Iranian Agriculture News Agency

عضو شورای روابط خارجی آمریکا:

استراتژی اسرائیل تحریک تهران است

مردم آمریکا، ایران را تهدید نمی‌دانند

ایانا-سیاست و دیپلماسی: عضو شورای روابط خارجی آمریکا (سی اف آر) با تأکید بر اینکه استراتژی اسرائیل بازدارندگی نیست، گفت: هدف اسرائیلی‌ها، تحریک ایران است چراکه می‌دانند هیچ راهکار سیاسی برای حل مشکلشان با ایران وجود ندارد درحالی‌که ایران در منطقه قدرت گرفته است.

استراتژی اسرائیل تحریک تهران است

به گزارش «خبرگزاری ایانا» ماکس آبراهامز عضو شورای روابط خارجی آمریکا در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص تحولات اخیر منطقه که با حملات پی‌درپی اسرائیل به پایگاه‌های سوریه آغازشده و استراتژی آمریکا در قبال ایران که در راستای استراتژی‌های اسرائیل در منطقه است، گفت: زمانی که از نتانیاهو پرسیدند چه چیزی بیش از همه اسرائیل را تهدید می‌کند او گفت سه تهدید بزرگ علیه اسرائیل وجود دارد؛ ایران، ایران و ایران. درنتیجه ازنظر اسرائیل ایران تهدید اصلی است.

وی بابیان اینکه درون اسرائیل تقریباً یک اجماع درباره این رویکرد که ایران تهدید اصلی است، وجود دارد گفت: در مورد سایر موارد این اجماع وجود ندارد. درنتیجه به نظر می‌رسد دو مسئله ازنظر آن‌ها در مورد ایران تأییدشده است؛ یکی نفوذ رو به گسترش ایران ازجمله توسعه نظامی در سوریه و دیگری توسعه هسته‌ای ایران.

آبراهامز بابیان اینکه رژیم اسرائیل سعی می‌کند این تهدیدات را از سرخود بردارد، گفت: دلیل تلاش‌های روشن اسرائیل برای از بین بردن توافق هسته‌ای هم همین بود. نتانیاهو در یک برنامه تلویزیونی به‌طور علنی اسنادی را برای تضعیف توافق هسته‌ای منتشر می‌کند و بعد بارها و بارها و احتمالاً بسیار بیشتر ازآنچه ما اطلاع داریم وارد سوریه شده و اهدافی را که به ادعای آن‌ها دارایی‌های نظامی ایران است مورد هدف قرار می‌دهد.

وی در خصوص اقدامات رژیم اسرائیل برای ضربه زدن به آنچه نفوذ منطقه‌ای ایران می‌خواند، گفت: اسرائیل برای این منظور به محموله‌هایی که به سمت حزب‌الله ارسال می‌شود حمله می‌کند و افراد ایرانی در سوریه را هدف قرار می‌دهد.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه نورث وسترن آمریکا استراتژی اسرائیل در قبال ایران را استراتژی «چمن‌زنی» خواند و گفت: این عبارت عمدتاً به روابط اسرائیل و فلسطین اطلاق می‌شود. اینکه به نظر می‌رسد هیچ راه‌حل سیاسی واقع‌بینانه‌ای بین این دو وجود ندارد و در آینده قابل پیش‌بینی این دو باهم دشمن خواهند ماند و ممکن نیست که این دشمنی به‌طور کامل از بین برود. ازاین‌رو اسرائیل به‌طور دوره‌ای سعی می‌کند ظرفیت‌های حماس و حزب‌الله را تضعیف کند.

وی بابیان اینکه اسرائیل این استراتژی را در غزه برای خنثی کردن آنچه تهدید فلسطینیان علیه خود می‌داند به کار گرفته است، گفت: به نظر می‌رسد همین استراتژی را در قبال ایران هم در سوریه به کار گرفته است؛ چراکه هیچ راه‌حل سیاسی پیش روی این دو وجود ندارد.

این استاد علوم سیاسی گفت: اسرائیل جنگ آتی با ایران را پیش‌بینی کرده و برای این منظور شرایط را بررسی می‌کند تا مطمئن شود دشمنش در ضعیف‌ترین حالت ممکن است.

وی به یک تفسیر محتمل دیگر در خصوص استراتژی رژیم صهیونیستی در قبال ایران اشاره کرد و گفت: اغلب زمانی که درباره ایران، حزب‌الله و اسرائیل حرف می‌زنند منظورشان تلاش اسرائیل برای جلوگیری از حملات حزب‌الله است که می‌گویند در صورت هرگونه حمله پاسخ اسرائیل به آن‌ها بسیار سخت خواهد بود. این در حالی است بازدارندگی بر پایه جلوگیری از حمله بناشده اما این کاری نیست که اسرائیل می‌کند.

آبراهامز با تأکید بر اینکه استراتژی اسرائیل بازدارندگی نیست، گفت: هدف اسرائیلی‌ها برعکس، تحریک ایران است چراکه می‌دانند هیچ راهکار سیاسی برای حل مشکلشان با ایران وجود ندارد و می‌دانند ایران در منطقه قدرت گرفته است. پس چرا درگیری با ایران را درزمانی که برای آن‌ها بهترین زمان ممکن است، تشدید نکنند؟

وی شرایط کنونی رژیم اسرائیل را که ازنظر او «بهترین زمان‌بندی برای تشدید تحرکات علیه ایران» است شرح داد و گفت: برای اسرائیل دلایل قانع‌کننده زیادی وجود دارد که از این زمان استفاده کند. اینکه ایران از هر زمان دیگری در خلیج‌فارس و جهان از سال ۲۰۰۳ به بعد قوی‌تر شده یک حقیقت است. از سوی دیگر روابط آمریکا و اسرائیل در سطح مقامات رسمی از هرزمانی در تاریخ اسرائیل نزدیک‌تر شده است. هرگز رئیس‌جمهوری به این اندازه حامی اسرائیل در آمریکا روی کار نیامده بود. هیچ رئیس‌جمهوری به‌اندازه ترامپ طرفدار اسرائیل نیست.

آبراهامز افزود: اگر به جنگ اسرائیل و حماس در سال ۲۰۰۶ نگاه کنید خواهید دید که آمریکا در حاشیه این درگیری ایستاده بود و هیچ تحرکی نداشت. من فکر نمی‌کنم اگر اسرائیل جنگی با ایران راه بیاندازد یا دست‌کم درگیری نظامی قابل‌توجهی با ایران و حزب‌الله داشته باشد، آمریکا مثل گذشته گوشه‌ای به ایستد و تماشا کند. به‌محض اینکه اسرائیل در یک موضع رسمی به ایران تجاوز کند، واشنگتن هم به‌عنوان یک موضع رسمی به ایران تجاوز خواهد کرد.

این عضو شورای روابط خارجی آمریکا گفت: این رابطه یک ائتلاف بر سر منافع استراتژیک است. شاید هم یک کار مشترک در استراتژی ضد ایران، آمریکا و اسرائیل باشد. کاملاً محتمل است که داده‌هایی که نتانیاهو به‌زعم خود علیه برنامه هسته‌ای ایران افشا کرد؛ یعنی داده‌هایی که گفته می‌شود به قبل از سال ۲۰۱۳ برمی‌گردد هم قبلاً به اطلاع واشنگتن رسیده باشد. پومپئو ممکن است نتانیاهو را تشویق کرده باشد که این اطلاعات را افشا کند تا کار آن‌ها برای خروج از توافق هسته‌ای راحت‌تر شود.

وی در خصوص اینکه آیا دولت آمریکا در راستای سیاست‌های رژیم صهیونیستی علیه ایران قدم برمی‌دارد و اینکه آیا سیاست‌گذاری در خصوص ایران در دولت ترامپ آن‌طور که برخی کارشناسان معتقدند به نتانیاهو سپرده‌شده یا خیر؟ گفت: اگر در خیابان از مردم آمریکا سؤال کنید بین ایران، القاعده وداعش کدام‌یک تهدیدی علیه آمریکا هستند خواهند گفت، داعش و القاعده.

آبراهامز بابیان اینکه ازنظر مردم آمریکا، ایران در سراسر جهان انفجار به راه نمی‌اندازد و از همه مهم‌تر اگر هم اتفاقی بیافتد علیه غرب و به‌ویژه آمریکا نخواهد بود، گفت: اما اگر همین سؤال را از مقامات رسمی آمریکایی بپرسید احتمالاً ۹ نفر از هر ده نفر آن‌ها خواهد گفت ایران بزرگ‌ترین تهدید آمریکاست. ایران یکی از نگرانی‌های اصلی سیاست خارجی آمریکاست.

وی با اشاره به اطرافیان ترامپ در دولت گفت: اگر به کسانی که ترامپ دور خود جمع کرده هم نگاه کنید به دلیل تمرکز سیاست خارجی بر نگرانی در مورد ایران پی خواهید برد. پومپئو و بولتون عقاید ضد ایرانی قوی دارند. آن‌ها مدت‌هاست که چنین باوری دارند و به دشمنی‌شان با ایران ایمان‌دارند. این‌ها کسانی هستند که درباره سیاست آمریکا در قبال ایران تصمیم‌گیری می‌کنند.

عضو شورای روابط خارجی آمریکا درباره سخنرانی ترامپ برای اعلام خروج آمریکا از توافق هسته‌ای گفت: نکته جالب‌توجه بعدازاین سخنرانی جایی بود که او به سؤال خبرنگاران درباره اینکه این تصمیم چطور آمریکا را امن‌تر می‌کند، پاسخ نداد. از طرفی در این سخنرانی تلاشی نکرد که توضیح دهد چرا خروج از توافق هسته‌ای برای آمریکا بهتر است. این در حالی است که توضیح دلیل بهتر بودن خروج از برجام، وظیفه محوری او بود.

به گزارش «ایانا» ماکس آبراهامز اخیراً در صفحه شخصی توییتر خود به اظهارات ضدونقیض مقامات دولت آمریکا درباره سیاست این دولت در قبال ایران واکنش نشان داده و گفته بود این سیاست در روزهای مختلف هفته دستخوش تغییر می‌شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید