Iranian Agriculture News Agency

پوتین در اجلاس شانگ‌های:

مسکو خواهان اجرای برجام بدون هیچ انحرافی است

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه با اشاره به اینکه خروج آمریکا از برجام عامل بی‌ثباتی است، اظهار داشت: «روسیه خواهان آن است که برجام بدون هیچ انحراف و بالا و پایینی اجرا شود».

مسکو خواهان اجرای برجام بدون هیچ انحرافی است

به گزارش «ایانا»، پوتین امروز یکشنبه در نشست اجلاس سران عضو سازمان همکاری شانگهای در چیندائو چین که با حضور «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری ایران برگزار شد، افزود: ما تمام تعهدات خودمان را در مورد برجام اجرا خواهیم کرد و از کشورهای دیگر نیز می‌خواهیم به تعهدات خود پایبند باشند.

رئیس‌جمهوری روسیه در مورد سوریه نیز اظهار داشت: درزمینهٔ مبارزه با تروریسم با همکاری ایران، ترکیه و قزاقستان به نتایجی موفقیت‌آمیزی دست‌یافته‌ایم.

پوتین با اشاره به اینکه تهدیدات تروریستی در سوریه به کمترین حد رسیده است، گفت: بیش از 90 درصد جمعیت سوریه اکنون در منطقه تحت حاکمیت دولت سوریه زندگی می‌کنند.

او در ادامه اولویت نخست سازمان شانگهای را مبارزه با تروریسم عنوان کرد و افزود: ساختاری منطقه‌ای در سازمان شانگهای برای تبادل اطلاعات و نگرش کشورهای مختلف برای مبارزه با تهدیدات و چالش‌های مختلف امنیتی ایجادشده است.

پوتین گفت: باید برای مبارزه با چالش‌های تروریستی با یکدیگر همکاری کنیم و به افغانستان کمک کنیم تا به ثبات برسد.

او گفت: تلاش می‌کنیم که یک قانون اساسی تعبیه کنیم که مردم در آن نقش اصلی داشته باشند.

پوتین در مورد حل مسئله هسته‌ای کره شمالی نیز افزود: روسیه و چین نقشه راهی برای حل‌وفصل مسئله کره شمالی در نظر گرفته‌اند و در چارچوب آن حرکت خواهند کرد.

در نشست سازمان همکاری شانگهای رهبران و سران 8 کشور عضو و 4 کشور ناظر و همچنین مسئولان سازمان‌های بین‌المللی حضور دارند.

«حسن روحانی» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران نیز به دعوت «شی جین پینگ» رئیس‌جمهوری خلق چین در این اجلاس حضور دارد علاوه بر ایران، روسای جمهوری روسیه، قزاقستان و قرقیزستان نیز به‌طور رسمی در این نشست شرکت خواهند کرد.

در سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، هیئتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی شامل دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد، «محمد نهاوندیان» معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری و ولی‌الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی، وی را همراهی می‌کنند.

دیدار با روسای جمهوری روسیه، پاکستان، افغانستان و بلاروس ازجمله برنامه‌های روز نخست سفر رئیس‌جمهوری به چین بود.

شرکت و سخنرانی در اجلاس سران سازمان شانگهای، دیدار با رئیس‌جمهوری چین در قالب دیدار دوجانبه ایران و چین، شرکت در ضیافت شام رئیس‌جمهوری چین به‌افتخار هیئت ایرانی و مراسم امضای اسناد روابط دوجانبه شامل چند سند همکاری بین ایران و چین ازجمله برنامه‌های روز دوم سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به چین است.

سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین‌المللی است که در 15 ژوئن سال 2001 میلادی در شهر «شانگهای» توسط قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تأسیس شد.

در نشست این سازمان در سال 2016 میلادی در «تاشکند»، نمایندگان هند و پاکستان یادداشت‌هایی را برای عضویت ثابت در سازمان همکاری شانگهای‌ امضا کردند و در هفدهمین نشست در آستانه قزاقستان این دو کشور به عضویت کامل این سازمان پذیرفته شدند.

اکنون جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، مغولستان و بلاروس نیز از اعضای ناظر این سازمان هستند.

این سازمان با افزایش جمعیت به سه میلیارد نفر و پهنه سرزمینی به 35 میلیون و 972 هزار کیلومترمربع به یکی از بزرگ‌ترین قدرت‌های منطقه‌ای جهان تبدیل‌شده است که منافع دوجانبه و چندجانبه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برای اعضا و شرکای اقتصادی غیر عضو دارد.

چین علاوه بر اینکه اولین شریک تجاری ایران است و در یک دهه گذشته این سطح را در روابط حفظ کرده است همچنین اولین و بزرگ‌ترین خریدار نفتی و بزرگ‌ترین مشتری صادرات غیرنفتی ایران به‌عنوان عضو اصلی گروه 1 + 5 به شمار می‌رود.

حجم مبادلات تجاری دو کشور ایران و چین در سال 2017 حدود 37 میلیارد و 300 میلیون دلار بود که به نسبت سال 2016 حدود 19.3 درصد رشد داشته است.

در سال 2017 ایران روزانه حدود 630 هزار بشکه نفت به چین صادر کرده است و در چهارماهه اول 2018 نیز تقریباً سطح فروش نفت در همان سطح باقی‌مانده است اما حجم روابط حدود 10 درصد رشد داشته است.

روحانی شامگاه امروز یکشنبه «چینگ دائو» را به مقصد تهران ترک می‌کند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید