Iranian Agriculture News Agency

جریان صدر:

دیکته‌های آمریکا در مورد ایران را نمی‌پذیریم

ایانا-سیاست و دیپلماسی: ضیاء الاسدی مسئول دفتر سیاسی جریان صدر عراق به رهبری مقتدا صدر گفت: دیکته‌های امریکا در مورد رابطه با جمهوری اسلامی ایران، غیرقابل‌قبول است.

 دیکته‌های آمریکا در مورد ایران را نمی‌پذیریم

به گزارش «خبرگزاری ایانا»، الاسدی در گفتگو با شبکه المیادین در خصوص اظهارت اخیر مقامات آمریکایی در مورد ایران گفت: جریان صدر و سایر شرکای عراقی این‌همه مبارزه و فداکاری نکردند که امروز بخواهند سر تسلیم در برابر امیال و خواسته‌های آمریکا فرود آورند.

مسئول دفتر سیاسی جریان صدر گفت: جمهوری اسلامی ایران کشور همسایه ماست و باهم منافع مشترک تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و تجاری داریم و ما هرگز دیکته‌های دیگران را در این خصوص نخواهیم پذیرفت.

الاسدی تصریح کرد: سیاست عراق باید تنها بر اساس یک معیار تعیین شود و آن منافع عراق و نیز منافع کشورهای همسایه و داشتن روابط متوازن با آن‌هاست و پذیرش خواسته‌های آمریکا جایگاهی برای ما ندارد.

وی گفت: همه می‌دانند که خواسته‌ها و امیال آمریکا حدومرزی ندارد و نه‌تنها ربطی به منافع ملت‌ها ندارد بلکه حتی گاهی مخالف منافع خود ملت آمریکا و تنها در راستای منافع شرکت‌های تولید اسلحه و نفت و لابی صهیونیستی است.

مسئول دفتر سیاسی جریان صدر عراق افزود: این جریان هرگز تسلیم اراده دیگران ازجمله آمریکایی‌ها نخواهد شد چراکه سیاست‌های آمریکا در منطقه، سیاست‌هایی شکست‌خورده است و منطقه را دچار بلا و ویرانی کرده است.

این مسئول جریان صدر عراق همچنین تأکید کرد سید متقدا صدر هرگز اجازه استفاده از خاک عراق برای حمله به هرکدام از کشورهای همسایه را نخواهد داد.

وی در خصوص حضور آمریکا در عراق گفت: همان‌طور که درگذشته تأکید کرده‌ایم، حضور آمریکا در عراق غیرقابل‌قبول است مگر با ماهیت دیپلماتیک و در چارچوب سفارت آن‌هم به همان حجم و اندازه‌ای که سفارت عراق در واشنگتن هم دارا باشد.

الاسدی افزود به‌ویژه حضور نظامی آمریکا ازنظر ما امری نپذیرفتنی است چراکه با درخواست دولت عراق انجام‌نشده است و دولت‌های گذشته و حتی دولت حیدرالعبادی (نخست‌وزیر کنونی) نیز گفته‌اند که ما درخواست افزایش نیروی نظامی آمریکا نداشته‌ایم.

وی گفت حضور نظامیان خارجی در دولت آینده و هر دولت دیگری در عراق باید مردود شمرده شود.

مسئول دفتر سیاسی جریان صدر عراق در خصوص توییت مداخله جویانه «ثامر السبهان» سفیر اخراجی عربستان از عراق و مشاور امور خلیج‌فارس وزارت خارجه سعودی در مورد پیروزی ائتلاف انتخاباتی سائرون (موردحمایت سید مقتدا صدر) نیز گفت: هیچ رابطه محرمانه‌ای میان سید مقتدا صدر یا جریان‌های وابسته و نزدیک به ایشان با عربستان سعودی وجود ندارد.

وی گفت: این روابط کاملاً درهمان حدی است که آشکار و در معرض دید مردم و رسانه‌ها قرار داشته است و چیزی بیش از سفری که مقتدا صدر به عربستان انجام نداد رابطه‌ای میان دو طرف وجود ندارد.

الاسدی افزود: سفر مذکور نیز تنها در چارچوب تلطیف فضا و آغاز برقراری روابط متوازن با کشور همسایه مهمی مانند عربستان قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: السبهان توییت‌های عجولانه داشته است. او عراق و شرایط این کشور را درست متوجه نمی‌شود و بارها با توییت مای خود فضای نامناسب در عراق ایجاد کرده است و خود سید متقدا صدر نیز به این موضوع اشاره داشته است.

الاسدی گفت سید مقتدا صدر هرگونه دخالت در امور عراق را یک اشتباه بزرگ می‌داند و تأکید دارد که تصمیمات در این کشور باید مستقل و عراقی باشد.

گفتنی است با اعلام نتایج اولیه انتخابات عراق در اوایل هفته گذشته مبنی بر صدرنشین شدن ائتلاف انتخاباتی سائرون موردحمایت مقتدا صدر، موجی از القاءات رسانه‌ای از سوی جریان رسانه‌ای سعودی در مورد مواضع جریان صدر و به‌تبع آن دولت آینده عراق ازجمله در خصوص سیاست خارجی و در قبال آمریکا، عربستان و جمهوری اسلامی ایران فضای رسانه‌ای عراق و حتی بخشی از فضای مجازی در ایران را پر کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید