Iranian Agriculture News Agency

حجتی در دفاع از عملکردش:

حجم پروژه‌های انجام‌شده بی‌سابقه است

جامعه کشاورزی و عشایری با وجود خشک‌سالی بلندمدت دستاوردهای موفقی داشت

وزیر جهاد کشاورزی: واردات محصولات کشاورزی چهار تا پنج میلیون تن کاهش یافت آن‌هم زمانی که جمعیت کشور بیش از چهار - پنج میلیون نفر افزایش یافت.

حجم پروژه‌های انجام‌شده بی‌سابقه است

 روز چهارشنبه جلسه بررسی عملکرد محمود حجتی وزیر کشاورزی و استیضاح وی در مجلس شورای اسلامی برگزار شد. در این جلسه ابتدا مخالفان وزیر جهاد کشاورزی به انتقاد از حجتی پرداختند و پس از آن وی با سخنانی از عملکرد خود و وزارت تحت مدیریتش دفاع کرد.

به گزارش ایانا، وزیر جهاد کشاورزی ضمن دفاع از عملکرد خود، با ابراز امیدواری نسبت به اینکه ضعف‌ها و نارسایی‌هایش با تذکرات و انتقادات نمایندگان به مرور زمان رفع شود، گفت: سخنانم به‌منزله نبود ضعف و نارسایی در عملکردم نیست و موفقیت‌هایی که در حوزه کشاورزی حاصل شده است و مقام معظم رهبری ما را مورد لطف قرار داده و به آن‌ها اشاره کردند، به لطف همکاری مجلس و دولت و زحمتکشان عرصه کشاورزی به دست آمده است.

حجتی تأکید کرد: اساس نگاهم در بخش کشاورزی استفاده از ظرفیت‌های داخلی به‌ویژه ظرفیت‌های نهفته در بخش کشاورزی است و با استفاده از ظرفیت‌های موجود کشور یکپارچگی در وزارت جهاد کشاورزی را تحقق بخشیدم تا جامعه کشاورزی و عشایری با وجود خشک‌سالی بلندمدت دستاوردهای موفقی در تاریخ کشاورزی کشور رقم بزند.

حجتی ابراز امیدواری کرد که با ایجاد و تقویت ارتباط وزارت جهاد کشاورزی ایران با مراکز تحقیقاتی بین‌المللی و حمایت‌های دولت و مجلس و به‌کارگیری فناوری‌ها و تجهیزات مدرن روز به اهداف و چشم‌اندازهای تعیین‌شده برسیم.

وی با بیان اینکه از گرفتاری‌های کشاورزان اطلاع دارد، گفت: وزارت جهاد کشاورزی با درک عمیق ضرورت برنامه‌ریزی از سفره تا مزرعه و تأمین نهادهای کشاورزی مسئولیت سنگین اجرای قانون تمرکز وظایف را پذیرفت و تولید را با بازار گره زد و کارهای بزرگی را از طریق پروژه‌های مختلف رقم زد. با رفع برخی موانع تولید و صادرات رشد بخش کشاورزی طی پنج سال گذشته بر اساس گزارش بانک مرکزی به‌صورت مستمر مثبت بوده است. این رشد چیزی در حدود چهار تا پنج درصد بوده است.

او تأکید کرد: تراز واردات مواد غذایی را از منفی هشت میلیارد دلار به منفی ۳.۱ میلیارد دلار کاهش دادیم و این یعنی صرفه‌جویی پنج میلیارد دلاری در واردات مواد غذایی.

حجتی با بیان اینکه در بخش تولید محصولات کشاورزی با رشد ۲۵ میلیون تنی، تولید محصولات کشاورزی را از طریق دانش، فناوری و تجهیزات مدرن به ۱۲۲ میلیون تن افزایش دادیم، ادامه داد: واردات محصولات کشاورزی چهار تا پنج میلیون تن کاهش یافت آن‌هم زمانی که جمعیت کشور بیش از چهار - پنج میلیون نفر افزایش یافت.

حجتی حجم پروژه‌های انجام‌شده طی شش سال گذشته در چهار دهه گذشته در وزارت جهاد کشاورزی را بی‌سابقه دانست و با بیان اینکه در بحث‌های زیربنایی، احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی و اجرای طرح‌های نوین آب‌رسانی که با حمایت مقام معظم رهبری و مساعدت مجلس در برنامه ششم و بودجه سالانه انجام گرفت، ادامه داد: اقدامات بزرگی در حوزه آب‌وخاک انجام گرفته است که در هیچ دوره‌ای از دوران ۴۰ ساله گذشته این وزارتخانه حتی در دوران وزارت گذشته خودم، اتفاق نیفتاده است. در طول شش سال گذشته سرمایه‌گذاری سنگینی در حوزه آب‌وخاک انجام و اجرا شده است که در هیچ دوره‌ای انجام نگرفته بود. طی چهار - پنج سال گذشته ۷۰۰ هزار هکتار سیستم‌های نوین آبیاری اجرا شده است که ۲۸۵ هزار هکتار آن مربوط به سال ۱۳۹۶ است.

حجتی با بیان اینکه ۵۵۰ هزار هکتار در خوزستان قرار است احداث شود که در فاز دوم آن تا آخر سال انتظار می‌رود ۳۰۰ هزار هکتار در سال ۹۷ برای تخصیص آب اجرایی شود، ادامه داد: در استان‌های غرب و شمال غرب کشور ۲۴۰ هکتار اجرایی شده، در سیستان ۴۶ هزار هکتار بوده که امیدواریم تا پایان سال موضوع شبکه آبیاری و زهکشی در اراضی مختلف به‌خوبی اجرایی شود.

وی با اشاره به اختصاص خط اعتباری پایدار به کشاورزان از طریق بانک کشاورزی برای خرید تراکتور و ادوات، افزود:‌ ما در شورای پول و اعتبار مصوب کردیم که اختصاص تسهیلات به کشاورزان برای خرید ماشین‌آلات کشاورزی ۱۵ درصد باشد. این پول مستقیم به کشاورز داده نمی‌شود، بلکه بانک‌ها به کارخانه پول را می‌دهند تا ادوات کشاورزی به کشاورزان بدهد. دراین‌باره پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته که باعث شده ۸۰ هزار تراکتور، دو هزار و ۲۰۰ کمباین و ۲۰۰ هزار انواع دستگاه کشاورزی خریداری شود.

او ادامه داد: با اختصاص این تسهیلات شاهد تجهیز و نوسازی ادوات کشاورزی بودیم و به دنبال آن کشت در شالیزار در مزارع از ۲۷ درصد به ۸۰ درصد و کشت نشا از ۱۲ درصد به ۴۵ درصد رسیده است.

حجتی درباره برنامه‌های این وزارتخانه برای احیای قنوات، گفت: حدود یک هزار و ۴۰۰ کیلومتر احیای قنوات بر اساس منابع در اختیارمان داشتیم که انتظار می‌رود سال آینده این اقدامات بیشتر شود. امیدواریم با حمایت مجلس، پروژه احیای قنوات به بهترین شکل انجام شود چون این روش سالم‌ترین شکل برداشت از آب‌های زیرزمینی است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه بیش از پنج میلیون تن ذخیره گندم وجود دارد، گفت:‌ در عید سال ۹۲ و ۹۳ این میزان ذخیره گندم برای حدود ۱۰ یا ۱۵ روز بود که امروز خدا را شکر توانسته‌ایم بیش از پنج میلیون تن ذخیره گندم داشته باشیم. در طول دو سال گذشته ۲۰ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری کردیم. امیدواریم با افزایش بارش‌ها در سال آینده دیگر نیازی به واردات گندم نداشته باشیم.

حجتی درباره تولید شکر، گفت: تولید شکر به بیش از ۷۰ درصد در کشور افزایش یافته آن هم در شرایطی که سطح زیر کشت چغندرقند از ۱۷۰ هزار هکتار به ۱۲ هزار هکتار کاهش یافته است. در سال ۹۲ تولید شکر یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن بوده که امسال به یک میلیون و ۹۳۰ هزار تن رسیده است. این افزایش تولید از طریق افزایش عملکرد در واحد سطح و گسترش کشت‌های پاینده انجام شده است. ما به دنبال آن هستیم که کشت چغندرقند را از بهار به پاییز منتقل کنیم چون با این کار مصرف آب به یک‌چهارم کاهش پیدا می‌کند.

وی تأکید کرد که تلاش تمام کارخانه‌ها پرداخت بدهی کشاورزان است. بر اساس آخرین گزارشی که از رئیس سندیکا گرفتم، ‌بیش از ۷۰ درصد طلب کشاورزان پرداخت شده است.

وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: یک میلیون و ۵۴ هزار تن شکر در کارخانه‌ها به‌صورت ذخیره وجود دارد که باید آرام‌آرام وارد بازار عرضه شود. دریافت چغندرقند کارخانه‌ها امسال به هشت هزار تن رسید که این موارد بی‌سابقه است.

او درباره الگوی کشت، تأکید کرد: محصولاتی همچون ذرت دانه‌ای به آب بسیار زیاد نیاز دارد. ما به این نتیجه رسیده‌ایم که این محصول را از خارج تأمین کنیم.

حجتی درباره پرداخت طلب بیمه‌گذاران کشاورزی، توضیح داد: توانستیم ۸۰ درصد طلب بیمه‌گذاران محصولات کشاورزی را بدهیم، ۲۰ درصد باقی مانده که تمام تلاشمان آن است تا پایان سال این مطالبات را بدهیم.

وی با بیان اینکه درباره تولید شیر و گوشت سفید مشکلی نداریم، افزود: ما هشتمین کشور تولیدکننده و بزرگ‌ترین تولیدکننده منطقه خاورمیانه درباره گوشت سفید هستیم که بیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن تولید گوشت سفید و ۱۰.۵ میلیون تن تولید شیر است. همچنین توانسته‌ایم کشمش و سیب را صادر کرده و پرتقال، کیوی و موز را در کتاب تعرفه بگذاریم.

وزیر کشاورزی درباره تغییر کاربری اراضی نیز توضیح داد: این مشکل بین کشاورزان و منابع طبیعی است، اکنون شاهد تقاضای بسیار زیاد در کشور برای ویلاسازی هستیم که گاهی خلاف قانون در حریم طرح‌های هادی و شهرها انجام می‌شود، باید تلاش کنیم این مشکلات را با کمک یکدیگر حل کنیم./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید