Iranian Agriculture News Agency

فریدون مجلسی در گفت‌وگو با ایانا مطرح کرد:

بی‌اعتمادی منطقه به ایران در حل مشکلات اکوسیستم

در عرصه دیپلماسی باید نگاه یک‌بعدی را کنار بگذاریم

نشست سه‌جانبه رؤسای‌جمهوری ایران، ترکیه و روسیه در حالی به پایان رسید که مانند گذشته کلید مذاکرات منطقه‌ای نتوانست قفل بن‌بست جنگ در سوریه را باز کند. در حاشیه این اجلاس دو قرارداد بزرگ نظامی و تجاری میان روسیه و ترکیه امضاء شد. قرارداد فروش موشک‌های اس 400 و نیز احداث نیروگاه اتمی توسط شرکت روس اتم در ترکیه نشان داد دو طرف با وجود اختلافات در موضوع سوریه از هر نشستی برای نزدیکی بیشتر تجاری، نظامی به یکدیگر استفاده می‌کنند، اما روحانی دست‌خالی از ترکیه به تهران بازگشته است.

بی‌اعتمادی منطقه به ایران در حل مشکلات اکوسیستم

یک دیپلمات سابق وزارت امور خارجه اعتقاد دارد ایران می‌تواند از پیروزی‌ها و موقعیت استراتژیک خود در منطقه به سود منافع ملی استفاده کند، اما تابه‌حال در این زمینه خیلی موفق عمل نکرده است.

فریدون مجلسی در گفت‌وگو با ایانا گفت: ترکیه با اجرای پروژه گاپ باعث ایجاد انحراف در سرشاخه‌های اصلی رود فرات شده است. سدسازی‌های مکرر ترکیه به‌منظور تولید برق و صادرات آن، شرایط زیست‌محیطی منطقه را تحت‌تأثیر قرار داده و حتی جرقه اولیه جنگ در سوریه نیز اعتراض به مدیریت خشک‌سالی بود.

مجلسی با اشاره به نقش کلیدی ایران در تحولات آینده خاورمیانه، ادامه داد: اکنون روسیه و ترکیه تقریبا راهشان را از ایران جدا کرده‌اند و هرکدام تنها به منافع خود فکر می‌کنند. جا دارد حسن روحانی نیز در نشست‌های آتی مسئله جنگ آب را به‌عنوان چالش بعدی منطقه روی میز مذاکرات بیاورد تا نظام امنیتی جدیدی برای منطقه تدوین شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در بخش دیگری از صحبت‌هایش با انتقاد از برخی سیاست‌های غیردیپلماتیک در وزارت خارجه گفت: متأسفانه نگاه ایران به روابط خارجی‌اش یک‌بعدی و مبتنی بر دوستی و دشمنی دائمی است از همین روی گاهی نمی‌تواند منافع ملی‌اش را٬ البته در معنای جامع آن٬ در روزهای حساس نجات دهد.

مجلسی ادامه داد: می‌بینیم ترکیه یک روز دشمن دولت صهیونیستی و روز دیگر در حال آماده شدن برای جنگ با روسیه است و فردایش با چرخش سیاسی در موضع مثبت قرار می‌گیرد، اما در تهران در همیشه به یک پاشنه می‌چرخد و همین موضوع باعث شده تا گاهی نتوانیم منافع خود را در جامعه جهانی تأمین کنیم.

این کارشناس مسائل خاورمیانه اضافه کرد: متأسفانه اکنون منطقه به ایران در حل مشکلات اکوسیستم اعتماد ندارد. طی دو سال گذشته حسن روحانی به‌صورت مکرر از همسایگان می‌خواهد پای میز مذاکره بیایند تا گفت‌وگوی منطقه‌ای انجام دهیم، اما این اتفاق نیاز به منابع دارد و تنها با چند جمله مثبت نمی‌تواند به بار بنشیند. مجلسی ادامه داد اگر تهران با همسایگانش به تعامل برسد می‌تواند یک زنجیره متحد از کشورهای منطقه برای مقابله با بحران‌های زیست‌محیطی ایجاد کند، اما این اتفاق ساده‌ای نیست زیرا در حال حاضر سیاست خارجی ایران در یک وضعیت آچمز قرار گرفته و ابتکار عمل خود در این موضوع را از دست داده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید