Iranian Agriculture News Agency

نماینده گلستان در گفت‌وگو با ایانا تأکید کرد که با وجود مقاومت کشاورزان

سیاست تغییر کشت باید اجرایی شود

تغییر سیاست کشت بدون حل مشکلات معیشتی موفق نخواهد بود

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با اشاره به تأثیرات خشک‌سالی در زمین‌ها و شالی‌کاری‌های استان‌های شمالی کشور و به‌خصوص استان مازندران، گفت: باید هرچه سریع‌تر سیاست تغییر کشت که در برنامه ششم توسعه هم پیش‌بینی‌شده را اجرایی کرد.

 سیاست تغییر کشت باید اجرایی شود

نورمحمد تربتی‌نژاد در گفت‌وگو با ایانا، گفت: تاریخچه و مطالعه وضعیت آب‌‌وهوا در دهه گذشته نشان می‌دهد کشور ما با سرعت زیاد به‌سوی خشک‌سالی می‌رود و همه استان‌ها به‌صورت نسبی در مدار این خشک‌سالی قرار دارند.

او ادامه داد: شمال کشور و استان‌های گیلان، مازندران و گلستان هم مانند سایر استان‌ها از این خشک‌سالی سهم دارند و طبیعی است  زمین‌های کشاورزی این مناطق آسیب‌پذیر شوند، از همین رو این روزها خبرهای نگران‌کننده‌ای از زمین‌های کشاورزی مازندران به گوش می‌رسد.

نماینده مردم گلستان در مجلس شورای اسلامی افزود: باید هر چه سریع‌تر سیاست تغییر کشت که در برنامه ششم توسعه هم پیش‌بینی‌شده را اجرایی کرد؛ برای نمونه در حوزه انتخابیه من یعنی گلستان، کشت برنج به دلیل کمبود آب ممنوع شده و کشاورزان باید به دنبال کشت جایگزین باشند.

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با اشاره به اینکه در بسیاری از موارد کشاورزان در مقابل سیاست تغییر کشت مقاومت می‌کنند و چندان با سیاست‌های دولت همراه نیستند، گفت: در همین تعطیلات نوروز من به روستاهای حوزه انتخابیه‌ام سر زدم و با کشاورزان صحبت‌هایی داشتم و شکایت آن‌ها از همین مسئله بود که چرا کشت برنج در گلستان ممنوع شده است.

تربتی‌نژاد ادامه داد: من در پاسخ به این گلایه‌ها مطرح کردم که کشور با کم‌آبی روبه‌رو است و کمبود آب یک بحران جدی برای ما تلقی می‌شود و راهی جر تغییر الگوی کشت در هر استان و مطابق با نیازها و منابع آبی آنجا وجود ندارد.

نماینده مردم گلستان در ادامه تأکید کرد: آنچه سبب می‌شود کشاورزان در مقابل تغییر الگوی کشت مقاومت کنند، مشکلات معیشتی این قشر از جامعه است و محصولات آبی از لحاظ درآمد قابل‌مقایسه با محصولات دیم و کم‌آب‌تر نیستند.

او همچنین اضافه کرد: در گلستان یک هکتار گندم برای کشاورز سه میلیون آورده دارد، اما یک هکتار شالی یا برنج 20 میلیون تومان. پس طبیعی است کشاورزان در مقابل تغییر سیاست‌های کشت از خود مقاومت نشان دهند. لازم است برای تشویق آنها به این تغییر تدبیر جدید اندیشید./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید