Iranian Agriculture News Agency

نایب‌رئیس بنیاد توانمندسازی گندم‌کاران اعلام کرد:

تهدید امنیت غذایی با تغییر کاربری اراضی

یارانه کشاورزی باید در کمک‌های مالی، مکانیزاسیون و آموزش تزریق شود

طی سال‌های گذشته در مناطق خوش‌آب‌وهوا و کشاورزی‌محور، با مشکل تخریب و تغییر کاربری اراضی کشاورزی و ساخت‌وسازهای غیرمجاز روبه‌رو هستیم، به‌طوری‌که این موضوع به یک بحران در کشور تبدیل شده و خسارت‌های جبران‌ناپذیری به زیرساخت‌های اصلی تولید بخش کشاورزی ازجمله منابع پایه آب‌‌وخاک وارد کرده است. یک کارشناس امور کشاورزی اعتقاد دارد تغییر زمین‌های کشاورزی از سوی کشاورزان از سر ناچاری و به دلیل مسائل اقتصادی است.

تهدید امنیت غذایی با تغییر کاربری اراضی

عطاءالله هاشمی نایب‌رئیس بنیاد توانمندسازی گندم‌کاران در گفت‌وگو با «ایانا» علت اصلی تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی را عدم سوددهی تولید دانست و گفت: در گذشته اگر به یک کشاورز پیشنهاد فروش زمین یا حق‌آبه را می‌دانند، برایش امری ناپسند محسوب می‌شد، اما در حال حاضر سودده نبودن کاشت محصولات کشاورزی باعث شده بیشتر کشاورزان رغبتی به تولید نداشته باشند. مسئولان واقعیت را نمی‌بینند و آدرس غلط می‌دهند، درحالی‌که آنچه باعث تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی و رشد پدیده ویلاسازی می‌شود، عدم توانایی امرارمعاش کشاورزان است.

هاشمی ادامه داد: وقتی کشاورز با کمبود آب و نهاده‌های کشاورزی در کنار واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی همچون برنج که محصول دوم در سبد غذایی خانوار ایرانی است، روبه‌رو می‌شود و محصولاتش نیز به‌درستی قیمت‌گذاری نمی‌شود، انگیزه‌ای برای ادامه کار کشاورزی ندارد. درواقع کشاورز به‌جای محصول‌فروشی، با زمین‌فروشی امرارمعاش می‌کند.

او ادامه داد: کشاورزی که از محل فروش یک هکتار زمین یا ویلاسازی، درآمد یک میلیارد تومانی به دست آورد و از محل سپرده‌گذاری این میزان در بانک نیز ماهی چند 10 میلیون سود می‌گیرد، اگر بخواهد در همین زمین به کشت محصول بپردازد، سالی پنج میلیون تومان درآمد کسب می‌کند که طبیعتاً در این شرایط امرارمعاش کشاورز سخت می‌شود.

هاشمی با بیان اینکه راه‌حل تغییر کاربری تجمیع اراضی است، افزود: بی‌توجهی به تجمیع و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی آن‌ها را در معرض تغییر کاربری قرار می‌دهد و زمین‌های این بخش را از رونق و تولید بازمی‌دارد. در این مسیر لازم است بخش خصوصی وارد شود و با کار علمی در بخش کشاورزی آن را به مرحله سودمندسازی برساند تا با پایین آمدن هزینه‌های زندگی کشاورزان میزان رفاه آن‌ها افزایش یابد. زیرا اگر به‌صورت تناوبی زمین‌های کشاورزی را از دست بدهیم امنیت غذایی به‌شدت تهدید خواهد شد و کشور از مرحله تولید به مرحله واردات واردشده و با توجه به شرایط منطقه‌ای ایران واردات ده میلیون تن مواد غذایی در سال غیرقابل اجرا بوده و با خطر جدی گرسنگی روبه‌رو خواهیم شد.

هاشمی با اشاره به نقش دولت در کنترل تغییر کاربری اراضی گفت: در سال‌های گذشته بدون در نظر گرفتن راه‌حل‌های جایگزین لازم، یارانه بخش کشاورزی حذف‌شده است، کشاورز خلع سلاح شده و مجبور است برق را آزاد بخرد درحالی‌که کار او نیازمند 90 درصد یارانه در برق است. در حال حاضر تنها طرح تشویق او خرید تضمینی است درحالی‌که یارانه باید در کمک‌های مالی، مکانیزاسیون و آموزش تزریق می‌شد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید