Iranian Agriculture News Agency

توسعه زراعت چوب در سطح 650 هکتار در استان سمنان

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: توسعه زراعت چوب در سطح 650 هکتار در استان سمنان انجام می‌شود.

توسعه زراعت چوب در سطح 650 هکتار در استان سمنان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، علی اصغرجلالی معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، گفت: در سال 1400 برنامه ریزی به منظور اجرای عملیات نهالکاری در سطح 450 هکتار دراستان سمنان انجام شده است. اضغرجلالی ادامه داد: همچنین 200 هکتار اجرای طرح زراعت چوب در دستور کار قرار دارد که در صورت وجود منابع آب مازاد در اراضی ملی و مستثنیات قابل اجرا است.

وی گفت: به منظور اجرای طرح زراعت چوب نیاز به 100 هزار اصله نهال گونه های سریع الرشد است که با توجه به کمبود این نهال ها در استان مقرر شده بخشی از نهال های مورد نیاز از سایر استان ها تأمین شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با بیان اینکه درختکاری در استان تنها به اسفند ماه منتهی نشده است، افزود: بعد از انتخاب محدوده‌های مستعد برای جنگل کاری و توسعه جنگل، با  مشارکت آبخیزنشینان و جوامع محلی، که در قالب تشکل های تخصصی منابع طبیعی وآبخیزداری سازماندهی شده اند و همچنین پیمانکاران بخش خصوصی عملیات جنگل کاری و غنی سازی جنگل با بذر و نهال از گونه‌های بومی و سازگار با اقلیم منطقه در سطح استان  انجام می شود.

جلالی تاکید کرد: با توجه ظرفیت قانونی ایجاد شده باستناد بند ب ماده ۲۹ قانون احکام دائمی برنامه توسعه کشور برای تشکل‌های تخصصی منابع طبیعی شامل فارغ‌التحصیلان و بهره‌برداران محلی شهرستان مجوز لازم صادر و از آنها در عملیات‌های مرتبط با منابع طبیعی و آبخیزداری استفاده شده است.

وی با بیان اینکه راهکارهای مختلفی برای جلوگیری از تخریب منابع طبیعی پیشنهاد می‌شود، تاکید کرد: یکی از مؤثرترین راهها برای تأمین مواد اولیه کارخانجات صنایع چوب کشور و تأمین درآمد برای ساکنین روستاها، ترغیب علاقه‌مندان به زراعت درختان سریع الرشد و بهره‌برداری از آنها است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان افزود: با زراعت چوب می توان از راه قانونی و بدون هرگونه تخلف، درآمدزایی داشت و همچنین چوب مورد نیاز بازار را تأمین و برای چند نفر هم اشتغالزایی کرد چون در واقع کاشت درختانی مانند صنوبر فرصت تازه‌ای برای تنوع‌بخشی به درآمد و تولیدات کشاورزی محسوب می‌شود.

جلالی یادآور شد: با توجه به توقف بهره برداری از جنگل های شمال چنانچه به موضوع زراعت چوب توجه کافی نشود در آینده ای نزدیک با کمبود مواد سلولزی مواجه خواهیم شد.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری، استمرار و تلاش در کار و نگاه درست به آینده یکی از ملزومات کشاورزی موفق است، اظهار داشت: در مناطق خشک و نیمه خشک مانند استان سمنان کشاورزان و باغداران با کاشت گونه های مقاوم مانند انواع گونه های هیبریدی صنوبر، کاج، گز شاهی و در مناطقی با زمستان های معتدل کشت اکالیپتوس در پیرامون اراضی زراعی و باغی علاوه بر احداث بادشکن که خود باعث افزایش محصول باغی و زراعی می شود می توانند پس از یک دوره رشد 10 ساله نسبت به بهره برداری و فروش درختان کاشته شده اقدام کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید