Iranian Agriculture News Agency

وزیر جهاد کشاورزی در جلسه استیضاح:

سال آینده زمینه‌ توسعه صادرات را فراهم می‌کنیم

امسال بیش از نیازمان گندم تولید کردیم و موفق به صادرات ۳۰۰ هزار تن شدیم

محمود حجتی پس از شنیدن صحبت‌های مخالفان، آخرین دفاعیات خود را در صحن علنی مجلس ایراد کرد.

سال آینده زمینه‌ توسعه صادرات را فراهم می‌کنیم

 

روز چهارشنبه جلسه استیضاح محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی و بررسی عملکرد وی در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایانا، وزیر جهاد کشاورزی در بخش دوم دفاع از عملکرد خود، با اشاره به اینکه مخالفان چند مورد از محصولات کشاورزی را مثال زده‌اند، گفت: در سال 82 تولید ابریشم 480 تن و سال 83 به 415 تن رسید. در سال 92 تولید ابریشم 112 تن بوده و امروز به 136 تن رسیده است که آرام‌آرام در حال افزایش تولید این محصول هستیم و با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، توسعه این صنعت چشم‌انداز بسیار روشنی دارد.

حجتی در پاسخ به انتقاد برخی نمایندگان درباره واردات برنج، توضیح داد: درباره برنج، ما در فصل برداشت هیچ‌گونه وارداتی نداشتیم و در سال 93 قیمت توافقی که با آقای نوبخت به آن رسیدیم، برنج هاشمی و طارم (برنج تولید داخل) پنج هزار و 700 تومان قیمت‌گذاری شد و در سال 96 قیمت توافقی 9 هزار و 100 تومان بود. من نمی‌دانم حمایت چگونه باید باشد؟

حجتی بیان کرد: دوستان می‌دانند برنج خارجی بیش از رویه و خارج از عرف افزایش قیمت پیدا کرده است.

وی ادامه داد: آقایان درباره 20 هکتار زمینی سخن می‌گویند که من به کارکنان داده‌ام، اما این اتفاق چه زمانی افتاده است؟ این زمین سال 69 واگذار شده است. این چه حرفی است که می‌زنید؟ من از دوستان خواهش می‌کنم کمی رعایت کنند.

حجتی درباره تولید گندم عنوان کرد: امسال بیش از نیازمان گندم تولید کردیم و موفق به صادرات 300 هزار تن شدیم. من نمی‌دانم این حرف‌ها چیست که می‌زنید؟ خدا قهرش می‌گیرد و مردم هم ناراحت می‌شوند.

وی درباره ادعاهای محسن کوهکن، یکی از موافقان استیضاح که درباره شرکت بلندپایه صحبت کرده بود، یادآور شد: کار تشکیلاتی من مشخص است. من هشت سال بیرون از دولت بودم و در یک شرکت مشغول به کار شدم. بعد از اینکه دوباره در سال 92 به دولت دعوت شدم، از شرکت مذکور خارج شدم.

وزیر جهاد کشاورزی تأکید کرد: طی خدمت هرجایی که بودم، با پای خودم نرفتم و هیچ‌وقت برای گرفتن پستی پیگیر نبودم، اما زمانی که مسئولیت پذیرفتم، پایش ایستادم و از هیچ کاری کوتاهی نکردم.

حجتی همچنین درباره شیلات توضیح داد: ظرفیت بالایی در این حوزه کشور وجود دارد. کشور ما فقط در کشت ماهی دریا یک ظرفیت یک میلیون تنی دارد که این مسئله سال‌ها پیش متوقف شده بود، اما از سال 93 آن را دوباره آغاز کردیم. امروز نیز حدود 400 قفس داخل دریا وجود دارد.

به گفته وی، این ظرفیت که معمولاً در مناطق محروم وجود دارد، باعث شده اشتغال نیز در این مناطق افزایش پیدا کند.

حجتی با اشاره به صحبت‌های مخالفانش درباره عدم استفاده از نیروهای جوان در وزارتخانه گفت: هر جا که موقعیتش پیش آمد ما از نیروهای جوان استفاده کرده‌ایم و این اتفاق بیشتر در استان‌ها رخ داده است.

وی درباره توسعه صادرات افزود: با توافقی که در اوراسیا به‌عمل‌آمده و با پیوستن به این توافق، از سال آینده می‌توانیم زمینه‌ توسعه صادرات را بیشتر از گذشته فراهم کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: ما در این سال‌ها هیچ فرصتی را برای توسعه صادرات از دست نداده‌ایم و تمام تلاشمان را به کار بسته‌ایم تا هرجا فرصتی برای توسعه صادرات وجود داشت، از آن استفاده کنیم.

حجتی همچنین در پایان صحبت‌هایش خطاب به نمایندگان گفت: در ارتباط با صندوق بیمه کشاورزی من از شما التماس دعا دارم. چه وزیر بمانم و چه نمانم، باید این صندوق حمایت شود تا پایدار بماند./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید