Iranian Agriculture News Agency

زنگ‌های خطر خشک‌سالی به مجلس و دولت رسید

جای خالی نهادهای غیردولتی در کارگروه سازگاری با کم‌آبی

دولت کارگروه و مجلس جلسه غیرعلنی تشکیل دادند

گرچه دیر اما بالاخره صدای زنگ‌های خطر خشک‌سالی در کشور به صدا درآمد و دولت و مجلس دست‌به‌کار شدند. دولت که کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی را تشکیل داده بود، اعضایش را معرفی کرد و مجلس با حضور وزیر نیرو و وزیر جهاد کشاورزی جلسه غیرعلنی تشکیل داد.

جای خالی نهادهای غیردولتی در کارگروه سازگاری با کم‌آبی

پیش از آغاز جلسه غیرعلنی مجلس، جعفر زاده‌ایمنآبادی نماینده رشت خبر داد که موضوع جلسه در ارتباط با سد دز است. درواقع سد دز مشکلات زیادی را در منطقه به وجود آورده است. از  یک‌سو باعث خشکی جلگه خوزستان شده و کشاورزی را از بین برده و از سوی دیگر این خشکی سبب شده تا جلگه خوزستان تبدیل به یکی از کانون‌های ریز گرد جنوب کشور شود.

رئیس مجلس با اتمام جلسه غیرعلنی، درباره این جلسه توضیح داد و گفت: کمیسیون‌های مربوطه در مجلس باید به صورت مستمر از سوی کارگروه دولت در جریان پیشرفت کارها درخصوص مشکل کم‌آبی قرار گیرند، تا این مسئله برای کشاورزان و عموم مردم مشکلی ایجاد نکند.

موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان هم اعلام کرد: اردکانیان، وزیر نیرو در مجلس گفته است که نیمی از کشور با بحران کم آبی روبه‌رو خواهد بود.

وی افزود: وزیر نیرو همچنین عنوان کرد که حدود 13 استان به‌طورجدی با مشکل کم‌آبی مواجه هستند و در این میان استان اصفهان از همه استان‌ها شرایط سخت‌تری دارد و ما برای تأمین آب شرب این استان با مشکل مواجه هستیم.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: همچنین در این جلسه محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی با ارائه برنامه‌های این وزارتخانه در ارتباط با بحث آبیاری نوین خبر داد  6 میلیون هکتار از زمین‌های کشاورزی کشور قابلیت آبیاری نوین دارند که تاکنون بخشی از آن‌ها انجام‌شده است.

بهروز نعمتی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی هم درباره جلسه غیرعلنی روز چهارشنبه  مجلس اظهار داشت: مقرر شد مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در کنار کمیته‌ای که در دولت جهت رسیدگی به مشکل کم‌آبی تشکیل خواهد شد، قرار گیرد. به‌علاوه، دو کمیسیون کشاورزی و انرژی مجلس نیز کمیته مذکور را کمک خواهند کرد.

او با طرح این احتمال که معاون اول رئیس‌جمهور در رأس کمیته مزبور قرار خواهد گرفت، افرود: مقرر شد کمیته تشکیل‌شده، موضوع تهیه آمایش آب را در دستور کار قرار دهد، چراکه ما هیچ تفاوتی میان مناطق پربارش و کم‌بارش در این زمینه نمی‌بینیم، بنابراین قرار شد آمایشی صورت گرفته و  با رفع این مشکل دغدغه کشاورزان نیز موردتوجه قرار گیرد.

جای خالی غیردولتی‌ها در کارگروه

اواسط اسفندماه بود که خبر تشکیل کارگروه سازگاری با کم‌آبی منتشر شد. همان موقع بسیاری از صاحب‌نظران معتقد بودند این اقدام دیرهنگام است.

تغییر الگوی بارش چندین سال است در کشور رخ‌داده و شایسته بود دولت زودتر از این حرف‌ها نسبت به آن واکنش نشان دهد. به‌بیان‌دیگر اگرچه جلوی زیان را از هرکجا بگیرند، منفعت است اما گاه جبران برخی چیزها با تعلل غیرممکن و غیرقابل‌بازگشت  می‌شود و محافظت از منابع آبی نیز از این دسته است. با همه این‌ها امروز اعضای کارگروه تخصصی که دولت تشکیل داده، مشخص شد. بر این اساس  مسعود تجریشی، معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط‌زیست، علی مراد اکبری، معاون آب‌وخاک وزارت جهاد کشاورزی، محمدعلی افشانی، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور و صادق نجفی، رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به‌عنوان کمیته تخصصی کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی انتخاب شدند.

مهم‌ترین نقدی که به این کارگروه وارد است و خودنمایی می‌کند، جای خالی غیردولتی‌ها و نهادهای مردمی در آن است. مگر می‌توان تصمیمی برای بخش آب در سیستان و بلوچستان و یا خراسان جنوبی گرفت اما هیچ نهاد غیردولتی و یا نماینده کشاورزان در آن حضور نداشته باشد؟

به بیان ساده‌تر در نظر نگرفتن نهادهای غیردولتی در سیاست‌گذاری‌های یک دهه گذشته امروز سبب بروز چالش‌هایی همچون وجود ریز گردها در غرب و جنوب کشور و شورش و طغیان کشاورزان در اصفهان شده است.

دولت به‌تنهایی قادر به برطرف کردن چالش‌های پیش‌رو نیست، نه‌فقط دولت بلکه نهادهای قدرتمندتر دیگر هم این‌گونه هستند و تجربه جهانی نشان  داده، حل عقلانی معضلات با کمترین هزینه، مستلزم حضور و مشارکت نهادهای غیردولتی و مردم‌نهاد است. اقدامی که البته در کشور ما بسیاری اوقات نادیده گرفته می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید