند. حال آنکه تعداد دولت‌های عضو سازمان ملل متحد ۱۹۳ عضو است. این درحالی است که تا پیش از امضا برجام، تنها ایران و کره شمالی در لیست سیاه این معاهده قرار داشتند. اما پس از برجام نام ایران از لیست سیاه خارج شده است.

به  گزارش گروه سیاسی ایانا، برخی از نمایندگان مجلس تاکید دارند که تصویب نشدن این لایحه ضررهای زیادی دارد که افزایش هزینه‌های بین‌المللی و مراودات بانکی ازمهم‌ترین آن خواهد بود. برخی دیگر نیز عنوان می‌کنند که در صورت تصویب نشدن این لایحه امکان بازگشت به لیست سیاه تحریم، دور ازذهن نخواهد بود.

* در چندقدمی لیست سیاه

فرید موسوی، نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان‌اینکه مساله‌ای که در مجلس پیش آمد بر سر تصویب نشدن لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم و مقدمه‌ای بر معاهده FATF بود، گفت: آنچه به تازگی در صحن مجلس مشاهده شد، بیشتر فضاسازی درباره این لایحه بود چرا که بسیاری از نمایندگان در جریان مفاد کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم نبودند. برای همین هم مجلس این لایحه را برای مدت دو ماه به تعویق انداخت تا هم بررسی دقیق‌تری دراین باره انجام شود و هم نتیجه مذاکرات با اروپا مشخص شود.

او با اشاره به عواقب تصویب نشدن این لایحه اضافه کرد: اگر FATF  تصویب نشود، امکان دارد بار دیگر در لیست سیاه FATF قرار بگیریم و این موضوع می‌تواند ‌ارتباطات بین‌المللی شبکه بانکی و مراودات مالی را ما را با چالش جدی روبروکند ضمن اینکه این اتفاق هزینه‌های تجارت بین‌المللی را هم افزایش خواهد داد.

موسوی این توضیح را هم داد که با توجه به اینکه تا این دو هفته آینده اجلاسfatf برگزار می‌شود، امکان دارد، منتظر مهلت دو ماهه ما نمانند و  باردیگر به لیست سیاه برگردیم که به نوبه خود خطرناک است.

او با بیا‌ن‌اینکه دولت موافق تصویب FATF است، میگوید: با توجه به اینکه ایران قربانی تروریسم است و دنیا هم متوجه این موضوع شده است، ما نباید بهانه دستشان بدهیم تا مظلوم‌نمایی کنند و ایران را در مظان اتهام قرار دهند در حالی که خود شاکی و قربانی تروریسم است.

 اما و اگرهای نقل و انتقال پول

عزت‌الله یوسفیان ملا، عضو کمیسیون برنامه‌ و بودجه مجلس نیز درباره دلایل تصویب نشدن FATF در مجلس به ایانا گفت؛ دراین مورد دو نظر وجود داشت؛ یک نظر این بود که برای تصویب این لایحه اصلا نباید عجله کرد و باید با آرامش پیش رفت حتی اگر تصویب هم نشود. نظر دیگر این بود که به دلیل اینکه دو تا سه هفته تا اجلاس FATF مهلت داریم و ممکن است جزء حامیان ترورسیم قرار بگیریم ،‌ باید عجله کنیم.

او اضافه کرد: با این حال، عده‌ای از نمایندگان درخواست بررسی لایحه را داده و تاکید کردند که به دلیل تشتت آرا بهتر است دوباره در کمیسیون بررسی شود. به همین دلیل بعد از درخواست کتبی نمایندگان، قرار شد این لایحه بار دیگر به طور دقیق بررسی شود.

یوسفیان ملا،درباره تبعات تصویب نشدن fatf نیز گفت؛‌ اگر fatfدر مجلس تصویب نشود باید منتظر تحریم‌های بانکی بود. ضمن اینکه روابط بانکی نیز با این تحریم‌ها ادامه و تشدید می‌شود.

او اضافه کرد: اگرلایحه fatf در مجلس تصویب شود که هیچ  اما اگر تصویب نشود، انتقال وجوه بانکی ما دچار چالش می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس درباره تاثیر تصویب نشدن این لایحه در روابط بین‌الملی نیز توضیح داد: مشکلی در روابط بین‌‌المللی ایجاد نخواهد شد. اینگونه نیست یک کشور بگوید چون این لایحه را امضا نکرده‌اید، سفیر شما را نمی‌بینیم و قراردادی هم امضا نمی‌کنیم. اما قطعا در قراردادهایی که منجر به داد و ستد مالی شود، بامشکلات زیادی روبرو می‌شویم.  

او این را هم گفت که مخالفان این لایحه براین باورند که تبعات تصویب نشدن آن کمتر از این است که اشخاص یا افرادی از کشور گرفته شوند یا تحت تعقیب قرار بگیرند. ضمن‌اینکه ضرر کمتری هم دارد. بنابراین،‌ قرار شد در کمیسیون مجلس بررسی شود که واقعا زیان امضا کردن بیشتر است یا امضا نکردن آن.

یوسفیان ملا،‌ مشکلات جابجایی پول را مهم‌ترین ضرر تصویب نشدن fatfذکر کرد و گفت؛‌ با تصویب نشدن این لایحه، نه تنها دولت که نظام هم ضرر می‌‌کند.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید