Iranian Agriculture News Agency

سفیر سابق ایران در یونان:

زیرساخت‌های گردشگری در کشور وجود ندارد

جایگاه ایران در دیپلماسی گردشگری کجاست؟

امروزه دیگر دیپلماسی تنها نشستن دور میز مذاکره و امضای تفاهم‌نامه و توافق نیست. جهان امروز از همه ابزارها برای پیش برد اهداف خود با سایر کشورهای جهان استفاده می‌کند و یکی از مهم‌ترین ابزارهای جهان گردشگری است.

زیرساخت‌های گردشگری در کشور وجود ندارد

در ویتنام ، دولت و وزارت امور خارجه این کشور طی یک برنامه و آموزش به کشاورزان و ماهی‌گیران شکل گردشگری در این کشور را تغییر دادند و از زندگی روزمره مردم این کشور تورهای گردشگری ساختند. این کشور در یک فرآیند چندساله تبدیل به نخستین مقصد توریست‌های آمریکایی شد. از این‌ دست نمونه‌ها در جهان کم نیست. حال سؤال اینجاست جایگاه ما در دیپلماسی گردشگری کجاست؟

یکی از گلایه‌هایی که ما همواره از رقبای منطقه‌ای خود داشته‌ایم این بوده که بر طبل ایران‌هراسی می‌کوبند. بی‌تردید یکی از راه‌های مبارزه با ایران هراسی این است که درهای کشور به‌سوی جهان باز شود تا هم تبلیغات رقبا خنثی و هم درآمدی برای کشور ایجاد شود.

از سوی دیگر افزایش حضور گردشگر می‌تواند شرکت‌های خارجی را هم برای سرمایه‌گذاری به‌سوی کشور  بکشاند. از آنجایی‌که ایران کشوری چهارفصل و تاریخی است پس به‌صورت بالقوه می‌تواند مقصد توریست‌های زیادی در جهان باشد اما چرا ما در این زمینه  عقب هستیم؟

این سؤال را با قاسم محبعلی، سفیر سابق ایران در یونان مطرح کردیم. این کارشناس مسایل دیپلماسی مهم‌ترین دلیل عقب‌ماندگی ایران در این زمینه را نداشتن زیرساخت‌های لازم دانست.

او در گفت‌وگو با ایانا گفت: مسئله جذب توریست در ایران هرگز نمی‌تواند مانند ترکیه، آذربایجان و یا گرجستان در منطقه باشد زیرا ما در کشورمان محدودیت‌هایی در ارتباط با جذب توریست داریم که بیشتر آن‌ها اجتماعی هستند و ممکن است بسیاری از توریست‌های جهان را از سفر به ایران منصرف کند.

محبعلی در پاسخ به این سؤال که اگر به خاطر محدودیت‌ها توریست‌های تفریحی را از دست بدهیم آیا امکان این وجود ندارد که بر روی توریست‌های تاریخی و فرهنگی سرمایه‌گذاری کنیم، گفت: به‌طورکلی جذب توریست چه تفریحی و چه تاریخی و فرهنگی نیازمند زیرساخت‌هایی است که کشور ما فاقد آن‌هاست، برای مثال ما در بسیاری از شهرهایمان هتل به‌اندازه کافی نداریم. یا حتی یک مسئله ساده‌تر، سرویس‌های بهداشتی مناسب در جاده‌ها وجود ندارد، این‌ها به نظر ساده می‌آید اما اولیه‌ترین زیرساخت صنعت توریست است.

سفیر سابق ایران در یونان ادامه داد: مسئله دیگر این است که درآمد اصلی حاصل از صنعت توریسم از طریق جذب توریست تفریحی است. برای مثال یونان که ازنظر تاریخی و فرهنگی کشور بسیار غنی و مهمی در اروپا محسوب می‌شود و سالانه گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند هم بیشترین درآمدش در این صنعت از طریق جزایرش است و بیشتر توریست‌ها درواقع جذب جزایر این کشور می‌شوند. اما به دلیل محدودیت‌هایی که ما در زمینهٔ اجتماعی داریم نمی‌توانیم از امکانات طبیعی کشورمان در این حوزه استفاده کنیم.

محبعلی هم‌چنین یکی دیگر از موانع پیش رو را مسئله روادید عنوان کرد و گفت: کشور ما در منطقه و سطح بین‌الملل دچار مشکلات جدی سیاسی با برخی کشورها است و بر همین اساس امکان برداشتن روادید وجود ندارد و همین سبب می‌شود بسیاری به دلیل وجود مانعی به نام ویزا قید سفر به ایران را بزنند.

او در پایان اظهار داشت: درواقع وجود مشکلات سیاسی منطقه‌ای و جهانی سبب شده تا شرکت‌هایی که به دنبال جذب توریست هستند، موفق نباشند و از سوی دیگر دولت هم در این زمینه تصمیم گیر اصلی نیست و عملکرد و سیاست‌های نهادهای دیگر هم در این زمینه بسیار تأثیرگذار است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید