Iranian Agriculture News Agency

علی‌محمد شاعری، سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایانا مطرح کرد:

5 اقدام لازم برای تحقق شعار سال

حمایت از صادرات، جلوگیری از واردات، افزایش نرخ تورم سالانه روی قیمت تضمینی محصولات کشاورزی، نظارت…

سخنگوی کمیسیون کشاورزی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نام‌گذاری امسال به‌عنوان سال حمایت از تولید ملی، به تشریح برخی اقدامات درباره تحقق این شعار پرداخت. به نظر این نماینده مجلس حمایت از صادرات، جلوگیری از واردات، افزایش نرخ تورم سالانه روی قیمت تضمینی محصولات کشاورزی، نظارت بر سلامت محصولات و توسعه کشاورزی دانش‌بنیان 5 راه‌حل تحقق شعار «حمایت از تولید ملی» هستند.

 5 اقدام لازم برای تحقق شعار سال

علی‌محمد شاعری در گفت‌وگو با ایانا مهم‌ترین اقدام در زمینه حمایت از تولید داخلی محصولات کشاورزی را حمایت جدی از صادرات آن‌ها عنوان کرد و گفت: ما به‌طور متوسط 120 میلیون تن تولید محصولات کشاورزی داریم و در زمینه تولید در رتبه خوبی قرار داریم، اما در صادرات آن‌ها در جایگاه خوبی قرار نداریم.

او در ادامه افزود: بسیاری از محصولات کشاورزی در کشور ما که مازاد مصرف داخلی تولید می‌شود، به دلیل عدم صادرات روی دست کشاورزان می‌ماند و در انبارها فاسد می‌شود. برای مثال مرکبات، سیب‌زمینی، سیب و کیوی و... ازاین‌دست محصولات هستند و دولت می‌تواند با سیاست‌های تشویقی نسبت به صادرات این محصولات اقدام کند.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی دومین اقدام در زمینه حمایت از تولید ملی را جلوگیری از واردات محصولاتی که در داخل مزیت مطلق دارند، دانست و گفت: محصولاتی که مشابه آن‌ها در داخل کشور تولید می‌شوند باید موردحمایت قرار گیرند و از واردات آن‌ها جلوگیری شود.

شاعری همچنین اضافه کرد: اگر ضرورت واردات محصولی هم وجود دارد باید با تعرفه مناسب وارد شود تا به ضرر تولیدکننده داخلی تمام نشود.

نماینده مردم بهشهر در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: اقدام سوم برای تحقق شعار حمایت از تولید ملی این است که دولت قیمت تضمینی محصولات کشاورزی را به‌اندازه نرخ تورم هر سال تعیین کند تا کشاورزان انگیزه لازم برای تولید محصولات استراتژیک مانند گندم، برنج و حبوبات و محصولات پروتئینی را داشته باشند، اقدامی که متأسفانه در حال حاضر صورت نمی‌گیرد.

شاعری با اشاره به اینکه دولت باید نظارت لازم را بر محصولات کشاورزی داشته باشد تا محصولاتی سالم و بدون استفاده از آب آلاینده و حداقل میزان مصرف کود و سموم شیمیایی را داشته باشیم، گفت: دولت باید تلاش خود را به کار گیرد که به‌هیچ‌عنوان محصولات کشاورزی ما به محصولات تراریخته آلوده نشود زیرا این محصولات خطرناک هستند و می‌تواند برند کشاورزی ایران را نیز مخدوش کند.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی در پاسخ به این سؤال که آیا گزارشی دریافت کرده‌اند درباره اینکه محصولات کشاورزی ایران تاکنون به محصولات تراریخته آلوده شده‌ است، گفت: نه خوشبختانه طبق گزارش وزارت جهاد کشاورزی این اتفاق رخ نداده است، اما دولت باید حواسش را جمع کند که به‌هیچ‌عنوان چنین اتفاقی رخ ندهد و آغاز نشود.

شاعری در پایان توسعه کشاورزی دانش‌بنیان را یکی دیگر از راهکارهای تحقق شعار حمایت از تولید ملی در حوزه کشاورزی دانست و اضافه کرد: دولت باید کشاورزی دانش‌بنیان را در دستور کار خود قرار دهد تا هم هزینه‌ها کم شود و هم بهره‌وری بالا برود و محصولاتی را تولید کنیم تا قابل‌رقابت با بازار جهانی باشد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید