Iranian Agriculture News Agency

تحلیل رویترز از نوسانات ارزی ایران

کاهش ارزش ریال ایران زیر سایه تهدید ترامپ

باید دید گرانی‌های حاصل از افزایش نرخ دلار چه تأثیری بر ایران می‌گذارد

خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا) روز یکشنبه گزارش داد دلار آمریکا زیر سایه نگرانی از تهدیدات ترامپ در بازار ایران به مرز 5400 تومان رسیده است. روز یکشنبه نرخ ارز ایران حداقل 5.5 درصد کاهش یافت و این لغزش یک رکورد جدید برای ریال در ایران محسوب می‌شود.

کاهش ارزش ریال ایران زیر سایه تهدید ترامپ

به نظر می‌رسد اگر دونالد ترامپ تهدیدات خود برای خروج از برجام را عملی کند، قیمت دلار در ایران باز هم افزایش‌یافته و دلار با سرعت بیشتری سقوط خواهد کرد. خبرگزاری‌های ایران گزارش دادند که مجلس وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی را برای شرکت در یک جلسه غیرعلنی در روز سه‌شنبه دعوت کرده تا در مورد کاهش ارزش پول ملی بحث کنند. ترامپ در ماه ژانویه گفته بود برجام «معایب فاجعه‌آمیزی دارد» و باید در آن تغییراتی ایجاد شود، در غیر این صورت آمریکا از برجام خارج خواهد شد.

از سال گذشته بانک مرکزی ایران ارزش ریال را کاهش داد تا تورم بالای ایران را کنترل کند و به صادرات رقابتی کمک کند اما این کاهش ارزش پول ملی در چند ماه گذشته تشدید شد. سال گذشته ایران با یک موج گسترده اعتراضات مردمی در برابر فساد دولتی و گرانی هم روبهرو بود و باید دید موج جدید گرانی‌های حاصل از افزایش نرخ دلار چه تأثیری بر جامعه ایران می‌گذارد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید