Iranian Agriculture News Agency

«امید» حامی حجتی شد

حاشیه‌های استیضاح وزیر جهاد کشاورزی

یکی از اصلاح‌طلب‌ترین نمایندگان مجلس بنا داشت در مخالفت با اصلاح‌طلب‌ترین عضو کابینه روحانی صحبت کند

به محض اینکه علی لاریجانی نام صادقی را به‌عنوان مخالف وزیر جهاد کشاورزی خواند، تحرکات اعضای فراکسیون امید در صحن علنی آغاز شد و تعدادی اطرف میز محمدرضا عارف جمع شدند و بلافاصله وکیلی به جایگاه هیأت‌رئیسه رفت و با علی لاریجانی گفت‌وگویی داشت.

حاشیه‌های استیضاح وزیر جهاد کشاورزی

محمود حجتی هم از بند استیضاح جست تا کابینه روحانی، زخم خورده سال را به پایان نرساند. در جلسه نوبت صبح روز چهارشنبه مجلس از 229 نماینده حاضر 105 نفر به موافقت با استیضاح و 117 نفر در مخالفت و هفت نفر رأی ممتنع دادند تا محمود حجتی همچنان سکان اداره وزارت جهاد کشاورزی را به دست بگیرد.

اگرچه جلسه استیضاح او به اندازه علی ربیعی داغ نشد، اما بسیاری نگران بودند که مبادا فشار ناشی از ناکام ماندن استیضاح‌های روز سه‌شنبه، باعث قربانی شدن محمود حجتی شود. در صورتی که برخی معتقد بودند استیضاح او چندان جدی به نظر نمی‌رسد، اما هر چقدر موافقان، آن را جدی تلقی نمی‌کردند، ولی مخالفانش داستان را جدی گرفته بودند و شاید همین موضوع باعث شد تا فراکسیون امید صبح چهارشنبه در صحن علنی تحرکاتی از خود نشان دهد که مبادا مخالفان شوخی‌شوخی رأی دهند و حجتی جدی‌جدی از وزارت بیافتند.

محمود حجتی با همراهی اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور وارد صحن علنی مجلس شد، اما در میانه استیضاح، زنگنه، نوبخت و واعظی هم به همراهان حجتی اضافه شدند. وقتی علی لاریجانی نام نماینده‌های موافق استیضاح را که قرار بود در مخالفت با حجتی صحبت کنند، خواند یک نام‌ آشنا نیز در میان آن‌ها بود، محمود صادقی از اعضای فراکسیون امید و یکی از اصلاح‌طلب‌ترین نمایندگان مجلس بنا داشت تا در مخالفت با اصلاح‌طلب‌ترین عضو کابینه روحانی صحبت کند.

به محض اینکه علی لاریجانی نام صادقی را به‌عنوان مخالف وزیر جهاد کشاورزی خواند، تحرکات اعضای فراکسیون امید در صحن علنی آغاز شد و تعدادی اطرف میز محمدرضا عارف جمع شدند و بلافاصله وکیلی به جایگاه هیأت‌رئیسه رفت و با علی لاریجانی گفت‌وگویی داشت؛ با پایان گفت‌وگوی آن‌ها لاریجانی اعلام کرد صادقی به‌عنوان مخالف چهارم صحبت خواهد کرد نه مخالف دوم. به‌خوبی مشخص بود که فراکسیون امید با وجود اینکه به‌صورت رسمی از حجتی حمایت نکرده بود، اما نمی‌خواست اعضایش در این استیضاح نقشی ایفا کنند.

صحبت‌ها پشت میز عارف ادامه داشت و وکیلی به سراغ محمود صادقی آمد و او را به جایگاه هیأت‌رئیسه برد و حلقه‌ای از امیدی‌ها مشغول به گفت‌وگو شدند. حالا دیگر برای همه مسجل شده بود که فراکسیون امید بنا دارد حجتی را نگه دارد. تابش و حیدری در میان صندلی‌ها می‌چرخیدند و با نمایندگان اصلاح طلب صحبت می‌کردند و تقریباً هیچ‌کدام از نمایندگان نه صحبت‌های موافقان را گوش میداد و نه مخالفان و نه حتی وزیر استیضاح‌شونده را.

در هر صورت استیضاحی که از ابتدا هم چندان جدی به نظر نمی‌رسید و فقط وقت و هزینه مجلس را اتلاف کرد، رأی نیاورد تا حجتی هم به‌عنوان سومین وزیر استیضاح شونده با رأی اعتماد دوباره به دفتر کار خود بازگردد.

شاید همین شرایط باعث شد تا حاجی‌بابایی در تذکری شفاهی نسبت به چنین روندی انتقاد کند و بگوید: بررسی یکباره سه استیضاح از وزرای یک کابینه، از روز اول نیز دارای ابهام بود به همین جهت فراکسیون نمایندگان ولایی وارد این فضا و حرکت نشدند.

رئیس فراکسیون ولایی مجلس در ادامه جمله‌ای را بیان کرد و روی این ادعا که دلایل استیضاح واقعی نبود، به نوعی مهر تأیید زد و گفت: مردم فکر می‌کردند نمایندگان مستند به این قضایا استیضاح می‌کنند و نتایج استیضاح‌ها مشخص خواهد شد، اما در روز گذشته انصافاً مباحثی مطرح شد که نباید از تریبون مجلس عنوان می‌شد. چرا که بازخورد خوبی برای مجلس در جامعه ندارد.

حاجی‌بابایی در پایان تذکرش گفت: مجلس با بن‌بست در استیضاح وزیر روبه‌رو است، خارج از اینکه چه کسی رأی می‌آورد، این نحوه بررسی استیضاح ضربه مهلکی به رأی مردم و جایگاه مجلس می‌زند./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید