Iranian Agriculture News Agency

گلایه‌های روحانی از عدم سرمایه‌گذاری در کشاورزی

مهدی پازوکی: تندروها سد راه شده‌اند

شفافیت، رقابت و رفع انحصار بازار ایران را تقویت می‌کند

ایانا-سیاست و دیپلماسی: باندهای قدرت رانت‌های اقتصادی را مدیریت می‌کنند از آن‌سو قدرت‌های خارجی‌ با هدایت پروژه ایران‌هراسی کشورهای اروپایی را نسبت به عدم سرمایه‌گذاری در ایران تشویق می‌کنند.

مهدی پازوکی: تندروها سد راه شده‌اند

حسن روحانی در جلسه شورای اداری استان آذربایجان شرقی می‌گوید: «مردم در تنگنا هستند و باید این جیب خالی را پر کنیم» رئیس‌جمهور اعتقاد دارد برای آنکه رفاه در جامعه به حد مطلوب برسد، نیاز به سرمایه‌گذاری در کشور داریم. روحانی خطاب به مدیران ارشد محلی گفت: «ریشه مشکلات ما در بخش کشاورزی نداشتن منابع لازم است.» مهدی پازوکی استاد اقتصاد توسعه در گفت‌وگو با «ایانا»، خبرگزاری کشاورزی ایران می‌گوید: «در کشور سرمایه‌داریم، اما دست‌های فتنه‌گر باعث انحراف از توسعه شده‌اند.»

 

امنیت سرمایه‌گذاری نداریم

پازوکی با اشاره به سخنان روحانی در نبود سرمایه‌گذاری در ایران گفت: در اقتصاد کلان در حال حاضر با کمبود سرمایه روبه‌رو نیستیم، حجم پس‌انداز در سیستم بانکی بالاست، اما مکانیسم آن‌که پس‌انداز تبدیل به سرمایه شود با مشکل روبه‌رو شده است.

پازوکی ادامه داد: دلیل قفل شدن سرمایه‌گذاری در ایران فضای نامناسب کسب‌وکار است. سرمایه‌گذاری در ایران فاقد امنیت است؛ لذا پس از هر تحرک سیاسی بخشی از سرمایه از ایران خارج می‌شود. پازوکی با اشاره به سخنان نوبخت در تلویزیون ایران گفت: سخنگوی هیئت دولت از خروج 30 میلیارد دلاری سرمایه در حوادث دی‌ماه گذشته از کشور خبر می‌دهد. این موضوع نشان می‌دهد که ضرب سیاست بر اقتصاد آن‌قدر زیاد است که سرمایه‌گذار امنیت روانی لازم را از دست داده است. در حال حاضر حدود یک هزار و 500 تریلیون تومان حجم نقدینگی کشور است که اگر تنها 10 درصد آن یعنی حدود 150 هزار میلیارد تومان وارد بخش سرمایه‌گذاری شود، تولید ملی و اشتغال افزایش چشم‌گیر خواهد یافت.

 

پای مافیا در میان است

این استاد اقتصاد دانشگاه با اشاره به دست‌های پنهان برای فرار سرمایه‌گذاری در ایران گفت: در ایران پشت هر نوسان اقتصادی یک رانت عظیم پنهان‌شده است، باندهای قدرت رانت‌های اقتصادی را مدیریت می‌کنند از آن‌سو، قدرت‌های خارجی‌ها با هدایت پروژه ایران هراسی کشورهای اروپایی را نسبت به عدم سرمایه‌گذاری در ایران تشویق می‌کنند.

پازوکی افزود: مافیای داخلی و دشمنان خارجی دو روی یک سکه برای برهم زدن ثبات اقتصادی در کشور هستند که روحانی بارها از فتنه آن‌ها در کشور گلایه کرده است و بهتر است دولت در این زمینه با مردم به‌صورت مستقیم گفت‌وگو کند.

مهدی پازوکی با اشاره به راه‌حل‌های لازم برای بازگشت سرمایه‌گذاری به کشور گفت: سه فاکتور برای بازگشت به شرایط عادی باید اجرا شود، اول ایجاد شفافیت در اقتصاد که وظیفه حکومت است، دومین عامل ایجاد رقابت میان بنگاه‌های اقتصادی است و درنهایت سومین فاکتور از میان برداشتن انحصار در اقتصاد است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید