Iranian Agriculture News Agency

عملیات احیای پوشش گیاهی در سطح 24 هزار هکتار از مراتع استان سمنان

رئیس اداره امور مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: عملیات احیای پوشش گیاهی در سطح 24 هزار هکتار از مراتع استان سمنان اجرا شده است.

عملیات احیای پوشش گیاهی در سطح 24 هزار هکتار از مراتع استان سمنان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، سید ابوالفضل ولیئی اظهار کرد: در راستای احیای پوشش گیاهی، جلوگیری از فرسایش خاک و حفظ منابع آب زیرزمینی، افزایش علوفه تولیدی و همچنین توسعه گونه‌های گیاهی دارویی و صنعتی، عملیات احیای پوشش گیاهی با عنوان عملیات بیولوژیک شامل بذرپاشی، بذرکاری، کپه کاری، تبدیل دیمزارهای کم بازده و ذخیره نزولات آسمانی در مراتع شهرستان‌های شاهرود، سمنان، سرخه، آرادان، مهدی‌شهر، دامغان، گرمسار و میامی در سطح بیش از 24 هزار هکتار از سال 1395 تاکنون اجرایی شده است.

وی افزود: از سطح عملیات احیایی انجام شده در مراتع استان بیش از 18 هزار هکتار به توسعه گیاهان دارویی –صنعتی بومی استان اختصاص یافته که نقش مهمی در اشتغال‌زایی و افزایش درآمد مرتع‌داران و بهره‌برداران از مراتع و کاهش فشار چرای دام بر مراتع داشته است.

رئیس اداره امور مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان افزود: اجرای عملیات احیایی با گیاهان دارویی در مراتع استان با مشارکت مرتع‌داران، جوامع محلی و بهره‌برداران این عرصه‌ها صورت پذیرفته است و در همین راستا کارگاه‌های آموزشی متعددی در جهت آموزش بهره‌برداران برگزار شده است.

ولیئی به بخشنامه رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور مبنی بر لزوم تهیه طرح‌های مرتع‌داری تا پایان سال 1400 برای مراتع استان اشاره و افزود: در قالب طرح‌های مرتع‌داری سایر پتانسیل‌های موجود و درآمدزا در مرتع اعم از گیاهان دارویی، پرورش آبزیان، گردشگری و ... شناسایی و برای آن طرح تلفیقی به‌منظور افزایش درآمد مرتع‌داران و کاهش فشار چرای دام در مراتع تهیه و اجرا می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید